Muslimer runt om i Europa reagerar i dag mycket negativt på schweizarnas nej till minareter. Endast främlingsfientliga partier i Europa, som franska Nationella fronten, applåderar och Dansk folkeparti vill att Danmark nu följer i Schweiz spår.
Men är det ett problem att leva sida vid sida kristna och muslimer?
Nasaret är den största palestinska staden i Israel, den har 65000 inv. varav 31% är kristna och 69% är muslimer. Nasaret Illit (övre Nasaret ) är en nybyggd helt judisk stad där bor 40000 inv. Uppgifter från (år 2005) ur Wikipedia. Läs mer om mitt besök i Nasaret okt 2008
Jag frågade min kristne palestinske vän som bor där:
Dear B
From Switzerland "Exit polls from a national vote in Switzerland suggest that the country will accept a call by far-right parties for a ban on the construction of minarets on, Swiss public television has reported."
What your option about it you are living in a town whith mosques, as a christian beliver is it a problem? should we be afraid of Muslims in Europe?
Here is his answer: Dear Egon,
As somebody living as a minority in a Moslem environment for more than 1400 years, I do not have any problem with minarets.
My only problem is the loud speakers that force non-Moslems and just general people to listen while they are not interested. I also think that bells (when they ring forever, like in Europe) are also in the same category.- sign. B
Både kristna och muslimer i Palestina visar på att det går att leva sida vid sida i fredlig samexistens här är en fin i berättelsen från Västbanken om solidaritet och respekt religioner emellan, något vi i Europa kan lära av? Muslimer bygger kyrka
De kristna och muslimer i Israel upplever en annan typ av diskriminerning:
Citat” Judiska Ultraortodoxa politiska påtryckningar har stoppat byggandet av en kyrka och en moské vid Ben-Gurion International Airport under de senaste fem åren, berättade luftfarten källor Haaretz. Detta kom fram efter flera medlemmar av prästerskapet skrev till Israel Airports Authority, som begär det möjligt att ta en kyrka i Terminal 3. Haaretz frågade och fick veta att planerna för den nya terminalen ingår både en kyrka och en moské, men att de aldrig byggdes. Läs mer här på Come and See Christian Web site from Nazareth
Promo for the Nazareth Center for Christian Studies (Nazareth Evangelical Theological Seminary) in Nazareth, Israel, in partnership with the Assoication of Baptist Churches in Israel
Läs även andra bloggares åsikter om
israel
israel och palestina
Minaret
Islam
palestina
kristendomen
Men är det ett problem att leva sida vid sida kristna och muslimer?
Nasaret är den största palestinska staden i Israel, den har 65000 inv. varav 31% är kristna och 69% är muslimer. Nasaret Illit (övre Nasaret ) är en nybyggd helt judisk stad där bor 40000 inv. Uppgifter från (år 2005) ur Wikipedia. Läs mer om mitt besök i Nasaret okt 2008
Jag frågade min kristne palestinske vän som bor där:
Dear B
From Switzerland "Exit polls from a national vote in Switzerland suggest that the country will accept a call by far-right parties for a ban on the construction of minarets on, Swiss public television has reported."
What your option about it you are living in a town whith mosques, as a christian beliver is it a problem? should we be afraid of Muslims in Europe?
Here is his answer: Dear Egon,
As somebody living as a minority in a Moslem environment for more than 1400 years, I do not have any problem with minarets.
My only problem is the loud speakers that force non-Moslems and just general people to listen while they are not interested. I also think that bells (when they ring forever, like in Europe) are also in the same category.- sign. B
Både kristna och muslimer i Palestina visar på att det går att leva sida vid sida i fredlig samexistens här är en fin i berättelsen från Västbanken om solidaritet och respekt religioner emellan, något vi i Europa kan lära av? Muslimer bygger kyrka
De kristna och muslimer i Israel upplever en annan typ av diskriminerning:
Citat” Judiska Ultraortodoxa politiska påtryckningar har stoppat byggandet av en kyrka och en moské vid Ben-Gurion International Airport under de senaste fem åren, berättade luftfarten källor Haaretz. Detta kom fram efter flera medlemmar av prästerskapet skrev till Israel Airports Authority, som begär det möjligt att ta en kyrka i Terminal 3. Haaretz frågade och fick veta att planerna för den nya terminalen ingår både en kyrka och en moské, men att de aldrig byggdes. Läs mer här på Come and See Christian Web site from Nazareth
Promo for the Nazareth Center for Christian Studies (Nazareth Evangelical Theological Seminary) in Nazareth, Israel, in partnership with the Assoication of Baptist Churches in Israel
Läs även andra bloggares åsikter om
israel
israel och palestina
Minaret
Islam
palestina
kristendomen
Det bor många araber även i Nazareth Illit.
SvaraRaderaTack Henrik för din information, du är ett föredömme, du sätter ut ditt namn. Jag har nu idag fått ett antal komentarer helt utan namn jag avvisar dem.
SvaraRaderaFör att inte tala om det totala mischmaschet av kyrkor och moskeer av alla de slag i jerusalem och betlehem.
SvaraRaderaIgen försöker Egon att skönmåla realtionerna mellan palestinska kristna och muslimer och ignorerar alla händelser som inte passar in i bilden.
SvaraRaderaFör tio år sedan skadades 12 personer i Nasaret i samband med våldsama upplopp över en konflikt mellan kristna och muslimer:
"The physical confrontation between a Muslim and Christian groups, following the Easter midnight mass two weeks ago, was not exceptional. It could have ended that same night, as had many other even more serious clashes.
But the scene was set. The next morning, loudspeakers in the improvised mosque at the disputed site called on the town's Muslims to prepare for "the holy struggle for the sacred land." Thousands answered the call, and it took only a short time for matters to deteriorate into riots, stone-throwing, window-smashing, looting of Christian-owned stores, throwing of Molotov cocktails and exchanges of blows.
[...]
Sammy Smooha, professor of sociology at Haifa University and an expert on Israeli Arabs, believes that the current tension is not the whole story. In his view, whatever solution is found to resolve the dispute surrounding the land in the city center will likely stir up a new dispute, since "there is long-standing tension between Muslims and Christians in Nazareth, against the background of competition between the communities, the demographic weakening of the Christians and the power struggles in the city."
Big Bang in Nazareth (Article by Sharon Gal, "Ha'aretz", April 19, 1999, p. B2)
Det bor förövrigt ungefär 10 procent araber (kristna & muslimer) i Nasaret Ilit.
Svar till Isak: Jag känner till att det har varit en marktvist i centrala stan Det kontroversiella moskébygget intill Bebådelsekyrkan i Nasaret är stoppat
SvaraRaderaMen bor du i Nasaeret?, min vän "B" gör det det är hans vittnelsmål jag förmedlar.
Snarare 1300 år sedan den första moskén kom på plats i Israel. Al-Aksa moskén som ockuperade en kyrka, och som fortfarande är ockuperad, cirka år 700. Det är ganska intressant att du försöker skönmåla något som är helt omöjligt att skönmåla. Det har alltid varit konflikter mellan dessa parter, särskilt pga av islam som velat belägga dem med straffskatt och trycka ner dem till att vara tredjeklassens invånare. Koranen är mycket tydlig med att påpeka att kristna och judar är de värsta av skapade varelser.
SvaraRaderaAtt det finns kristna, judar och muslimer som kan leva i samexistens har inget med islam att göra. Islam godkänner inget sådant umgänge alls. Det är fakta.
Man skal inte tro på allt folk säger, Egon.
SvaraRaderaÅtminstone skal man inte tro att deras vittnesmål förmedlar alla sidor av historien.
Jag måsta säga att jag upplever att du ofta visar prov på bristande källkritik, Egon. T.ex. när Ida Dzanovic säger att Al-Aqsa är islams andra heligaste plats, så akspeterar du hennes vittnesmål som sanning, bara därför att hon är muslim, utan att kolla med andra källor.
Utan Israeliska myndigheters kontroll över Nasaret så hade knappast de kristna och deras kyrkor fått förbli oantastade.
SvaraRaderaVarför de muslimska palestinierna vara mer toleranta mot kristna än sina trosbröder i arabvärlden i.ö.
Betlehem ligger nu under palestinsk självstyre,kyrkorna där står fortfarande oantastade.
SvaraRaderaJag tror mej veta att samma förhållanden råder i Jordanien och Syrien.
Du anonyme: Jag kräver inte att du skall ha ett Google-konto, men nog är du feg som inte kan sätta ut ditt namn, du kommer med en rad påståenden men eftersom du inte kan bifoga ditt namn så avvisar jag din kommentar.
SvaraRaderaSignaturen "Tony" skrev:
SvaraRadera"Koranen är mycket tydlig med att påpeka att kristna och judar är de värsta av skapade varelser."
Skulle vara intressant att få detta svepande uttalande belyst med fakta så att jag källkritiskt kan kolla själv. Frågan blir därför till "Tony": Vilka är dina fakta? Vilka verser i vilka Suror?
Till den antisemitiske prästen Stig Strömbergsson:
SvaraRaderahttp://www.thereligionofpeace.com/Quran/009-friends-with-christians-jews.htm
I samtal på denna blogg framträder jag alltid öppet med namn och kan således identifieras. Dessutom söker jag undvika att ge andra etiketter av olika slag och definitivt använder jag mig inte av nedsättande omdömen eller skällsord om personer jag inte känner.
SvaraRaderaSignaturen "Yesiah" agerar annorlunda. Han/hon döljer sin identitet. Han/hon slungar också ut den rena oförskämdheten att jag skulle vara antisemit.
Och som ett försök till argument hänvisar han/hon till en uttalat anti-islamsk hemsida där man med 10 lösryckta Quran-citat söker visa att Islam anser judar och kristna som motståndare i alla lägen. Att en medvetet fientligt inställd person på ett motsvarande sätt skulle kunna genom några lösryckta ställen ur Bibeln "bevisa" att både judar och kristna önskar varandras och andras totala undergång, faller tydligen inte "Yeshia" in.
Och jag börjar fundera över flisor och bjälkar i ögon. Undrar varför....
Man kan förstå varför en person som signaturen Yesiah vill hålla sig anonym.
SvaraRaderaDels att det är bekvämt att vara anponym när man vill framföra anklagelser man inte kan belägga, exempelvis som i detta fall om Islam.
Men framför allt så handlar det om att främja antisemitism, det finns inte några som skadat kampen mot antisemtism så mycket som de människor och organisationer som ursäktar all kritik mot Israel eller kritik mot Islamofobi som Antisemitism.
Att minimalisera antisemitismen till ett slagträ för aparta åsikter är en skymf mot de miljontals judar som mördats i antisemitismens namn.
Att reducera betydelsen av ordet antisemit till varje person man inte håller med är att återupprätta de individer som i antisemitismens namn tog sig rätten att döda.
Att omdefeniera antisemit till ett menlöst tillmäle är att bereda vägen för den verkliga antisemitismen.
Under 90-talet var jag med och ordnade resor till nazismens koncentrationsläger för ungdomar som trodde att dessa inte funnits, eller inte förstod allvaret i det som hänt. Jag fick uppleva rasister och antisemiter som ändrade hela sina liv efter att ha förstått vad Shoah och Antisemitismen inneburit. Vad jag önska att människor som Yesiah skulle få uppleva samma omvändelse och inte tro att antisemitism inte är på allvar.
Joakim Wohlfeil, fd. generalsekreterare för Ungdom Mot rasism/AllaOlikaAllaLika
Det är intressant att läsa inläggen av bloggägaren, Strömbergsson och Wohlfeil.
SvaraRaderaTämligen lätt läser man mellan raderna i deras inlägg att de gärna såge en apokalyptisk allians mellan kristenheten och den islamska världen mot det judiska folkets nationalhem, Israel.
Som tur är finns det en annan kristen värld än den som ovannämnda personer representerar.
Denna andra kristna värld ingår inga allianser med socialism och islamism och den är mångdubbelt mer talrik än Egons, Strömbergssons och Wohlfeils "befrielseteologi".
Konstaterer så till sist att "Yesiah" anser sig vara stödd av ett månghövda antal meningsfränder men törs ändå fortfarande inte skriva under med namn. Begriper dock inte hur han/hon "tämligen lätt läser mellan raderna" då det är uppenbart att vad som står PÅ sagda rader helt gått "Yesiahs" näsa förbi.
SvaraRaderaDock är hans/hennes strategi den ack så vanliga: "Är budskapet obekvämt - skjut budbäraren!" Alltså den att misstänkliggöra personer i stället för att bemöta argument.
Ursvagt!!!
Bäste "Yesiah", lägg inte ner så mycket tid på att läsa mellan raderna, det blir ändå oftast fel.
SvaraRaderaDet blir rätt rörigt hur du kopplar får ihop att det är Islamism eller ett enbart socialistisk intresse att motverka förintelseförnekelse och förintelserelativism.
Däremot missar du mycket viktigt genom att inte läsa det som verkligen står på raderna.
Tack för mig i denna debatt /Joakim
signaturen Yesiah , jag avvisar dina kommentarer eftersom du är anonym
SvaraRaderajag är från Bosnien och där har muslimer,katoliker och ortodoxa levt sida vid sida i hundratals år.Islam erkänner som ni säkert vet både judendomen och kristendomen som "bokens folk" och de har haft rättigheter som judar under medeltiden i Europa bara kunde drömma om
SvaraRaderaSuror:
SvaraRadera98:6 "Verily, those who disbelieve (in the religion of Islam, the Qur'an and Prophet Muhammad (Peace be upon him)) from among the people of the Scripture (Jews and Christians) and Al-Mushrikun (Idolaters, Polytheists, Pagans, etc.) will abide in the Fire of Hell. They are the WORST OF CREATURES."
2:159 "Verily, those who conceal the clear proofs, evidences and the guidance, which We have sent down, after We have made it clear for the people in the Book, they are the ones cursed by Allah and cursed by the cursers."
3:118 "O you who believe! Take not as (your) Bitanah (advisors, consultants, protectors, helpers, friends, etc.) those outside your religion (pagans, Jews, Christians, and hypocrites) since they will not fail to do their best to corrupt you..."
4:89 "They wish that you reject Faith, as they have rejected (Faith), and thus that you all become equal (like one another). So take not Auliya' (protectors or friends) from them, till they emigrate in the Way of Allah (to Muhammad SAW). But if they turn back (from Islam), take (hold) of them and KILL THEM wherever you find them, and take neither Auliya' (protectors or friends) nor helpers from them."
De som ändå tar tex kristna och judar som vänner är olydiga gentemot guden med namnet Allah.
5:81 "And had they believed in Allah, and in the Prophet (Muhammad SAW) and in what has been revealed to him, never would they have taken them (the disbelievers) as Auliya' (protectors and helpers), but many of them are the Fasiqun (rebellious, disobedient to Allah)."
7:27 "O Children of Adam! Let not Shaitan (Satan) deceive you, as he got your parents [Adam and Hawwa (Eve)] out of Paradise, stripping them of their raiments, to show them their private parts. Verily, he and Qabiluhu (his soldiers from the jinns or his tribe) see you from where you cannot see them. Verily, We made the Shayatin (devils) Auliya' (protectors and helpers) for those who believe not(in Islam)."
60:1 "O you who believe! Take not My enemies and your enemies (i.e. disbelievers and polytheists, etc.) as friends, showing affection towards them, while they have disbelieved in what has come to you of the truth (i.e. Islamic Monotheism, this Qur'an, and Muhammad SAW),..."
60:13 "O you who believe! Take not as friends the people who incurred the Wrath of Allah (i.e. the Jews, christians, pagans, non-muslims)..."
Det finns mer om man orkar posta allt hat.
Så du Stig Strömbergsson, du kanske skall lära dig att läsa vad det står och även kolla mellan raderna? Jo, jag heter Tony om det nu skulle vara viktigt i fråga om vad som står i Koranen? Nu slipper du i alla fall att använda citationstecken runt mitt namn.
Att du även använder så dåliga argument som att en hemsida som publicerar suror från Koranen inte är att ta som seriös för att den är anti-islamsk. På vilket sätt försvinner dessa suror från Koranen för att de står där? Inte på något sätt, de är fortfarande kvar i Koranen.
Nej, Stig, det finns ingen samexistens med andra religioner inom islam. Det är fakta.
"Nej, Stig, det finns ingen samexistens med andra religioner inom islam. Det är fakta."
SvaraRaderaJodå Tony. Man kan i likhet med Strömbergsson, Wohlfeil m.fl. inta en Dhimmiroll i förhållande till Islam. Då går det utmärkt att leva ihop med den religionen.
/Bengt R.
Några kommentarer ovan skrev jag ”till sist” men nu har Tony själv svarat på den fråga jag ställde utifrån en kommentar han skrev och därför återkommer jag en gång till - till sist.
SvaraRaderaFörst: Tack Tony för ditt svar!
Att jag bad dig om verser och suror beror givetvis inte på att jag inte trodde det fanns sådant utan min uppmaning till precisering kom av att jag tycker allvarliga saker ska konkretiseras och inte bara beskrivas i en svepande mening. 10 citat på dendär hemsidan som en annan gav länken till samt de citat du anför – jag har inte kollat om det är samma – visar precis det jag visste: Koranen och Islam har samma dubbelindelning av världen som Bibeln och kristen tro har. Detta är inte heller egendomligt eftersom Islam uppstod i ett område där både judendom och kristendom funnits i flera hundra år.
Dock ser jag ett par saker som hör ihop med detta.
Den ena saken är att alla Koran-citat i praktiken för muslimen inte har samma tyngd. På samma sätt är det ju också bland kristna som låter en del Bibel-resonemang vara viktigare än andra resonemang. Johannes 3:16 kommer ju som före och anses väga mer än instruktioner om kvinnofrisyrer i Första Korinterbrevet. Det är OK att det är så och det fungerar också så till och med i kristna rörelser som säger att Bibeln i allt är ofelbar och ordagrant ingiven av Gud. ”Välsignelseställen” går oftast före ”Domställen”.
I praktiken är det ju likadant för muslimer och därför är det inte juste att bara gräva fram lösa citat och enkelt säga: ”Se så det är!!” Skulle alla muslimer vara så bokstavstrogna skulle skulle det finnas en miljard terrorister och så är ju inte fallet. Dessutom skulle väl Islam där den haft makten hundratals år totalutrotat kristendomen – om man tillämpat dessa militanta ställen – och så har man inte gjort. Hållit och håller kristna som andra klassens medborgare har man gjort och gör i till exempel Egypten – yes! Men lika sant är att där nöjde man sig med att vara muslimsk regim över ett kristet folk i 6-700 år innan islamiseringen på allvar tog fart efter korstågstiden. Och intill denna dag har man låtit de kristna finns kvar och Islam och den Koptiska kyrkan fungerar någon forma av samexistens.
Med det menar inte jag att allt är frid och fröjd och att det inte finns friktion mellan Kristendom och Islam. Så naiv är jag inte. Särskilt nu när Islam radikaliseras och västs (kristna) militära närvaro stärks i Mellanöstern kommer ofta de lokala kristna i kläm. Och i vårt eget samhälle kommer olika värderingar i spänning till varandra även om muslimerna här utgör minoriteten. I allt detta sammansatta och varierande menar jag att vi ska bedöma andra vad gäller deras gärningar, avsikter och inställningar efter samma måttstock som vi har när vi bedömer egna gärningar, avsikter och inställningar. ”Med det mått ni mäter med skall mätas upp åt er” säger Jesus i Matteus 7 vers:2 och det tycker jag är viktigt. Som kristen blir då för mig samtalet viktigare än svartmålningen vare sig det gäller förhållandet Kristendom-Islam, Israel-Palestina, sossar-borgare eller vad som helst annat – utom kanske när det gäller dom som hejar på andra hockeylag än Luleå. ;-)
Man kan väl utgå från att Stig Strömbergsson var en av initiativtagarna till den inställda Förintelsemanifestationen i Luleå, senast.
SvaraRaderaDet säger allt om honom.
Bengt R
Stig S titta in hos Stanley Sjöberg, din kommentar behövs där:
SvaraRaderaMinareter en ödesfråga
http://kyrkwebben.blogsome.com/2009/12/03/minareter-en-odesfraga/
Jag loggade nu in, närmast av misstag, och finner här, en till kristlig förklädd, praktantisemitisk sajt vars poster till 100 % överensstämmer med Mohammed Omars.
SvaraRaderaSvartflagg för denna sajt.
Benny Boberg
Välkommen Benny Boberg men om du läser lite mer så "Jag tar avstånd från den inställning Mohamed Omar har.
SvaraRaderaJag önskar inte Israels utplåning, men jag vill stödja de Israeler som vill skapa fred och försoning med sina palestinska grannar. Att fortsätta förtycka en minoritet med vapenmakt är i längden ohållbart, det kan leda till Israels undergång. Jag vill ska välsigna Israel och dess folk, och stödja dem som vill skapa fred och försoning. Jag tar även avstånd från Kristen extermism läs
Ta avstånd från antisemitismen
Ja du bloggägare. Om min önskan att konvertera till Judendom hittills har varit diffus så har den utkristalliserats efter att jag läst din judefientliga blogg.
SvaraRaderaLeve det kämpande Israel!
Benny B
Präster som Stig Strömbergsson skall givetvis brännmärkas som antisemiter i samtliga judiska försmalingar i Sverige och i utlandet. Hans åsikter om judar som delas av miljontals muslimer, märks av hakkorset.
SvaraRaderaBengt R.
Riktiga kristna som inte infekterats av socialism kan finna glädje med musik och ett konsekvent försvar av det kämpande Israel här:http://kyrkwebben.blogsome.com/2009/12/03/minareter-en-odesfraga/
SvaraRaderaBenny B
Boberg: Hur riktig kristen jag är får Jesus avgöra. Min grundsyn är alla människors lika värde, alla staters skyldighet att följa internationell folkrätt och min sympati för de svaga och utsatta.
SvaraRaderaDenna blogg vill öka medvetenheten om de kristna palestinier som känner sig bortglömda och svikna av sina trossyskon runt om i världen. Trossyskon som vid sina pilgrimsresor och besök i det heliga landet inte ens känt till att det finns kristna palestinier! De längtar efter fred och frihet. Men också vädjan till omvärlden att medverka till att en rättvis fred kan bli möjlig.
Det är många kristna som sysslar med eskatologiska spekulationer och tidens tecken men helt saknar empati för människorna i det heliga landet.
Människor eller Dogmer
Åt helvete med all religon! Det är ni religösa som skapar alla krig och eländen som får folk att leva under barbari. Och detta säger ni vara för eran gode och helige Gud/Allah eller vad ni nu vill kalla eran allsmäktige. All religon borde vara förbjuden i alla offentliga sammanhang. Rasister är vad ni är hela bunten! Stalin hade rätt, avrätta hela bunten eller använd ett gemensamt läger.
SvaraRaderaTill Knut Stålnacke,tycker du att även jag är Rasist? Min grundsyn är alla människors lika värde, alla staters skyldighet att följa internationell folkrätt och min sympati för de svaga och utsatta.
SvaraRaderaMedborgarna i Schweiz har sagt hur de vill ha det i sitt land. Respektera deras beslut.
SvaraRaderaVi kan hysa empati för de svaga och utsatta utan att blanda in religion, eller hur?
Hej Mina minsta bröder!
SvaraRaderaJAg var i Nasareth för 2 veckor sedan och blev guidad av en kristen palestinsk kvinna (fick tillfälle att träffa hennes familj med). Alla fina bilder finns upplagda på FB och jag delar gärna med mig till dig.
Det jag fick höra av henne är hur de kristna flyr fran nasareht och att det snart inte bor nagra kristna kvar dar. Anledningen ar bade en fraga om klass och religion. Muslimerna trakaserar de kristna som inte klar sig som muslimerna vill. Dessutom ar de hogutbildade kristna foremal for en avsky av de lagre utbildade muslimerna. Kort och gott hade hon inget att saga om nagon samvaro och allt om hur de kristna forsvinner fran sina heliga stader.
till Micael di tack för kommentar skicka gärna länken till dina bilder
SvaraRaderaBenny Boberg TACK
SvaraRaderaJag noterar att SVT sände en intressant och tänkvärd dokumentärfilm på söndagskvällen om islam och islamism i Sverige, ”Slaget om muslimerna”. Här framgick hur landets etablerade muslimska föreningar själva har tagit på sig ett mandat att representera Sveriges närmare 400.000 muslimer för att på så sätt driva krav på bland annat särlagstiftning för landets muslimer. Det är skrämmande men sant.
SvaraRaderaDen här dokumentären var förhoppningsvis ett begynnande tecken på ett (mycket senkommet) uppvaknande hos SVT:s programledning. Efter flera decennier vågar SVT åtminstone lyfta en aning på förlåten i en granskning, om än försiktig där orden måste vägas på guldvåg.
Steget är emellertid långt mellan den här filmen och den tuffa granskning som BBC-dokumentären ”Under moskéns täckmantel” från 2007 presterade. Den här lika skrämmande som fascinerande filmen visades för bara en vecka sedan i landets digitala kulturkanal Axxess. När ska Sveriges Television våga visa den här filmen?
http://svt.se/2.102376/1.1792714/
Läs gärna artikeln via nedanstående länk om hur Tredje världskriget kan bli:
http://imittsverige.blogspot.com/2009/11/nicolai-sennels-tredje-varldskriget-sa.html
Svar till Gunnar Johansson
SvaraRaderaJag såg även SVT-program , ”Slaget om muslimerna”. Programet bekräftrar den bild jag har av muslimer ( jag känner inte många) Men de jag känner tillhör den stora gruppen av icke bokstavstroende som inte är tex. intresserade av någon sharialagstiftning i Sverige. De påstådda farligheten från Muslimer är överdriven.
Jag håller med tidningen Dagens ledare citat” Men det är farligt att bygga in misstro i samhället med generaliserande signaler om att minareter skulle stå för någon sorts muslimsk "kulturimperialism". Sådana budskap riskerar i stället att driva marginaliserade grupper ännu längre i fel riktning. Retoriken från främlingsfientliga partier i Europa, inklusive Sverigedemokraterna, riskerar dessvärre att smitta av sig i andra gruppers tänkande. Trots gästfriheten i den kristna trons väsen gäller det här att vaka över att kristna grupper inte hamnar i fel sällskap. Slut citat. Varning för fel sällskap
Bloggen EFK-Ung har en tänkvärd artikel ”Hur behandlar vi främlingen?” läs den
Även många kristna lever fortfarande med skygglappar inför verkligheten. Naiviteten gäller särskilt de allt mer påtagliga avarterna inom islam, inte minst den pågående islamiseringen i Sverige.
SvaraRaderaJag rekommenderar också den här videon på Youtube som har en anknytning till SVT-dokumentären:
http://www.youtube.com/watch?v=3eZN59iTctc&feature=player_embedded
En av våra palestinska vänner blev häromåret mördad på gatan utanför sitt jobb enbart för att han var kristen.
SvaraRaderaDet är dock ett faktum att det inte finns något demokratiskt muslimskt land.
Varför töms muslimska länder på kristna om det nu är så lätt att leva där?
Svar till Gunnar Johansson ( vem är du ?). Din film hänvisar till problem med integrationen av invandrare. Men det är ett generellt problem och har inte med muslimer att göra. Exemplet Södertälje de flesta av invandrarna där är kristna från Irak, de har samma problem med att hitta in i det svenska samhället, Göran Rosengrens reportage i TV var slående. Alla har vi ett ansvar, krav på moske'förbud ökar bara utanförskapet.
SvaraRaderaJag lägger inte nu till någon kommentar i det direkts samtalet. Vill bara nämna att jag på min egen blogg skrivit ganska mångordigt om SÄTTET, alltså METODEN, som jag tycker mig skönja i en del av inläggen här.
SvaraRaderahttp://stigstrombergsson.blogg.se/2009/december/antisemit.html
Stig,
SvaraRadera"Koranen och Islam har samma dubbelindelning av världen som Bibeln och kristen tro har."
Det har islam absolut inte. Då tycker jag att du skall visa var det står samma saker i Bibeln. Du kommer givetvis aldrig hitta samma uppmaningar, men det är ändå kul att se hur du fått denna inblick i kristendomen.
Kvinnofrisyrer kanske man skall jämföra med annat än samexistens, eller? Jag tycker att det är skillnad på saker och saker.
"inte juste att bara gräva fram lösa citat och enkelt säga: ”Se så det är!!”"
Problemet är att det inte är lösa citat, Stig, det är ett genomgående tema i islamska texter.
"Skulle alla muslimer vara så bokstavstrogna skulle skulle det finnas en miljard terrorister och så är ju inte fallet."
Nu blandar du ihop muslimer med islamska läran, som jag pratar om. Men jag håller givetvis med dig, alla muslimer är inte fundamentala.
"islamiseringen på allvar tog fart efter korstågstiden. Och intill denna dag har man låtit de kristna finns kvar och Islam och den Koptiska kyrkan fungerar någon forma av samexistens."
Islamisering genom krig, som är en del av islam, var i full gång när korsriddarna började sin kampanj mot islamiseringen. Lät och låter vara kvar ja, men som 3-klassens invånare och med lite mordvågor här och där i den islamska världen, även mot judarna givetvis och andra icke-muslimer. Den koptiska kyrkan, och de kristna, har otroliga problem med bränder, mord och hot från islamisterna. Och det är sådant som har hänt sedan muslimerna ockuperade nord-Africa.
"I allt detta sammansatta och varierande menar jag att vi ska bedöma andra vad gäller deras gärningar, avsikter och inställningar efter samma måttstock som vi har när vi bedömer egna gärningar, avsikter och inställningar."
Mycket viktigt! Så skall det vara. Därför är försker jag vara mycket tydlig med att påpeka att det många av islams läror jag är emot.
Mvh Tony
Svensken överlag är inte emot invandrarna, men de är emot integrationspolitiken. Undersökningen som nyligen gjorts brister på tre punkter. 1. De "slumpvis" utvalda, är visserligen utvalda "slumpvis", men de som svarar, och på det sätt frågorna ställs, begränsar svarsalternativet. 2. De som är mest positiva till invandringen är sällan de personer som bor i invandrartäta områden, eller på annat sätt konfronteras med den misslyckade integrationen dagligen. 3. Få svenskar har en korrekt uppfattning om hur och på vilket sätt invandrings- och integrationspolitiken har påverkat sverige negativt ur flera olika perspektiv. Ex. med dräneringen av resurser för offentlig sektor, utanförskap, överrepresentation i olika områden såsom arbetslöshet, bidragsberoende, viss kriminalitet, sjukhälsotal osv osv.
SvaraRadera