Predikan
av Rev. Dr Mitri Raheb
Teologifestivalen,
Uppsala domkyrka den 8 februari 2015
Dagens
bibeltext: Lukas 2:22-40
Det
är en stor ära för mig att vara här i dag och ha privilegiet att
få predika i den här gudstjänsten.
Jag
vill tacka både Anna Karin Hammar och ärkebiskop Antje för deras
vänskap och uppmuntran.
Jag
kan föreställa mig att några av er kanske är litet nyfikna på
hur den här palestiniern, araben,
kristne
och lutherske prästen ska gripa sig an dagens text. Det är ingen
lätt text att predika över, men
den
är utan tvekan spännande. Låt
oss först titta på i vilket sammanhang, i vilken kontext, den står.
Det är där, i sammanhanget, som en
kontextuell teolog börjar.
1.
Kontexten: Texten talar om en tid kring början av det första
årtusendet, för två tusen år sedan.
Platsen
är Jerusalem, i Palestina, i det judiska templet, för att vara mer
exakt. Vi möter där två äldre
människor.
En man och en kvinna. Mannen heter Symeon. Symeon är inget namn vi
finner i Gamla
Testamentet.
Han var inte någon av Fäderna i den hebreiska Bibeln. Det är ett
namn som vi bara
finner
i Nya Testamentet. Men det måste ju finnas ett skäl till att
Symeons föräldrar väljer just det
namnet
för sitt barn. Symeon måste ha varit någon som betydde mycket för
dem. För att få reda på
vem
denne Symeon var måste vi gå till tiden mellan de båda
testamentena, mera precist till
Palestina
var då ockuperat av seleucider-riket. Seleuciderna hörde hemma i
Syrien. De var ivriga att
fortsätta
den helleniseringsprocess som påbörjats av Alexander den Store.
Jerusalem skulle
helleniseras,
och det judiska templet skulle förvandlas till ett grekiskt tempel
där seleucidernas kung
skulle
tillbedjas. Mot denna helleniseringsprocess startade Mattathias en
revolt mot seleucidernas
ockupation
av Palestina. Mattathias dog, och hans son Judas, som blev känd som
Judas Mackabaios,
efterträdde
honom. Han lyckades mota tillbaka de syriska seleuciderna och
återinföra den gamla
ordningen
i templet (år 164 f.Kr.) Det är den segern som judarna firar varje
år vid Chanukkah,
ljusfesten
i december. Men bara fyra år senare lyckades den syriska
ockupationsmakten ta ut sin
hämnd
och döda Judas. Hans bror Jonatan tog över och fortsatte
befrielsekampen mot seleuciderna.
Men
år 143 f.Kr. dödades också han av seleuciderna. Det var i det här
läget som den tredje brodern,
Symeon,
tog över och påbörjade den hasmoneiska dynastin. Trots att Symeon
inte regerade i mer än
10
år, betraktades han som en hjälte, och i Första Mackabéerboken
14:4-15 läser vi:
”Judeen
hade nu ro, så länge Symeon levde. Han sökte sitt folks bästa,
och hans makt och hans ära
behagade
dem väl under hela hans livstid. Till alla hans andra ärorika
gärningar kom ock att han
vann
Joppe till hamnstad och därmed skaffade en infartsort för öarna i
havet.
Han
utvidgade gränserna åt sitt folk och höll landet under sitt välde.
Han förde många tillbaka hem
ur
deras fångenskap och blev herre över Gasara och Betsura och borgen.
Han skaffade bor allt orent
ur
denna; och ingen fanns, som kunde stå honom emot. Man odlade sin
jord i trygghet, och jorden
gav
sin gröda, och träden på marken buro sin frukt. Gamla män sutto
på gatorna, alla samtalade de
om
allmänt väl, och de unga iförde sig krigarskrudens ståt. Han
försåg städerna med födoämnen och utrustade dem med
försvarsmedel; ja, ryktet om hans ära nådde
till jordens ända. Han skaffade fred åt landet, och Israel fröjdade
sig storligen; envar satt under sitt
vinträd och sitt fikonträd, och ingen fanns, som förskräckte dem. Ingen
stridde vidare mot dem i landet, och konungarna blevo i grund slagna
på den tiden. Han styrkte alla
betryckta bland sitt folk, han var en ivrare för lagen och
tillintetgjorde alla avfällingar och ogärningsmän.
Han smyckade helgedomen härligt och ökade antalet av helgedomens
kärl.”
(Översättningen
är hämtad ur Apokryferna ur Gamla Testamentet, 1975. Texten finns
också i Bibel
2000.)
Föräldrarna
till den Symeon som vi möter i texten för den här dagen måste ha
haft denne
hasmoneiske
Symeon i tankarna. De längtade otåligt efter den dag när de skulle
befrias från
ockupationsmakten.
Seleuciderna var borta, men de hade snart ersatts av romarna, som
ockuperade
Palestina
år 63 f.Kr. och gjorde slut på den Hasmoneiska dynastin år 37
f.Kr. Lukasevangeliets
Symeon
föddes och växte upp under den romerska ockupationen. Han drömde
om och längtade
efter
den dag här hans folk åter skulle vara ett fritt folk, fritt från
det romerska oket. Men han var
ingen
fanatiker, eller kanske han var för gammal för att gå i strid mot
romarna med vapen, som den
hasmoneiske
Symeon hade gjort. Förmodligen stod han närmre fariséerna. Så han
höll sig nära
templet,
han bad, och han väntade på Messias, befriaren, förlossaren som
skulle komma.
Och
så gjorde också Hanna. Hanna var bra mycket äldre än Symeon, men
ändå hade hon levt större
delen
av sitt liv under romersk ockupation. Hon bad och väntade på den
dag när Jerusalem skulle
vara
en fri stad och när man fritt och utan fruktan kunde glädja sig i
tillbedjan och bön.
Både
Symeon och Hanna längtade efter att ockupationen skulle ta slut;
efter att Jerusalem skulle
befrias
från förtryckarna, att man skulle fritt få fira sina gudstjänster
och att templet inte längre
skulle
skändas av ockupationsmakten. De tvivlade på att de skulle få
uppleva detta under sin livstid.
De
var redan för gamla, Herodes satt alltför säkert på sin tron och
hela landet kände av hur romarna
etablerade
sig allt fastare, de var där för att stanna. Men det var Symeon som
trots allt höll hoppet
levande.
Han hade fått en sorts uppenbarelse, han skulle få se befriaren
innan han dog. Och i den
förhoppningen
fortsatte han att komma till templet och söka efter det som skulle
komma i Herrens
namn.
Berättelsen
om Symeon och Hanna är också min berättelse: Jag var fem år
gammal när Israel
ockuperade
Västbanken. Hela mitt liv har jag levt under israelisk ockupation.
Det fanns en tid när jag
trodde
att jag med egna ögon skulle få se att det var fred, att det skulle
ske under min livstid, att jag
skulle
få dö i förvissning om att mina döttrar skulle få ett värdigt
liv. Ju äldre jag blir, desto mer tvivlar jag
på det. Koloniseringen av Palestina genom de israeliska bosättarna
fortsätter. Det internationella samhället
fortsätter att förse Israel med hardware, medan några kyrkor
förser dem med software. Spänningen
i Jerusalem i dag, runt al-Aqsa-moskén, påminner starkt om
spänningen runt det judiska templet
på Mackabéertiden. Jerusalems befrielse är mer avlägsen än
någonsin. Fler och fler slutar hoppas
på en lösning i Israel-Palestinafrågan. Det tycks vara ett
hopplöst fall. Jag hade hoppats att många
av vårt folk skulle hålla hoppet levande, som Symeon och Hanna.
Situationen, sammanhanget i
Palestina har inte förändrats mycket sedan Jesu tid: Palestina har
ockuperats av den ena makten efter
den andra – assyrierna, babylonierna, perserna, grekerna,
seleuciderna, romarna, araberna,korsfararna,
ottomanerna, britterna och nu den israeliska ockupationen.
2.
Förutom Symeon och Hanna läser vi också om Josef och Maria. Båda
var palestinska judar, de tog Jesus
till templet, i enlighet med lagen. 40 dagar efter barnets födelse
skulle modern komma med sitt barn
till templet. Den seden gäller än i dag i våra kyrkor. Här ser ni
hur Gamla och Nya Testamentet hör
samman. Jag förstår att den här söndagen heter Jungfru Marie
Kyrkogångsdag i Sverige, vilket betyder
ungefär ”den dag när jungfru Maria gick till kyrkan”, som om
templet i det här fallet ersatts av
kyrkan. Ersättningsteologi är farlig. Den är farlig därför att
den är exklusiv, den tolererar inte pluralism.
Ersättningsteologi är farlig för den bygger på arrogans. När
folk tar sig rättigheten att bestämma
vem som är utvald och vem som inte är det, vem som hör till de
bevarade och vem som inte
gör det, vem som är kosher och vem som inte är det, vem som är
ond och vem som inte är det, då
handlar det om hybris, och det har ingenting med sann tro att göra.
Sann tro inkluderar
människor,
exkluderar dem inte. Sann tro är ödmjuk och hoppas på frälsning
för alla människor.
Tro handlar om den egna uppfattningen. Jag menar att min fru är den vackraste kvinnan som finns.
Betyder
det att hon är det och att hon skulle vinna en skönhetstävlan som
bekräftade att hon är det?
Betyder
det att alla andra kvinnor är fula? Nej, det handlar om en
uppfattning, om min uppfattning.
(Det
här är tydligt i dagens text: tre gånger i den så välkända
lovprisningen av Symeon finner vi
verbet
”Eidon, Idein, Idy”, som betyder att uppfatta, varsebli,
förnimma). Det säger egentligen inget
om
andra kvinnor; men det säger något om mig och min smak och min
uppfattning. Problemet med
ersättningsteologi
är att den har ersatt en trosuppfattning med en religiös ideologi.
På trons område
finns
det ingen plats för ideologi. Symeon förstod att tron är inklusiv:
det är därför som han
innefattar
icke-judarna, alla folk, Ethnoi i löftet. Det är detta som är tro.
När kyrkan exkluderade
judendomen
var det en den världsliga maktens ideologi. Gud är alltid större
än vår egen och statens
religion.
Det där såg Symeon. Den insikten är vad vi behöver nu i vår tid,
mer än någonsin.
Men låt mig säga en sak till: det finns ännu en ersättningsteologi. Det finns kristna och judar som
ersätter
det palestinska folket med det israeliska folket. De fråntar det
palestinska folket dess
arvsrätt,
de gör dem arvslösa. De struntar i deras rättigheter och ser bara
till det israeliska folkets
rättigheter
och trygghet. De ser inte vårt folk, vårt folks långa historia i
landet, deras rötter djupt i
den
jorden, utan ersätter den med en föreställning, en myt om ”ett
folk utan land för ett land utan
folk”.
De judiska bosättarnas försök att ersätta al-Aqsa-moskén med ett
nytt judiskt tempel är mera
än
ersättningsteologi. Det är den världsliga maktens ideologi.
3. Symeon och Hanna väntade båda på Messias. Inför en mäktig och grym världslig makt ger det
förtryckta
folket lätt upp hoppet om att något ska förändras, bli bättre.
Det enda hopp som återstår,
långt
i fjärran, är att Messias skall komma. En lösning med politiska
eller religiösa medel tycks inte
finnas
inom räckhåll. Den världsliga makten är så stark att endast ett
gudomligt ingripande av den
smorde
frälsaren, Messias, kan ge den förändring de drömmer om. Ett
förtryckt folk längtar efter
Messias
för de ser att Gud inte för alltid kan tillåta att den världsliga
makten segrar. Han kommer att
handla
när tiden är inne, och folket måste därför vänta tålmodigt, i
avvaktan på att Han skall komma.
Symeon
och Hanna och de tidiga kristna förstod att Jesus var Messias, och
det förändrade den
politiska
och religiösa scenen. Tron att Messias hade kommit innebar att det
gudomliga ingripandet
inte
längre var något som skulle ske i framtiden, det var något som
redan var här. Det var här, men
inte
helt och fullt. De kristna kunde inte längre vänta på ett direkt
gudomligt ingripande, för det
ingripandet
hade ju redan ägt rum. Messias hade kommit, och de behövde inte
vänta på någon mera.
Han sade vad som behövde sägas, och han gjorde vad som behövde göras. Gud hade gjort vad han
skulle.
Bollen var nu på vår planhalva. Vi kunde antingen spela med i
spelet eller gå vår väg. Att vänta ytterligare
var bara att slösa bort tiden. De nu förvandlade troende skulle gå
ut i världen, utmana maktmonopolet
och leva som ett redan befriat folk. Tron på Jesus som den Messias
man så hett längtat
efter ersatte tanken på ett gudomligt ingripande med de troendes
direkta ingripande. Nu var det
de som trodde på Kristus som måste gå ut i världen, handla och
förändra den världsliga makten.
Vi
fortsätter visserligen att likt Symeon och Hanna vänta på att
ockupationen skall ta slut, men vi
sitter
inte längre i templet och väntar och ber, utan vi går ut i
världen. Hopp är inte längre det vi
väntar
på. Hopp blir vad vi gör som troende människor. Hopp blir tro i
handling. Styrkta av Jesu liv
och
verk blir det vi som kan åstadkomma en förändring i vår värld.
Ja, Gud gör allting nytt, och i det
syftet
använder han oss. Amen.
Översättning:
Katarina Sjöström
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar