20 januari 2010

Pat Robertson och människokärleken

Pat Robertson, en amerikansk konservativ tv-predikant som tillhör Southern Baptist Convention. Han är grundare av the Christian Broadcasting Network (CBN) som når 180 länder på 71 olika språk. Som ägare av CBN har han skapat sig en ansenlig privat förmögenhet.

Han är sedan tidigt 1980-tal en av de ledande figurerna inom den kristna högern i USA och har även grundat aktivistorganisationen Christian Coalition.

Nu reagerar många kristna på hans uttalanden om uttalande om jordbävningen Haiti att den var ett straff för att Haiti ingått en pakt med djävulen för att bli fria från den franska kolonialmakten. läs mer här : Dagen och Världen Idag

Det är inte första gången han uttalar sig om Guds straff:

I januari 2006 sade han att den dödliga hjärnblödning som drabbat Israels premiärminister Ariel Sharon var Guds straff för att Sharon låtit "dela" Det Heliga Landet ( han syftade framförallt på utrymningen av Gazaremsan). ur Wikipedia

De kristna sionisterna i Sverige som har samma bibelsyn som Pat Robertson, borde börja tänka till vad man sysslar med. Läs Människor och Dogmer

Neil Cavuto interviews 'Middle East expert' Pat Roberson on the Israeli-Hezbollah conflict. Please stifle the laughter.


”Om jag talar både människors
och änglars språk,
men saknar kärlek,
är jag bara en ekande brons,
en skrällande cymbal.
Och om jag har profetisk gåva
och känner alla hemligheterna
och har hela kunskapen,
och om jag har all tro så att jag
kan förflytta berg,
men saknar kärlek, är jag ingenting.
Och om jag delar ut allt jag äger
och om jag låter bränna mig på bål,
men saknar kärlek,
har jag ingenting vunnit.
Ur Bibeln Första Korinthierbrevet, kapitel 13

Lyssna på Sveriges Radio: Jordbävningars och Haitis historia Jordbävningen i Haiti är inte historiens värsta, jordbävningar i Kina har krävt fler dödsoffer och varit kraftigare.Sveriges Radio

Läs även andra bloggares åsikter om








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar