3 maj 2015

Palestinsk arbetare i Israel

Jag bor i Beit Ula i Hebron distriktet på Västbanken. Jag arbetar i byggbranschen i staden Beersheba i Israel. Jag har inte arbetstillstånd. En gång arresterade polisen mig och jag skickades till fängelse. Jag har varit förlovad i över ett år, men vi kan inte gifta eftersom jag har inga pengar. Det är därför jag beslutat att åka in i Israel för att arbeta trots att jag inte har tillstånd. Jag arbetar i mycket tuffa förhållanden och är ständigt rädd för att polisen kommer att arrestera mig, speciellt eftersom det rättsliga förfarandet från förra gången jag var arresterad ännu inte är över. Jag vet att det är mycket farligt, men jag har inget val. Det finns inga jobb där jag bor. Jag måste arbeta för att spara pengar så jag kan gifta sig och bilda familj, och även för att hjälpa mina föräldrar och mina bröder och systrar.

Jag har varit borta från hemmet i mer än två månader, och jag hoppas stanna i Israel en månad. I hela den här tiden har jag inte sett min familj eller min fästmö. Jag saknar verkligen henne. Jag valde inte detta liv. Men jag har inget annat val.
Jag går genom ett hål i staketet av separationsbarriären vid byn en-Ramadin, som ligger vid gränsen till Israel. När jag kommer dit, väntar jag timmar i sträck och ibland en hel dag tills jag är säker på att det är säkert att korsa. Först då går jag igenom, och jag beder en bön medan jag klättrar igenom. Jag recitera också böner när jag är på väg med beduin chauffören. Han kör fort och jag är livrädd att de ska fånga oss eller att vi kommer att krascha. Det är en mycket farlig resa och jag vill inte göra den den varje vecka. Det är därför jag bor på byggarbetsplatsen så länge som möjligt.

Jag får höra om arbetare som polisen fångat nära gränsen. Jag har hört att de skjuter på arbetarna, och en del har till och med dödas. Jag är orolig inte bara när jag korsar gränsen, men också på arbetsplatsen. Jag håller kontroll för att se om det finns några poliser runt. Jag vet att de ofta kommer till byggarbetsplatser, letar efter illegala palestinska arbetare. De kommer på dagen och på natten. Jag flyr till närliggande byggnader och gömmer mej, väntar att de skall åka. På natten, när sover jag med mina ögon öppna eftersom jag är så nervös och rädd.

Allt jag har är en madrass och en filt. Jag flyttar från plats till plats, beroende på säkerhetsläget. På natten, täcker jag fönstren med plastfolie eftersom det är så kallt. Jag kan inte ens tända en eld, för att inte fånga uppmärksamheten hos polisen.

Jag lämnar aldrig byggarbetsplatsen. Jag känner att jag är i ett fängelse av mitt eget val. Jag går bara från där jag arbetar och till där jag sover. Jag laga mat med de andra arbetarna och be vänner med tillstånd att köpa mig mat. Jag föredrar att göra min egen mat så jag kan spara pengar. Det finns inga faciliteter där jag sover - ingen toalett, ingen diskho eller dusch och ingen elektricitet. Jag har inget annat val. Du måste bara göra göra.

Varje morgon Jag tackar Gud för att jag fick igenom en natt utan att bli arresterade. Jag hålla berättar själv att detta lidande är min enda alternativet.

J.'A., 27, Beit Ula i Hebron District förlovad. När han var på sin arbetsplats på Israel, gav han sitt vittnesbörd per telefon den 20 april 2015 till Musa Abu Hashhash, B'Tselem fältforskare i Hebron District. Orginaltexten kan läsas här: Patestinia workers testimony
  
Uppskattningsvis 30.000 palestinska arbetare arbetar i Israel utan tillstånd. För att en palestinier skall få arbetstillstånd till israel måste man vara över 35 år, gift och ha barn.

Sedan ni läs ovan artikel läs följande. ” Israel ser sin barriär/mur på Västbanken som ett nödvändigt skydd efter vågen av palestinska självmordsbombningar som krävde hundratals israelers liv för några år sedan. Israel har också vidtagit åtgärder för att skydda busspendlare, turister och mödrar som handlar grönsaker genom att uppföra en skyddsbarriär för att förhindra islamistiska självmordsbombare från palestinska områden. Sedan skyddsbarriären kom till har antalet självmordsattacker minskat med 90 procent.” ur Världenidag

Nej det är inte muren som gjort att ”självmordsattacker minskat med 90 procent.” Om uppskattningsvis 30.000 palestinska arbetare kan smyga in till Israel borde inte då en handfull självmordsbombare kunna göra det? Under åren 1993 till  2004 utförde Hamas dessa vidriga dåd har nu insett att de motverkar sitt syfte. Men de senaste åren har en del terrordåd inne i Israel begåtts läs Haaretz
Mer murar och stängsel är inte lösningen. Terrorns grogrund är orättvisa förtryck och förnedring . Israel har här ett ansvar: Att fortsätta stjäla palestinsk mark, riva palestinska hem, sätta unga pojkar i fängelse  och tillåta nationalistiska israeler att besöka tempelplatsen. är en grogrund för palestinsk terrorism. 

Läs tidigare: Mitt besök vid   Checkpoint Gilo
 

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar