12 februari 2010

Turist i Israel och Palestina

Jag vill än en gång lyfta fram Gunnar Stenbäcks blogg tidigare kyrkoherde i Morup,som befinner sig i Israel och Palestina som ekumenisk följeslagare på uppdrag av Sveriges Kristna Råd och Kyrkornas Världsråd, genom det Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel (EAPPI).

Han skriver oerhört intressanta ”repotage” om sina möten med människor.

Lästips:

Citat”Det är farligt att åka till Västbanken som turist”, det är vad vi fått höra från israeliskt håll, bl.a. när vi anlände till landet av flygplatspolisen. Min resa till Jeriko idag talar ett annat språk.
läs här : En dag som turist i Palestina

Citat” Ena dagen i Asien. Nästa dag i Europa. Min andra ledighetsdag bestämde jag mig för turista i Tel Aviv i Israel, för att jämföra med gårdagens turistresa till Jeriko i Palestina. Skillnaden kunde knappast vara större. Läs här: Turist i Israel


Citat”Att det var så här illa hade jag ingen aning om”. Mer än en av de gruppmedlemmar jag guidat vid muren och vid ”Vägspärr300” har spontant sagt detta. ”Jag har ju åkt igenom här med buss tidigare, men aldrig vetat att det är så här illa för palestinierna” Läs här: ”Det hade jag ingen aning om”


Tyvärr har han svårt att länka sin blogg till ” Läs även andra bloggares åsikter om israel och palestina” Om någon av läsarna kan hjälpa honom hur man gör är han tacksam.

Läs även andra bloggares åsikter om



Dagen
DN

1 kommentar:

  1. § 11 - Anonymous post rejected, if you have an opinion dare to stand it with your name. Either a Google Account that shows who you are or last name and surname.

    SvaraRadera