28 oktober 2011

Israelisk aparthed

Citat" Kampanjen om ”israelisk apartheid” har inget att göra med social rättvisa eller mänskliga rättigheter. Den är ett lömskt försök att misskreditera Israel i världens ögon, i syfte att uppnå internationell isolering och slutligen, via bojkotter och sanktioner, statens avveckling. Israels kritiker skulle, om de vore ärliga, ha mycket större anledning att leta annorstädes efter exempel på apartheid. Det är ingen speciellt svår uppgift." Så skriver Gabriel A. Goldberg i en debattartikel i den kristna tidingen Dagen se länk läs hela artikeln här   "Israeliskt aparthed finns inte"

Citat"Det har aldrig funnits olika dricksvattenfontäner för araber och judar i Israel. Araber behöver inte sitta längst bak i bussar eller på Jerusalems spårvagnar. Diskriminering på basis av ras och religion är förbjuden enligt israelisk lag." Skriver Gabriel A. Goldberg, men jag låter Jonatan Cook ge exempel på att apartheid kan var mer sofistikerat än så.

Jonathan Cook, brittisk journalist före detta reporter för The Guardian och The Observer skriver nu för The National han är bosatt i Nasaret där han har levt i nästan ett decennium. Cook ställning i det arabiska hjärtat av Israel sätter ett annat perspektiv på sin rapportering, nämligen att efter 1967 konflikten om de ockuperade områdena bäst förstås som ett uttryck och en fortsättning av de större konflikten inleddes 1948.

Jonathan Cook förklarar hur Nasaret religiösa mix inte går ihop med den vanliga uppfattningen att alla ting Israel kan uppfattas som judisk eller muslimsk.



Israel använder rättsstaten, nämligen två separata medborgarskap lagar för judar och icke-judar, att dela och förtrycka sina minoriteter, säger brittiske journalisten Jonathan Cook.



Även om arabiska är en av Israels två officiella språk, det är praktiskt taget obefintliga i officiella israeliska liv, och även uppfyllas av förakt inom judiska israeliska samhället, förklarar brittiske journalisten Jonathan Cook.



Citat"Araber behöver inte sitta längst bak i bussar eller på Jerusalems spårvagnar. Diskriminering på basis av ras och religion är förbjuden enligt israelisk lag."Gabriel A. Goldberg
29 apr 2009 A group of ultra-orthodox Israelis are demanding bus companies increase the number of segregated buses which keep women separated from men. But civil rights activists fear the model could spread across different sectors of Israeli society.


Tidigare Diskriminering i Israel-2
Diskriminering i Israel-1

Mer om Nasaret
Nasaret-2
Nasaret-1


Läs även andra bloggares åsikter om

8 kommentarer:

  1. Jag heter Dov ben David och är israelisk medborgare. Jag bor här i Israel och blir väldigt ledsen över alla de lögner som Jonathan Cook sprider i dessa videosnuttar.
    Låt mig bara ta några.
    1. I motsats till vad Jonathan Cook berättar, så måste all Israeliska barn, oavsett etnisk tillhörighet, lära sig arabiska i skolan.
    2.Han hör aldrig judar tala arabiska. Jag har hört tusentals judar tala arabiska med de israeliska palestinierna. Över halva befolkningen i Israel har sitt ursprung från arabiska länder.
    På våra gatuskyltar skrivs det på arabiska. På våra officiella statsinrättningar står det på arabiska. På våra sedlar står det på arabiska.
    Jag kan bemöta påstående efter påstående av Jonathan Cook. De är alla tvistade lögner.
    Fråga Jonathan Cook hur kristna och muslimska araber kommer överens just där han bor. Be honom berätta om striderna dem emellan. Om vem som skall ha rätt att ha den högsta byggnaden, moskén eller kyrkan? Fråga Jonathan Cook hur kvinnor behandlas i våra grannländer. Fråga honom om hedersmorden, om kvinnlig omskärelse, om kvinnors lika rätt i samhället i Israel och i omvärlden. Judarna skall alltid vara perfekta. Det förväntar sig inte bara Jonathan Cook, utan hela världen.
    Slutligen undrar jag hur ni svenskar i Sverige behandlar era minoriteter? finns det skyltar på samiska i Göteborg? Står det på finska på era sedlar? Jag har bott i Israel i ca 10 år, Jag skulle vilja höra Jonathan Cook tala arabiska med mig. Att han inte talar hebreiska det utgår jag ifrån.
    اسمحوا لي أن أشكر لي وأتمنى الجميع في السويد أمسية لطيفة!
    Dov ben David

    SvaraRadera
  2. Välkommen till min blogg Dov ben David. Jag kan inte bemöta din kritik av Jonathan Cook. Hoppas någon annan läsare kan det.
    ditt påstående citat""Fråga Jonathan Cook hur kvinnor behandlas i våra grannländer. " slut citat DD. Din fråga är irrelevant nu diskuterar vi Israels påstådda aparthed. citat citat"Judarna skall alltid vara perfekta. Det förväntar sig inte bara Jonathan Cook, utan hela världen." slut citat DD. Vi som kritiserar Israel ställer större krav att en demokrati skall leva upp de demokratiska spelreglerna än en diktatur. Det vanligt att demokratiförkämpar kritiserar även andra demokratiska stater tex. USA:s dödsstraff mm. det glöms ofta bort av er som förvarar Israel.

    Citat" Slutligen undrar jag hur ni svenskar i Sverige behandlar era minoriteter? finns det skyltar på samiska i Göteborg? " slut citat DD. Nej Göteborg har aldrig haft ett Samiskt eller finskt namn men allt fler orter i Sverige har dubbla namskyltar. Citat” Sápmi har lett till att vissa ortnamn blivit ”förfinskade” eller ”försvenskade.  I norra Sápmi, i Norrbottens län, kan platser ha tre namn: ett samiskt, ett finskt och ett svenskt. Det visar att finsktalande kolonister nådde platsen före svenskarna. Ett exempel på just detta är hur samernas traditionella namn på Kiruna, Giron, blev till Kiiruna på finska, som i försvenskad form blev Kiruna. Gironvárri, Fjällripberget, är namnet på det fjäll där järmmalmen i Kiruna bryts sedan början av 1900-talet. Se Samiska ortnamn - pusselbitar till historien

    Till sist önskar jag dig fred och välgång i ditt land Israel. Jag kritiserar inte Israel för att jag önskar dess utplåning utan för önskar er en tryggare framtid. En rättvis fred med Palestinierna är i längden det ända hållbara.

    SvaraRadera
  3. Mer om arabiska i skolan i den Israeliska skolan Citat”Med få undantag är judiska och arabiska barn i Israel utbildade i separata skolsystem. I den arabiska skolsystemet, arabiska, engelska och hebreiska är obligatoriska ämnen och är en del av läroplanen. Men trots att arabiska är ett officiellt språk i staten, och är modersmål för mer än en miljon av sina medborgare, är arabiska inte ses som en viktig del av läroplanen i den judiska skolan. Junior gymnasieskolor erbjuder i allmänhet det som en selektiv ämne, eller inte alls. Dessutom har den institutionella metod varit att lära litterär arabiska, som inte används i daglig konversation. Detta har skapat generationer av judiska skolbarn som inte kan samtala med sina arabiska grannar. ”The Abraham Fund Initiatives

    I september 2010 för första gången i Israels historia kommer barn så unga som 11 och 12 kan lära sig arabiska som en del av läroplanen. Från och nästa vecka, när det nya skolåret börjar, alla femte och sjätte klass elever i norra distriktet kommer att delta i två timmar i veckan arabiska språket och studier kultur. I Haifa District, kommer arabiska studier vara obligatorisk i alla statliga skolor, men inte för dem som går i skolor som tillhör de nationella religiösa strömmen.

    Trots att Israels andra officiella språk, har arabiska som inte fått undervisning i grundskolan hittills. Till skillnad från engelska, som lärs ut så tidigt som årskurs fyra var arabiska bara studerat i tre år i högstadiet, varefter eleverna kunde bestämma om de ville fortsätta studera det som ett val. Jerusalem Post

    SvaraRadera
  4. Just ordet apartheid har jag hört flera gånger i en israelisk kontext, jag har lite svårt att själv använda det då det är så oerhört laddat och främst kopplat till ett visst samhälle. Jag har bara läst om hur det var då i Sydafrika, sett bilder och filmer och hört historier, dagen jag äntligen fick besöka det landet var detta system åtminstone i praktiken inte längre synligt. Kan därför inte på rak arm likställa vad som pågår i det heliga landet idag med apartheid för jag bevittnade aldrig vad som skedde i Sydafrika med egna ögon.

    Vad jag däremot har bevittnat i Israel och främst på mark ockuperad av Israel är ett system där människor inte är lika inför lagen. Jag har bevittnat gator där de som bor där förväntas flyga in för de inte har någon rätt att beträda gatan nedanför. Jag har sett bosättare misshandla sina grannar och komma undan då ingen kunnat göra någon anmälan alternativt denna aldrig kommer att tas upp. Jag har sett skolbarn som tvingats förlita sig på internationella observatörer för att enbart kunna ta sig till skolan då vare sig polis eller militär inte vill eller kan hantera bosättarna och skydda civilbefolkningen. Jag har bevittnat ett system där alla inte är lika inför lagen eller snarare mer i praktiken det finns en lag för vissa och för andra finns det inga rättigheter alls, enbart skyldigheter.

    Jag har med egna ögon bevittnat hur mina kristna bröder och systrar förnedrat sig i säkerhetsspärrarna utan att kunna göra något åt det. Några timmar per dag för mig är vad dessa uthärdar så gott som varje dag i livet. Det värsta jag sett var hur en av mina egna fränder (en Beta Israel) spottade ner i folkhoppen under sig i själva checkpointen (uppe på det vi brukar referera till som cat walken där man har översikt över massorna under). Jag blev som förlamad fast mellan den etniska och religiösa lojaliteten och tror jag aldrig har känt mig så förbannad och frustrerad. Där och då fattade jag att inte alla är lika värda oavsett hur fint ockupationslagarna är formulerade.

    Till saken hör att jag även har välsignats med ett utseende som gör att mitt pass är min enda vän på ockuperad mark. Att jag fått komma palestinierna så nära är för att jag har kunnat se samhället som de gör det, inga problem för mig att låta mig förnedras lite, jag vet ju att det inte är något emot vad mina systrar och bröder dagligen gör, och när jag tröttnar kan jag alltid flasha mitt pass så är det över. Ben Gurion är inte kul för mig nej, men med vetskapen om vad som pågår kan jag gå med huvudet högt. Om inte för mig så för alla andra som aldrig kommer att få sina röster hörda.

    Israel är ett fantastiskt samhälle på många sätt, så inkluderande, men för en del oerhört exkluderande och för en del så innebär det inget alls för de står utom all påverkan. Så israelisk apartheid, jag vet inte, men jag vet vad jag har sett och om detta är nu som det var då, ja då är det israelisk apartheid även om jag aldrig kommer att använda mig av den termen.

    SvaraRadera
  5. Tack för komentar Markus. Desmund Tutu säger här " det jag sett i det heliga landet påminner mej hur vi hade det i Sydafrika Desmund Tutu Anti-Apartheid Tour

    SvaraRadera
  6. Och att palestinerna och deras arabiska länder i 70 år försökt utplåna Israel, skickat in självmordsbombare, skjutit raketer in Israel. Det står i Fatahs och Hamas stadgar att de vill utplåna Israel, ska Israeler bara glömma och förlåta i en handvädning. Vilket skämt, antisemtismen lever och frodas i Sverige.

    SvaraRadera
  7. Hahaha...70 år??
    Ja Matte, just - Matte - var inte din starka sida...

    Sicket Israel-Troll!

    SvaraRadera
  8. Och åter blandar vi ihop kritik mot Israel med anti-semitism. Pinsamt hur vissa så gärna slänger sig med den frasen när de mer än nån annan bara utarmar det begreppet. Anti-semitism är fruktansvärt, likaå är försvar av dem som kränker de mänskliga rättigheterna. Bäste Matte, släpp mantrat o kom in i matchen.

    SvaraRadera