6 september 2013

Bygga broar


"För ett par år sedan startade han "Unga muslimer mot antisemitism" och för det fick han nyligen Raoul Wallenbergpriset. Och det var också därför som Barack Obama ville tala med honom. – Jag fick träffa Obama och Reinfeldt i ett särskilt rum. Vi skakade hand och jag berättade om mitt arbete. Han visste en massa om mig och att jag fått Wallenbergpriset. Han sa: "Det du gör i din hemstad är fantastiskt". Det kändes jättehäftigt, berättar Siavosh Derakhti. ” ur Sydsvenskan

Jag tycker det var ett bra initiativ av Obama att uppmärksamma Siavosh Derakhti. Inte bara fördömma hatbrotten, utan berömma och uppmuntra  de som försöker göra någonting åt det.

Tidigare ”Jag skulle gå i en kippavandring, till stöd för Malmös judar. Men när man ser bilder från kippavandringen, 2012-10-20 se  Bild i Dagen  då flaggades med Israels flagga. Detta är ett bekymmer. Men när man tar med den Israeliska flaggan i tåget är ju hela demonstrationen förfelad. 
Det visar ju att man inte särskiljer staten Israel och de svenska judarna. Då tar också ställning mot de palestinier som finns i Malmö , de palestinier som flytt från en ockupation vars flagga man nu går och viftar med."

Tidigare " Jag är uppriktigt ledsen att människor i Sverige kan skilja på kritik av staten Israel och judiskt tro. Att människor i Sverige ger svenska judar skulden för var som sker nere i Israel/Palestina är avskyvärt, det tar jag avstånd från" ur  Ta avstånd från antisemitismen


Foto från Sydsvenkan

Mer om Unga muslimer mot antisemitism

Läs även andra bloggares åsikter om
Obama
SvD
Dagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar