9 april 2010

9 april

Idag för 24 år sen råkade de jag vara på en tjänsteresa i Narvik, jag hade ett uppdrag till LKAB:s malmhamn. Min norske ingenjörskollega som visa runt berättade att ” Idag är det 46 år sen tyskarna kom med sina invasionsstyrkor hit till Narvik, de möttes av två norska pansarskepp Norge och Eidsvold. Efter en underhandling på ett av de norska pansarskeppen återvände den tyska befälhavaren till sitt skepp, men så fort hans lättbåt var uppe ur vattnet öppnade de tyska krigsfartygen eld och sänkte  de norska pansarskeppen.” sa han med bitterhet

Det blev 5 år av ockupation för vårt broderfolk, byar och städer uppe i Nord-Norge brändes ner, som femårig (1960) besökte jag Narvik för första gången tillsammans med mina föräldrar, jag minns inget av detta besök men mina föräldrar berättade att det fortfarande fanns ruiner från kriget.
Wikipedia Slaget om Narvik 



The final trailer for the Norwegian 2nd World War epic "Max Manus". www.maxmanusfilmen.no


Vi som känner för folken i det heliga landet är även 9 april en sorgens minnesdag, år 1948.

Citat ”En ung kvinna var denna morgon på väg till ett möte när hon kom runt hörnet om Gravkyrkan och fick se en grupp blodiga och rädda barn tryckta mot muren. När hon frågade varför de inte gick hem tittade de på henne med förskräckelse i blicken, alldeles för rädda för att våga svara. Hon lyfte upp den yngsta på armen för att värma henne. Först då berättade en nioårig pojke att de var från Deir Yassin och visste inte vart de skulle ta vägen. Hind Husseini, som naturligtvis hade hört om massakern på radio tidigare på morgonen, tog med sig barnen till sitt hem. Att sköta om dessa barn blev hennes livsuppgift. Den kommande veckan arbetade Hind och hennes väninna på att lokalisera de övriga överlevande barnen från massakern. Totalt hittade man 55 stycken. De hade körts till det muslimska kvarteret i Gamla stan och lämnats på gatan. "Slut citat Till minnet av en by

Wikipedia-Deir Yassin 



Läs även andra bloggares åsikter om


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar