19 mars 2010

Se människorna

Citat ” Israel bör stoppa alla utbyggnader av bosättningar, sa FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon i samband med den så kallade Kvartettens möte i Moskva i dag.
Fredssamtal bör kunna leda till en uppgörelse i Mellanöstern inom två år, anser Kvartetten, och uttrycker samtidigt stor oro för det försämrade läget i Gazaremsan.
Slut citat läs Dagen och DN

SKR:s följeslagare Ingrid Engstedt-Edfast ger en bra beskrivning hur situationen ser ut för de små människorna bortom alla nyhetstelegram. Hon har besökt Sheikh Jarrah ett bostadsområde i östra Jerusalem som jag besökte i okt. 2008.

Citat” I huset på andra sidan gatan bor familjen al Kurd — men inte i hela huset. Bara i den ena delen. I halva huset bor numera bosättare. Familjen som bott i huset sedan 1956 gjorde en utbyggnad för sonen och hans familj. Men utbyggnaden fick inget bygglov - och efter ett domstolsbeslut har nu bosättare flyttat in i utbyggnaden. Familjen al Kurd och bosättarna delar den gemensamma trädgårdsgrinden. På gräsmattan framför utbyggnaden ligger delar av familjens möblemang; en spis, ett skötbord och några leksaker utslängda. Så har det sett ut sedan i december förra året då bosättarna tog över. Framför den del av huset där familjen al Kurd bor finns ett grönt tält uppsatt där familjen samlas tillsammans med fredsaktivister från hela världen.
Ett äldre par som jag passerar ha svårt att dölja sin ilska. — Jag är judinna, säger kvinnan, men jag skäms för hur bosättarna beter sig. De skämmer ut hela det judiska folket och vårt land."
Slut citat : läs hela artikeln här Sheikh Jarrah-Ingrid Engstedt-Edfast

När jag läser: citatet ” — Jag är judinna, säger kvinnan, men jag skäms för hur bosättarna beter sig. De skämmer ut hela det judiska folket och vårt land.” Tror jag att det finns hopp för en fredlig utveckling de är dessa krafter vi måste stödja.

Under 12-17 mars 2010 har det hållits en konferens i Betlehem av palestinska och internationella evangeliska kristna om teologi i landet.

Citat” Det pågående målet är att utrusta den globala kyrkan att förstå Bibeln i sitt palestinska sammanhang samt att diskutera den teologiska betydelsen av fred och rättvisa i en evangelisk sammanhang.
Vår förhoppning är att tillhandahålla ett forum för evangelikala som tar Bibeln på allvar att i bön söka ett välinformerat medvetenheten om frågor som fred, rättvisa och försoning som är kontextuellt känslig och djup till en bibliskt förståelse
". Slut citat. Läs mer här: Christ at the Checkpoint

Läs även andra bloggares åsikter om



Dagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar