3 november 2009

Israelisk värnpliktsvägrare

Upprop från Nisse Andreasson, Falköping:

Det finns det många samvetsömma i fängelse i Israel. Med tanke på hur vi bekänner vår tro på den kärleksfulla Treenigheten och på den förekommande nåden tycks det mig som att de samvetsömma i Israel står oss närmare än många som är traditionellt kristna inom de flesta samfund.

Fängelsestraff för Israelisk värnpliktsvägrare

Or Ben-David, 19, från Jerusalem,warresisters dömdes tidigare i dag (29 oktober) till 20 dagar i militärt fängelse. Hon är nu hålls i militärfängelset för kvinnor (nr 400) i Tzrifin.
Or hade begärt att framträda inför den så kallade "samvetsgrann kommittén" (en intern militär kommitté granskar ansökningar om befrielse från militärtjänst på grund av övertygelse i Israel), men kallades aldrig att inställa sig inför.
I ett brev och förklara sitt beslut att vägra eller skrev:

Att vägra sätt att säga nej! Nej till det militära styret på Västbanken, nej till att använda våld som ett medel för att försvara, nej till patriarkatet, nej till våld mot oskyldiga människor, nej till övergrepp mot soldater, nej till krig och nej till ett samhälle som påstår sig vara demokratisk, men tvingar ungdomar att bära vapen, döda och dödas.

Jag vägrar därför att jag vill göra en skillnad. Jag vill att alla de palestinska ungdomar som har förlorat hoppet att se att det finns israeler som bryr sig och som gör ett annat val. Jag vill att alla de av mina vänner som blev soldater eller som är på väg att bli soldater att se att saker och ting inte behöver vara som de är och att göra alla dessa omoraliska saker är inte något som ska tas för givet, att ett annat sätt är möjligt att du inte behöver lida i ett militärt system som förtrycker er (de flesta soldater lida medan de är i armén). Kanske de också kommer att öppna sina ögon och sina sinnen lite mer vad som händer omkring dem.

Or Ben-David kommer troligen att släppas från fängelset den 15 november, men kommer sannolikt att fängslas igen strax efteråt. Hennes adress i fängelse är:
Or Ben-David
Militär ID 6054025
Militärfängelset No 400
Militära Postnummer 02.447, IDF
Israel
Fax: + +972-3-9579389

Eftersom fängelset myndigheter ofta blockera mail från att nå fängslade motståndarna, rekommenderar vi dig att skicka dem dina brev av stöd och uppmuntran via e-post eller via denna webbplats och de kommer att skrivas ut och levereras under besöken.

Översättningen gjorts av Egon Berglund, med hjälp av google språkverktyg. Texen kan innehålla ett flertal syftningsfel, mm. Jag hänvisar till orginaltexten.
Jews for Justice for Palestinians

Läs även: Breaking the Silence is an organization of veteran Israeli soldiers that collects testimonies of soldiers who served in the Occupied Breaking the Silence
Israel: Fängslade värnpliktsvägrare hungerstrejkar februari 2003
yelah.net


Läs även andra bloggares åsikter om



15 kommentarer:

  1. Även i Sverige är det (eller har det intills nyligen varit) ett brott at totalvägra värnplikten.

    I 2006 dömdes 41 personer till fängelse för att de vägrade mönstra, inte inställde sig till militärtjänst eller avbröt den utan giltigt skäl. Och i Finland kan totalvägrare dömmas til 6 månaders fängelse och i Norge till 3 månaders fängelse.

    Israel är ett land som har legat i krig sedan staten grundades och utan dess försvarsmakt skulle landet inte existera, så Or Ben-David skall vara tacksam över att hon endast dömdes till 20 dagars fängelse.

    Hadde hon verkligen velat ta den fulla konskvensen av sin ståndpunkt borde hon ha frånsagt sig sitt israeliska medborgarskap och flyttat ut ut landet.

    Enligt min åsikt är det mycket hederliga att om man anser att Israel har rätt existera, även om man är motståndare till ockupationen, göra som Yariv Oppenheimer, generalsekreterare för israeliska fredsorganisationen Peace Now som avtjänade sin reservtjänst vid en bosättning på Västbanken/Judeen och Samarien.

    SvaraRadera
  2. Isak
    Dina åsikter är egentligen inte värda att bemöta. Israel är inte en stat som har en armé utan en armé som har en stat. Den makthungriga elit som utnyttjat judars behov av att söka sig till en trygg fristad i Palestina före, under och efter nazisternas herravälde i Tyskland fortsätter att profitera på sina landsmäns rädsla för verkliga och inbillade fiender i stället för att låta dem som stiftar fred leda nationen.

    Nisse

    SvaraRadera
  3. Om man har öppna och ärliga avsikter när man skriver borde man undvika att hånskratta mot en meningsmotståndare som du Isak gör. Om du själv hade någon anhörig som tvingats av myndigheter att gå in i ett meningslöst dödande, så tror jag nog att du åtminstone ville få ansökningen prövad innan straffet utmättes.Det finns ju faktiskt precis som Nisse skriver de som vill stifta fred och som vill lösa frågarna utan att tillgripa våld. Borde man inte låta dem få chansen i stället för att grymt utnyttja sin militära överlägsenhet.

    SvaraRadera
  4. Rolf,

    Nisses historieförståelse är så tokig att den inte förtjänar nåt annat än hånskratt!

    Jag skulle kunnat demontera hans argumenter steg för steg, men det skulle föra till en diskussion om helt andra ämnen än blogginlägget.

    Och han visar dessutom inte mig särskilt mycket respekt när han skriver "Dina åsikter är egentligen inte värda att bemöta." När han intar den positionen, värför ska jag då bemöta hans åsikter med annat ën hånskratt?

    "Det finns ju faktiskt precis som Nisse skriver de som vill stifta fred och som vill lösa frågarna utan att tillgripa våld."

    Jag ärr generelt kritisk till pacifistiska åsikter, även om avsikter kan vara goda, så är pacifism enligt min åsikt gränslöst naivt.

    George Orwell skrev: "Since pacifists have more freedom of action in countries where traces of democracy survive, pacifism can act more effectively against democracy than for it. Objectively the pacifist is pro-Nazi."

    Att vara israel og pacifist är inte bara naivt, det är omoraliskt!

    Om alla israeler var pacifister skulle landet inte existera, för Israels fiender är så långt ifrån pacifister man kan komma. Och dessa fiender är mycket verkliga.

    Den enda orsaken till att Or Ben-David kan leva i landet Israel och fritt hävda sina åsikter är Israel försvarsmakt!

    SvaraRadera
  5. Isak

    Det finns en religion som inte är rabbinsk judendom men som omfattas av vissa judar. Det är den form av sionism som har förfallit till att avguda nationen och landet. Denna sektreligion kan beskrivas som nazism i judisk narrspegel. Men för den rabbinska judendomen och för hela mänskligheten är det en tragisk och ödesdiger villolära. De som omfattar denna sektreligion är oemottagliga för mänsklig påverkan eftersom religionens grundkoncept är att alla i omvärlden antingen är lättlurade eller fientliga. Om du Isak tillhör denna sekt är du endast att beklaga för den tillfälliga lycka som du kan uppleva genom att tillhöra en grupp som tror sig vara smartare och militärt starkare än omgivningen är en illusion som smälter som mannat i öknen den dag som hos judar är ägnad åt självrannsakan inför Namnet, Den Allsmäktige.

    Nisse

    SvaraRadera
  6. Nu får vi hoppas att vapenvägraren på bilden får lagens strängaste straff. Att vägra att försvara sitt folk mot den palestinsk-arabiska terrorismen och mot internationella hot från Hizbollah, Syrien och den Iranska fascistregimens kärnvapen bör leda till ett mycket långt straff. Särskilt om hon vägrar vapenfri tjänst.

    Jag och många andra svenskar med mig skulle gärna ta värvning i den israliska försvarsmakten (om jag visste hur man gjorde och om det var juridiskt möjligt).

    Jag skulle gärna få info och tips på hur jag ska ta mig tillväga, om det går!

    SvaraRadera
  7. Isak
    Du får vara kritisk mot mina pacifistiska åsikter och även tycka att de är naiva, men jag tillåter mig att ha dem kvar trots din kritik. Med all respekt för dina erfarenheter av vad som sker och inte sker i Israel vill jag ändå få ha en ödmjuk ton när vi debatterar. Att försöka förstå är inte alltid så lätt

    SvaraRadera
  8. Dessa mina minsta bröder slår ju vakt om de svaga och utsatta ur ett kristet perspektiv. Det kan för den som bara ser militära lösningar på konflikter, se orealistiskt ut att förespråka metoder som utesluter våld. Min förebilder för detta är främst Jesus som säger att vi skall älska våra fiender. Läs gärna sammanhanget i Matt. 5:38-48. Martin Luther King är den andra förebilden som i sin bok Vägen heter icke våld ger uttryck för kärlek och förlåtelse. Detta borde vara självklart för alla kristna, men är man inte kristen så framstår det naivt.

    SvaraRadera
  9. Nisse,

    jag tillåter mig at betvivla att du har nåt som ens kommer i närleken av den nödvändiga kompetensen för att avgjöra vad som är och vad som inte är rabbisnk judendom.

    Inom alla grenar av rabbinsk judendom, även den antisionistiska, läggs avgjörande vikt vid den judiska nationen och Landet Israel.

    Visst finns det religiösa sionister som överdriver vikten av Landet på bekostnad av andra viktiga värden inom judendomen, men att hävda att sionism, även i dess mest extrema form, är "nazism i judisk narrspegel" är inget annat än grov lögn, förtal och, enligt Europeiska unionens byrå för grundläggande rättigheter, en form för antisemitism!

    SvaraRadera
  10. Rolf,

    för mig som icke-kristen naivt och orealistiskt att bemöta vapenmakt och våld med "kärlek", utan även som omoraliskt!

    Jag anser att De allierade hade handlat omoraliskt om de inte bemötte Hitlers arméer med vapenmakt.

    Och jag anser det vore omoraliskt om inte israeliska staten bemötte arabstaternas arméers och de väpnade palestinska gruppernas angrepp på Israel med vapenmakt.

    Därför anser jag också att israeliska medborgare som Or Ben-David handlar omoraliskt när hon totalvägrar att delta i landets försvar även om hon måtte ha synspunkter på regeringens politik.

    SvaraRadera
  11. Isak
    Ditt resonemang verkar vettigt sett ur ett icke kristet perspektiv. Men på den här siten är det ju sådana frågor som dryftas. Vi som i all vår svaghet och naivitet vill tro på en fredsstiftande Gud skulle önska att vi vore flera så att världen slapp lida under de krig och förtryck som sker genom vapenmakt och hot. Du har själv sagt att du inte tror på fred i vår samtid. Nej det ser mörkt ut när man hela tiden bekämpar varandra, Fortsätter gärna mitt samtal med dig privat. rolfericson@boremail.com

    SvaraRadera
  12. Isak

    Det finns många riktningar av autentisk judendom. Men inte någon av dessa riktningar uppmuntrar till ett avgudande av Landet eller det egna folket. Guds uppdrag till människor av judisk tro är att vara
    ”ett ljus för folken”.

    Tag fasta på mitt råd att kosta på dig en resa dit där rabbinen Morton Narrowe finns. Han kan hjälpa dig till ett liv med en judendom befriad från tvånget att tjäna en orättfärdig statsmakt. Själv kan jag inte hjälpa dig till den frigörelse du behöver.

    Nisse

    SvaraRadera
  13. Nisse,

    Jag känner Morton Narrowe personligen.

    Han är min rabbin och lärare.

    SvaraRadera
  14. Peace Now kan inte räknas som en fredsrörelse och det är därför inte konstigt att försvarare av bosättningar finns i organisationen. Det är enbart rasister som anser att bosättningar ska försvaras i strid mot Geneve-konventionen, FN:s resolutioner och lagen om de mänskliga rättigheterna.

    Bra annars att Isak gör klart att han som religiös fundamentalist anser att försvar av apartheid och kolonisation är en religiös plikt. Judendomens motsvarighet till Al Qaida tycks det som.

    Rätten att slippa göra värnplikt är förövrigt in skriven i lagen om de mänskliga rättigheerna. Gällande statistiken som Isak hänvisar till visar han mest upp sin okunnighet. Att få fängelse för att vägran att mönstra är inte samma sak som fängelse för att vägra göra vapentjänst. Mönstringen hade antagligen låtit personerna slippa det. Inte inställa sig är inte heller samma sak.

    SvaraRadera