27 augusti 2016

Mitt Kors



Det blev en bra och saklig debatt då ”Mitt Kors” diskuterades i SVT i torsdags kväll 2016-08-25.  Här en länk  SvT

Jag har reagerat tidigare på initiativtagarna höga tonläge . Annika Borg skrev ” Göran Rosenberg är skyldig mig, de andra initiativtagarna och gruppens 5800 medlemmar en ordentlig ursäkt.” Ur Expressen Annika Borg

 
Även jag har gått med i ”Mitt Kors”. (  Just nu bär jag inte ett kors runt min hals , men jag använder ju Jerusalemkorset i min blogg , det kristna palestiniernas kors. )

Nej jag kräver inte en ursäkt av honom. Göran Rosenberg kommer från en judisk familj , låt han få uttrycka som han känner.”För en jude kan korset aldrig bli en odelat ljus symbol. Korstågens, inkvisitionens, de antijudiska passionsspelens och de blodiga påskpogromernas kors sitter fortfarande djupt inbrända i det judiska minnet ”. Ur Expressen Göran Rosenberg
 
Så här i efterhand visar på hur man överreagerar ”Johanna Andersson en av initiativtagarna till ”Mitt Kors” skrev ”Kyrkoledningen har i flera veckor drivit just en kampanj mot oss som startade gruppen ”Mitt Kors”. ur Kristen Opinion


Debatten i SvT: s Opinion live blev en ”Västgötaklimax ” Ryktet om att det skulle splittra kyrkan och att det fanns ett massivt motstånd från kyrkans ledning, det är helt fel, sa Antje Jackelén, och exemplifierade med att flera företrädare från kyrkan är med i gruppen. ur Dagen 

Prästen  Kent Wisti skriver visligt  " Vad som är sant är däremot att det under en tid odlats skrönor och myter om Svenska kyrkan. En seglivad sådan är att Stockholms biskop skulle ha tagit ner kors i en kyrka och markerat riktningen mot Mekka. Det är en lögn. Det är lögner som inte längre bara finns i sk alternativ media utan även i etablerad och stor media i ledartexter, krönikor etc. " Ur Vad handlar debatten i Svenska kyrkan om?
 
Jag hoppas gruppen ”Mitt Kors” i fortsättningen fokuserar på väsentligheten och syftet med kampanjen ” Att uppmana till att visa stöd för förföljda kristna ”   Läs och lyssna : "Det finns ett starkt band mellan kristna i hela världen – vi tillhör samma världsvida kyrka. Därför ber vi för de förföljda kristna och stöttar dem."  Ur Sv Kyrkan

Läs även andra bloggares åsikter om   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar