30 november 2011

Dag för solidariet



När FN år 1977, proklamerade 29 november som den internationella dagen för solidaritet med det palestinska folket, det var ett klart erkännande av skuld mot detta folk. Det var ett erkännande att det palestinska folket förtjänar internationell solidaritet och stöd, i namn av rättvisa och rättigheter. Detta var bara en liten händelse i en lång historia.

Historien om Palestina och dess folk som kommer gå till historien. I själva verket har det redan börjat göra just det. Man brukar säga att segraren är den som skriver historia. Segraren i det här fallet kommer oundvikligen att vara rättvisa, och rättvisa är kärnan i den palestinska kampen mot apartheid, kolonialism och förtryck. Och som i varje episod i historien, kommer alla att anges i enlighet med sina positioner, och ännu viktigare deras gärningar i förhållande till varje berättelse.

På dagen för solidaritet, låt oss komma ihåg det.

Läs även citat”Alla vittnesmål. Jag vet inte längre hur många berättelser jag har tagit del av. Jag har redan tappat räkningen. Otaliga historier om olivträd som eldats upp av bosättare, om flera timmars väntan vid en vägspärr, om ett familjehem som har jämnats med marken av israeliska armén, om en palestinsk tonåring som har satts i fängelse utan rättegång, om skolbarn som ser vapen när de går till skolan. Vad händer med människor som ständigt lever i denna verklighet?” slut citat Emma Idestrand Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel, läs mer här hela hennes artikel Fredsvännernas motstånd

Läs även andra bloggares åsikter om  

1 kommentar:

  1. Följeslagaren Emma Idestrands brev från ockupationens upprörande vardag är verkligen läsvärt. Hon skriver:
    ”Denna dag besökte vi Furush Beit Dajan tillsammans med ett filmteam från Finland som håller på att göra en dokumentärfilm om bosättarprodukter. Filmmakarna hoppas att deras film ska kunna motivera människor att tänka sig för när de står i matvarubutiken hemma i Finland, och om möjligt undvika att handla varor som producerats under dessa villkor. Filmkameran är deras motstånds verktyg. Den registrerar hur vattnet pumpas från Furush Beit Dajan till bosättningens jordbruk.
    Vidare: ”Vilka motståndsverktyg kan jag använda när jag är hemma i Sverige? Om det finns någonting jag kan göra för att visa mitt missnöje mot alla de brott mot mänskliga rättigheter som sker på de ockuperade palestinska områdena, så vill jag göra det.
    - Om du inte är en del av lösningen, så är du en del av problemet.”

    Tänkvärda ord!
    Nils Andreasson
    Kristna nätverket för Palestina

    SvaraRadera