Anders Dejke
är pensionerad
folkhögskollärare från Ljungskile som besökt Israel/Palestina vid
åtskilliga tillfällen sedan början av 1990-talet. Våren 2006 och
våren 2007 var han ekumenisk följeslagare i den lilla
byn Yanoun respektive staden Tulkarem.
Gästkrönika: Muslimer bygger kyrka
– Det är
vår kyrka, liksom det är våra moskéer, säger Machmoud Jalad,
borgmästare i den muslimska staden Tulkarem. – Jag har
tagit på mitt ansvar att kyrkan skall återuppbyggas.
Den lilla
vackra helgedomen totalförstördes i en anlagd brand i september
förra året. Händelsen inträffade efter ett tal av påven där han
citerade gamla skrifter om islam som en våldsam och krigisk
religion. (Sveriges Radio 19 september 2006). Den eller de som
utförde illgärningen vissste säkert inte att den grekisk-ortodoxa
kyrkan knappast har påven som överhuvud. Men kanske en del av
muslimerna här placerar alla kristna i samma fålla, precis som
många västerlänningar ser alla muslimer som identiska.
Palestinian Greek Orthodox worshipper Samir Mitri inspects fire damage in the Greek Orthodox church in the West Bank town of Tulkarem on Sunday |
Tulkarem är
en palestinsk stad med cirka 60 000 invånare. (www.passia.org)
Den ligger alldeles intill muren, som Israel byggt. Samhället är
genuint muslimsk. Här finns ett 60-tal moskéer och en ensam kyrka,
en grekisk-ortodox. Det är den som är förstörd. Församlingen
består av en enda familj. Just nu är det kanske mer riktigt att
säga att i Tulkarem finns en massa moskéer, men ingen kyrka.
Foto Anders D |
Egentligen är
en kyrka i den här muslimska miljön en lika främmande fågel som
en ljushyad och mellanblond svensk. Detta bryr sig dock den lilla
byggnaden inte om, utan ligger där mitt i centrum lika självklar
som den mellanblonde svensken som promenerar omkring i staden.
Den utländska
närvaron är lätt räknad i Tulkarem. Här finns en italienare, en
finsk och en schweizisk kvinna samt två svenska män. Vissa små
regler försöker vi ta hänsyn till. En kvinna bör inte ha ärmar
kortare än till armbågen. Det är inte nödvändigt att skyla
håret, såvida hon inte tänker gå in i en moské. Vill jag behålla
ett gott rykte skall jag inte förtära alkohol, som förresten inte
finns att köpa någonstans i staden.
En man bör
heller inte komma för nära en obekant kvinna. Han skall helst inte
ta en främmande kvinna i handen, när de hälsar på varandra. Om
den som sist kliver in i bussen finner, att den enda lediga platsen
är bredvid en passagerare av det motsatta könet, hjälper oftast
alla till att stuva om placeringarna för att förhindra otillbörliga
beröringar. Det ligger dock inget fanatiskt i detta. Går det inte
att undvika omaka par, så får det bli som det blir. Det verkar
också som om de här reglerna håller på att mjukas upp.
Toleransen mot
andra folks vanor, till exempel västerlänningars, är god bara man
vet var gränserna går. Däremot kan den här något stränga
moralsynen drabba den egna befolkningen. Det gäller att inte skämma
ut sig och sin familj.
Det finns
heller inget fördömande i attityden till andra religioner. Många
muslimer uttalar tvärtom aktning och vördnad för såväl
kristendom som judendom. Men kanske de som är av annan mening håller
tyst.
Foto Anders D |
Det är lätt
att känna sig hemma i ett palestinskt samhälle. Gästvänligheten
är stor och jag blir alltid väl bemött. När jag möter en man på
trottoaren hör jag ofta orden ”Välkommen” på engelska eller
arabiska precis när han passerar mig.
Vid ett möte
med imamen i en av moskéerna, förklarar han att vi utlänningar är
högeligen respekterade, även om vi inte är muslimer. Häromdagen
träffade jag Omar, en lantbrukare i den närbelägna byn Atil. Vi
pratade om inställningen till andra folk. Han sa:
– Jesus,
Moses och Mohammed är alla profeter som vi som muslimer hedrar.
Ändå
förstördes stadens enda kyrka när påven uttalade sig nedsättande
om islam. Möjligen är det inte en religiös demonstration. Kanske
är det någon som känner att omvärldens arrogans har gått för
långt. När nästan hela den etablerade västvärlden fördömer den
demokratiskt valda regeringen, när man ställer lindrigare krav på
ockupationsmakten än på de ockuperade, när ett helt folk förtrycks
och förnedras, när människor förhindras att röra sig i det egna
territoriet och när de blir bestulna på de bördigaste jordarna, då
krävs det inte mycket för att det skall koka över. Till exempel
när påven uttalar några nedsättande ord om islam, den enda tröst
människorna här tycks ha. Det är inte långsökt att anta, att
kyrkan vandaliserades som en desperat protest mot hela västvärlden.
Nu har staden
bestämt sig för att det är dess angelägenhet att återställa
helgedomen. Moskéerna och kyrkan är hela stadens, som borgmästaren
sa. Tak och väggar börjar bli färdiga, golvet håller på att
läggas och stommen till altaret och dess omgivning har rests. Man
hoppas på återinvigning någon gång i vår. Tulkarem blir åter en
stad, som inte bara har en massa moskéer, utan också en kyrka.
Anders Dejke* våren 2007
*Jag arbetar
för Sveriges Kristna Råd (SKR) som Ekumenisk Följeslagare inom
Kyrkornas Världsråds Ekumeniska Följeslagarprogram i
Palestina och Israel: EAPPI, (Ecumenical Accompaniment Programme in
Palestine and Israel). De synpunkter/reflektioner som uttryckts här
ovan är helt och hållet personliga och inte nödvändigtvis ett
uttryck för vad min arbetsgivare; Sveriges Kristna Råd eller
Kyrkornas Världsråd ställer sig bakom.
Arikeln har varit publiserad på SKR:s webb tidigare men utgått pga. ålder. Med tillstånd av Anders Dejke har jag publiserat den
Läs även andra bloggares åsikter om israel palestina kristendomen
Muslimer anlagd branden i september förra året, så det är inte märkvärdigt att dessa återställer kyrkan.
SvaraRaderaTulkarem är en palestinsk stad så det är självklart att såväl arbetare som arbetsledare är muslimer.
Tack för en god nyhet mitt i eländesrapporteringen!
SvaraRadera