25 december 2010

Julklappar som förändrar världen

Den citat” När julefriden har lagt sig, glöggen svalnat och julklappspappret är undanplockat vaknar många upp med julklappar de inte vill ha.” slut citat läs mer SvD

Jag känner mej oerhört nöjd med mina packet.

I år fick jag flera tunna packet. Eftersom jag anser mej ha det mesta som jag behöver önskade jag mej gåvor som andra behöver bättre en jag själv.

Från mina barn: fick jag en ett gåvobrev från Diakonia: ”Rätten till litteratur för barn i Palestina”

Från min fru:Ett olivträd som planteras i Palestina
och en By-barnmorska till Sierra Leone ( hon jobbar själv som barnmorska!)

En ett enda olivträd , fem barnböcker, en barnmorska kan de förändra världen? Nej men de är viktiga för några.
Jag skriver inte denna bloggpost för att hävda min egen förträfflighet, men som ett tips för er läsare. Hur ofta har ni haft presentbekymmer när ni skall ge något till en som redan har allt?

Scoutrörelsens grundare Baden-Powell sa att man bör ”försöka att lämna världen lite bättre än den var när man kom till den”.

Citat” Under de senaste åren har vi haft en polariserad biståndsdebatt i Sverige, ofta präglad av en orimlig pessimism. Inte sällan har det helt saknats tilltro till biståndets möjlighet att bidra till utveckling. För mig, som dagligen möter människor som med hjälp av svenskt bistånd åstadkommit viktiga förändringar, känns kritiken ofta missriktad. Biståndet är utan tvivel ett viktigt verktyg i kampen mot fattigdom, svält, sjukdomar och bristande utbildning. .. ” slut citat läs mer Magnus Walan-Diakonia


Läs även andra bloggares åsikter om

DN
Dagen
GP
Dagens -ledarblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar