22 januari 2012

Love during wartime

Jag har tidigare skrivit om lagen, som förbjuder palestinier från att leva i Israel med makar som är israeliska medborgare. Förbud mot familjeåterförening av Palestinier i Israel

I fredagskväll såg jag på Svt -Kulturnyheterna om en dokumentärfilm som ger just den lagen ett ”ansikte”. Osama Zatar är palestinier och Jasmin Avissar är israel – när de gifter sig visar det sig vara omöjligt för dem att leva vare sig i Israel eller i Palestina. 


Citat” Härom veckan avslog Israels högsta domstol överklaganden från israeliska medborgare som sökte tillstånd för sina palestinska respektive att leva i landet. Den svenska dokumentärfilmen Love during wartime av Gabriella Bier Sandegård handlar om en sådan kärleksrelation.”slut citat ur SR -Kulturnytt





 Här berättar filmen regissör Gabriella Bier om hur filmen kom till.



Citat ”– Även om filmen på sätt och vis är politisk är det framförallt en kärlekshistoria. Jag vill visa att när barriärerna rivs ned och människor kan möta varandra på ett privat plan blir det mycket svårare att hata.
Gabriella Bier har själv judiskt ursprung och anser att detta har varit både en svårighet och en styrka under filmarbetet. Även om hon stundtals har känt att det skulle ha varit enklare om hon var en ”vanlig kristen svensk” har hennes bakgrund också varit en drivkraft och utgjort en viktig identifikationsmöjlighet.
– I mitt arbete har jag tidigare medvetet hållit mig borta från Israel-Palestinakonflikten. Men efter andra intifadan – då jag kände hur en ömsesidig hatbild höll på att byggas upp i de miljöer jag befann mig i – kunde jag inte stå utanför längre. Jag tycker att demoniseringen som sker både inom vänsterkretsar gentemot israeler och inom den judiska gruppen gentemot palestinier är väldigt problematisk.” slut citat ur Dagens ETC-”Svårare att hata när barriärer rivs”




Citat ”Deras historia är naturligtvis väldigt gripande. Hon bor ensam i Berlin medan han tillbringar tiden hos sin syster i Ramallah, i väntan på visum. Som tur är verkar deras närmaste vänner och släktingar acceptera deras val av livspartner men omgivningen och samhället i stort gör det inte.
Myndigheter både i Tyskland, Israel och Palestina verkar göra allt för att sabotera för paret och framförallt Osama råkar handgripligen illa ut.
Gabriella Bier lyckas väldigt skickligt förmedla stora känslor med få ord och en stark närvaro i bilderna. ” slut citat  Barometern

Fler recensioner: Citat" De är inte välkomna någonstans. Gabriella Biers har följt ett israeliskt-palestinskt par som trotsar hela omvärlden. Sakligt och ömsint tycker Helena Lindblad. " DN

Ännu har jag inte sett filmen, men den verkar intressant att se.


Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar