19 maj 2012

Den anständiga sanningen

Hasse Boström är debattredaktör och ledarskribent på den kristna tidningen Dagen.

I fredags skrev han en ledare: Citat” I den kristna tron finns i grunden ett anspråk på att sitta inne med den absoluta sanningen. Det är Kristus själv som påstår det, så det är svårt att komma ifrån. Tron på honom är vår väg till Gud, om man ska ge kortversionen av evangeliet. Men även när detta är sagt finns det behov av ödmjukhet. För det är så många fler frågor vi ställs inför. Vilka konsekvenser får tron i mitt dagliga liv? Hur tar jag ställning i svårlösta etiska dilemman med hjälp av det Jesus sagt? Vad får tron för betydelse i mitt politiska val? Inget av detta är lätt. Men själva inställningen att det faktiskt går att hitta en absolut sanning, ett absolut rätt sätt att tänka eller handla, den gör det motiverat att söka sanningen - och den insikten bör göra oss ödmjuka i sökandet.” ur Vi ska inte be om ursäkt för Sanningen


Under veckan som gått var det en stor nyhet att citat” Drygt 60 palestinska EU-finansierade bostäder och vattencisterner lades i ruiner av Israel i fjol. Över 100 är i fara i dag, rapporterar människorättsorganisationer. Sverige har också varit med och finansierat projekten. “ ur SvD  och det rapporterades i alla de stora tidningarna och även i Sveriges Radio

Men det var en nyhet som inte läsarna av den kristna tidningen Dagens läsare fick ta del av. Var nyheten för brutal?

Dagen har ständigt problem med sina läsare när de skriver om Israel.  Citat" I ett brev till redaktionen i detta ämne skriver till exempel bland annat ett påstående som jag vill kommentera:”Dagen håller, enl. min mening, en alltför stor distans till Israel för att, som jag antar, inte alltför mycket avvika från den politisktoch medialt korrekta israelbilden.” Orsaken till brevet var en text den 20 december som tipsade om SVT-programmet ”Gazas tårar”. Den dokumentärfilmen tar ställning mot Israel, vilket kanske hade kunnat framgå. Å andra sidan lär alla som såg filmen ha konstaterat just detta. Och att en sådan ”tv-puff” skulle ge anledning att kritisera vår Israelbevakning är befängt. En annan läsare har i ett mejl hävdat att en person som strax före jul hade en insändare i tidningen är en känd Israelhatare. ”Han får alltså upprepade gånger gratis reklamutrymme för antisemitisk hatpropaganda i Dagen.” slut citat  Hasse Boström debattredaktör och ledarskribent i den kristna tidningen Dagen  läs hela krönikan här: Okunnigt om vår Israelsyn

Denne Henry Nordin går i en insändare i svaromål : Citat” Jag medger att den citerade meningen, (Dagens debattkrönika 29 december), med påståendet om att Dagen medvetet skulle rätta in sig i det politiskt korrekta israelkritiska ledet, inte håller för en närmare analys. Jag kan försäkra att jag aldrig tänkt tanken att Dagens redaktion i någon fråga skulle manövrera för att anpassa sig till någon officiellt gällande norm, ungefär som i före detta Sovjetunionen. Den oavsiktliga insinuationen ber jag om ursäkt för. Hade jag själv skrivit för publicering hade jag nog formulerat mig mer korrekt och genomtänkt." Läs hela hans insändare här :Om nyhetsflödet och Dagens Israelsyn


Som debattredaktör har Hasse Boström ett stort ansvar att sanningar får komma fram.

När Jonathan Ashauer är sjukhusdiakon vid Ängelholms sjukhus. Skrev en debattartikel om sina reseupplevelser under ” Kom och se” till Dagen avvisades  hans artikel, ( ingen tidning har ännu publicerat hans välskrivna artikel )  istället  lade jag ut den i min blogg efter samråd med honom. läs här :  ”Go and see”! Se själva! 

Endast en kort artikel  "Stenkastning mot svenskar på konferens i Betlehem"-Dagen  men ingen längre/djupare intervju.

Däremot får nu samme  Henry Nordin fritt fram att kritisera vår resa på Dagens debattsida läs här:  Bilda och Diakonia bör lämna Israel i fred



Jag har inget emot att Henry Nordin får debattera men ”slagsidan” blir så uppenbar. Varför var ”Kom och se ” där 90 svenska kristna möte våra kristna syskon på Västbanken så ointressant att berätta om i en kristen tidning?

Är den verklighet vi såg för smärtsam? Sanningen för brutal ?

Dagen borde vara rädd om sina läsare istället för att vara rädd för dem. 

Läs även Mikael Löwegren präst i Svenska kyrkan kritiserar Dagen i sin debattartikel : Strutsteologi och publicistisk integritet

Läs även andra bloggares åsikter om

3 kommentarer:

  1. Jag tror man inte behöver bekymra sig så mycket om några fåtaliga Israelhaverister.
    Om de har ett forum på Dagens och Världen Idags insändarsidor så må det väl vara hänt.

    De är en minskande skara och ungdomarna även i de evangelikala samfunden går mer och mer över till en bibletrogen, och dessutom folkrättsligt korrekt analys.

    Sen kan kan alltid bli lite förvånad över såna som SGH och den här senaste som skrev på dagens insändarsida, men de är som sagt en både minskande och åldrande skara.

    SvaraRadera
  2. Till E Lande. §1. –Håll dej till ämnet!Det minskande antalet medlemmar i Svenska Kyrkan har ingen relevans i denna bloggartikel.

    SvaraRadera
  3. Om "...Mikael Löwegren präst i Svenska kyrkan kritiserar Dagen i sin debattartikel : Strutsteologi och publicistisk integritet"...:

    Jag har just läst Dagens Svar Direkt och finner det O.K. Om jag förstått rätt vill Löwegren att en almanacka ska visa alla fel och brister i det israeliska samhället kanske komplett med krigsbilder, raketstorm mot Sderot, bombade bussar och människoslamsor som plockas upp metodiskt av begravningssällskap efter attentat.

    Vilken tur att min svensk-amerikanska almanacka inte visar den svenska verkligheten med lasermannens offer, islamofobiska attantatsmän, kvinnor som kastas från balkonger, hedersmord, rabbin som bespottas och förföljs i Malmö eller terroristen i Stockholm. Jag är glad att se bilder som reflekterar svensk byggkonst eller den vackra naturen under årets tolv månader.

    SvaraRadera