10 augusti 2013

Nain en by i Galiléen



 Nain, där Jesus uppväckte änkans son från de döda

Jag har aldrig varit där, men när jag ser filmen av       
 ” The Custody of the Holy Land created the Franciscan Media Cente” blir jag sugen på att åka dit. Filmen visar även på ett fint samarbete och ömsesidig respekt mellan kristna och muslimer i det heliga landet.





Ur texten till filmen: Fjorton kilometer söder om Nasaret, längs vägen som leder till berget Tabor, på norra sluttningen av Giabal Dahi ligger byn.
 
Nain idag är en arabisk israelisk by med en befolkning på 2000, alla muslimer. Den lilla staden är äger sin betydelse för minnet av evangeliet i episoden där Jesus uppväckte sonen till en änka från de döda. Det beskrivs i detalj i Lukasevangeliet det hände här. 
 
"Nain är kanske tillhör en episod som inte är så central i evangelierna, och ändå är det väldigt viktigt eftersom det visar oss en plats som har berört Jesus och därför är en del av området nära Nasaret, hedningarnas Galiléen

Och här Jesus som möter människor i hedningarnas Galileen, som redan nämnts i Jesaja bok. Således är Nain ett av dessa stopp på resan i frälsningens historia som du kan beskåda från berget Tabor eller från Nedstörtningsberget i Nasaret är därför en del av detta område där ljuset kommer till. Matteus 4:12  Hedningarnas Galiléen ,såsom Jesaja säger, berörs av denna stora ljus i Nain, och Jesus förändrar livet för en änka, en änka i Naim, och för hennes son tillbaka till henne.

Redan i det fjärde århundradet, Eusebius av Caesarea, skriver att" staden Naim där Herren uppväckte änkans son dyker upp idag tolv mil från berget Tabor ... ", som intygar att beständigheten av det heliga minne på denna plats. Andra vittnen följde, under århundraden. Franciskanerna, som efter flera svårigheter, kunde köpa denna mark och de antika ruinerna i 1878 och bygga den nuvarande kyrkan där. Konstruerad i 1881, står det på ruinerna av den forntida, av vilka det finns register dateras till det fjortonde århundradet. Idag, den heliga platsen för Nain finner nytt liv, tack vare omfattande restaurering ... främst av helgedomen som äntligen välkomnar troende för festligheter igen.

På söndag, 7 juli under mässan firade av munkarna som hade samlats vid avdelningen, the Custody of the Holy Land , välsignade altaret i den återställda kyrkan. Fr. Pierbattista Pizzaballa, Custos i det heliga landet "... Det är också ett sätt att hålla den kristna karaktären i detta land levande och sedan också för att detta är en fristad som är mycket viktig: det är en helgedom som talar till oss om nåd och från vilka sedan kommer livet och uppståndelsen och det är ett budskap , som kommer till alla familjer eftersom alla familjer finns det någon skada, ibland död och jag tror att Jesu budskap är viktigt. "

Fr. Ibrahim Faltas kassör i the Custody of the Holy Land "Historien om denna kyrka har inte varit lätt, eftersom du vet att det fanns tre eller fyra muslimska familjer här innan och de hade nyckeln. Det var inte lätt att frigöra detta utrymme eftersom det fanns hus, kycklingburar , det fanns en hel del saker här och tackar Gud, har vi jobbat här i tre år nu, och även arbetet här var inte lätt: vi hade så många problem med det här projektet, men gudskelov Vi skulle slutligen kunna avsluta kyrkan. ".

I invigningsmässan deltog även några muslimska representanter för Nain, som var nöjd och stolt att deras by håller minnet av en sådan viktig händelse vid liv. Fr. Ibrahim Faltas "... En mycket viktig sak, om du sett det, är närvaron av den muslimska kyrkogården. Vi har gjort en hall för dem, en gata eftersom de har en tradition här att om ett barn dör, komma de hit för att begrava barnet här i tro att Jesus kommer att föra barnet tillbaka från de döda, precis som han gjorde med änkans son.

"Fr. Pizzaballa, "Kyrkogården som ligger på sidan här är en muslimsk begravningsplats bara för barn ... det är ett sätt att hålla kontakten med denna plats att även muslimer har. I närheten, har vi en moské som firar samma sak och hela byn är ihågkommen av alla för det. Så, var det viktigt att inte bara lokala kristna och lokala muslimer utan alla pilgrimer kommer hit för att göra detta minnesmärke, denna påminnelse om Guds ömhet som vi alla behöver.

Läs även andra bloggares åsikter om  

Dagen -Inför helgen



3 kommentarer:

  1. Intressant. Jag läser att Nain eller Naim betyder charmerande på hebreiska. Angående "hedningarnas Galliléen": Tydligen var Gallilén under Jesu tid inte bara befolat av hedningar utan även av judar.

    Kanske man borde se fransiskanerna som köpte mark och kunde bygga kyrkor som kolonisatörer och ge dem lite ovett? Typ, liksom.

    SvaraRadera
  2. AK Roth Under Jesu tid var Galileen ett gränsland. I evangelierna berättas om tex. Den kanaaneisk kvinna som Jesus möter i Matteus 15: 21-28
    "fransiskanerna som kolonisatörer"
    Men Du glömmer att området var en del av det Bysantinska riket
    Från 1517 var landet en del av Osmanska riket. “ Befolkningen hade i första hand en religiös identitet – oftast muslimsk, ibland kristen, drusisk eller judisk – och en stark familje- och bytillhörighet. De hade arabiska som modersmål. Nationell identitet och nationsgränser i modern mening existerade inte. De större jordägarna bodde i städerna, medan merparten av befolkningen var fattiga bönder som framställde olivolja och odlade bomull, sesamfrö, apelsiner med mera för avsalu, även till länder utanför Syrien. “ Palestina -Osmanska väldet

    SvaraRadera
  3. Egon, jag har inte glömt vilka som styrde under olika skeden av historien, varken före eller efter andra templet förstördes, under romarna, ottomanerna, britterna eller nu under olika kungadömen och republiker. Fransiskanerna köpte marken unde ottomanska rikets tid eller innan? Kolonisatörer eller inte?

    Mycket intressant i alla fall. Jag önskar Naim och alla dess invånare fortsatt ömsesidigt fina förhållanden med alla trosförespråkare i regionen. Byn ser verkligen ut att vara värt namnet, charmerande eller angenämt. Naim meod...mycket charmerande.

    SvaraRadera