21 juni 2015

COOP och Israel

Uppmärksamheten av att Coop i Varberg tog nyligen det radikala beslutet att bojkotta samtliga varor från Israel har varit stor.

Riksdagsledamoten Mathias Sundin skriver ”Det andra argumentet han för fram är att en bojkott av israeliska produkter indirekt också blir en bojkott av judiska produkter. - Det är ett klassiskt antisemitiskt vapen att bojkotta judar. Nu är det den judiska staten som i stället ska bojkottas. Mathias Sundin argumenterar att bojkotta judiska produkter har en mycket svart historia som måste tas med i bilden.” ur Dagen 


 
Men så här argumenterar Per- Åke Skagersten För mig handlar det inte om bojkott att avstå köp av varor från Israel, det handlar om att vara laglydig. Enligt internationell rätt är Israels bosättningar på den ockuperade Västbanken ett krigsbrott. Att köpa varor därifrån innebär att jag stödjer krigsförbrytare, vilket i sig är ett brott.



Så länge varor som produceras i bosättningarna märks ”Made in Israel” får jag avstå alla israeliska varor för att undvika lagbrott. På EU-nivå arbetas det för att tvinga fram en märkning som stämmer.
Då blir det enklare för oss att välja vad vi vill köpa och inte vill köpa. Att handel är politik borde nu de flesta vara medvetna om.Hallands Nyheter

Själv gör jag som Per- Åke Skagersten jag avstår att köpa Israelisk frukt i min ICA-affär  så länge jag inte är säker om de produceras i en bosättning.  Därför "Inför märkning av bosättarvaror, regeringen!" Dagens Arena

Premiärminister Benjamin Netanyahu har antytt att de som ligger bakom bojkottförsöken är antisemiter. Men samtidigt är det många israeler som själva deltar i en bojkott av produkter från de israeliska bosättningarna på Västbanken.




Moran som jobbar på en restaurang i Tel Aviv säger att hon självklart bojkottar produkter från de israeliska bosättningarna på Västbanken - och vi serverar inga bosättarviner där jag jobbar, säger hon.
En bojkott av bosättningarna skadar inte Israel - tvärtom, säger Moran det är bra för oss och det är bra att vår regering får höra att vi är många som är emot bosättningarna.ur  Sveriges Radio

Foton: Nyheter 24och  Debatt Gunnar Olofsson

 
 
Läs även andra bloggares åsikter om  

1 kommentar:

  1. Givetvis handlar inte en bojkott av israeliska produkter om något annat än omvärldens civilsamhällets reaktion på att ockupationen, våldet, förtrycket av palestinierna tillåts pågå år efter år utan att regeringarna agerar. Matihas Sundins argument är fula, men säger mycket om desperationen hos dem som försvarar staten Israels maktanspråk.

    SvaraRadera