25 oktober 2008

Betlehem-del 3

MUREN
Direkt i anslutning mot bostadshus i Betlehem ligger skyddsmuren här ett par bilder som jag tog, bilderna är tagna inifrån som Betlehemborna ser muren. Just här går muren verkligen i en ”kringelkrok” det beror på att direkt bakom den ligger Rakels grav

Jag som varit i Berlin under kalla kriget känner igen mej. Men fyller muren sitt syfte att förhindra vapen, sprängmedel och terrorister komma in i Israel ?

Som jag skrev tidigare så är kontrollen av de palestinska arbetarna stenhård när de skall passera checkpointen: Anna Åkerlund berättar. Johanna Bogren berättar.

Men hur är det för oss turister från Sverige?
Jag åkte genom checkpoints två gången med Israel-skyltad turistbuss med palestinsk busschaufför som hade Jerusalem ID. När vi kom till checkpointen behövde bara busschauffören sticka ut huvudet och upplysa vaktsoldaten att han hade ett gäng svenskar ombord så var det bara att åka igenom, ingen kontroll av pass eller kontroll av bagare. (Jag frågade honom senare om vi hade varit palestinier? Jo alla hade får kliva ur visa pass och bagaget genomsökts.) En av dagarna stod bussen parkerad i en stad på Västbanken i flera timmar obevakad. Det hade varit lätt att dyrka upp bagareutrymmet och lägga in gods där.

Vi träffade senare i Nils Eliasson Sveriges Generalkonsul i Jerusalem, han berättade att när han åker på tjänsteresa till Västbanken, måste han avisera sin resa 1 vecka i förväg, han sa vidare att han varje gång passerar checkpointen blir han förnedrad ( lång väntan, onödigt ingående genomsökning av bagage mm.) han uppfattade det som en politisk markering.
Ni läsare får dra era egna slutsatser. Om man jämför hur en svensk flygplatskontroll fungerar så är kontrollen lika för alla oavsett om man är blond svensk eller är mörkhyad med utländskt pass.

I Jerusalembloggen kan ni läsa: Ibland är det svårt att förstå sig på den benhårda tron på att muren/stängslet/barriären skulle skydda mot attentat inne i Israel. Försvåra kanske, men det såg inte så svårt ut när dessa män klättrade över, 15 sekunder tog det... ( Hon har bott vid muren i Jerusalem och sett detta flera gånger).

Det har hänt att palestinier från Västbanken åkt fast i Tel Aviv där det jobbat utan tillstånd, man frågar sig då hur kom de in i Israel?

Läs även prästen / SKR följeslagaren Lars-Martin Nygrens berättelse från en checkpoint inne på Västbanken Beit Iba

Ekonomin på Västbanken tar stor skada av de israeliska vägspärrarna och murarna. Investeringarna i området har i princip avstannat, skriver Världsbanken i en rapport enligt tidningen Dagen och SvD

Till sist kan jag inte låta bli att citera bibeln när jag såg alla bosättningar som brett ut sig runt Betlehem byggd på stulen mark, ett lösryckt citat men ändå tänklärt: Jer 22:13 Ve den som bygger sitt hus med orättfärdighet och murar övervåningen med orätt,som låter sin nästa arbeta utan betalning och inte ger honom lön,…
Läs även andra bloggares åsikter om








18 kommentarer:

  1. Är du förvånad över att en buss med svenskar kommer igenom snabbare än en busslast med palestinier?

    Hur många gånger har svenska terrorister stoppats i vägspärrarna, eller genomfört terrorattentat mot israeler?

    Sedan, gällande ditt lögnaktiga påstående att bosättningar runt Betlehem skulle ligga på "stulen" mark. Stulen från vem?

    Alla judiska bosättningar ligger på KÖPT mark, alternativt mark som ägs av judar sedan före 1948.

    Det är tydligt att du hjärntvättats av dina palestinska guider, och färgas av ditt eget vänsterkristna ersättningsteologiska hat.

    SvaraRadera
  2. Att en buss svenskar kommer igenom avsevärt snabbare än en buss palestinier vet jag, men Alexander - om du kollar t ex Peace Nows websida (www.peacenow.org.il) så kan du hitta en hel del exempel på bosättningar som byggts på privat palestinsk mark, mark som inte köpts. Advokat Talya Sasson från Israels riksåklagarämbete gjorde också en uppmärksammad rapport om illegala bosättningar. Det handlar inte om "hjärntvätt" utan om helt interna israeliska rapporter. Läs dem.

    SvaraRadera
  3. Bara en som inte fattat att otaliga av Israels små och stora bröder och systrar har mördats eller fått livslånga fysiska och psykiska handikapp som resultat av terrordåd skulle komma på tanken att jämföra situationen i Israel med den på en svensk flygplatskontroll. Inlägget är så naivt att man blygs.

    Marias åsikter om barriären till trots, verkar det klart att liv har skonats sedan den byggdes. Vi hoppas alla att den kan monteras ned då den är en styggelse för båda sidor. Byggd i desperation för en olidlig situation.

    Det skulle bli för långt att lista allt märkligt i artikeln men jag kan ju ta upp det här om att kontrollen i Sverige skulle vara lika för alla oberoende av hudfärg? Och det skulle betyda vad? Det beror väl på vad man har upplevt?

    Jag var själv vittne till hur en mörkhyad mamma i slöja med en c:a femårig son stoppades och genomgick extra undersökning på Arlanda. Det gick lång tid innan hon igen dök upp vid gaten med oss andra. Jag kände med henne och pojken men vet inte varför det blev trassel. Jag skulle inte som du, Egon, spekulera i första momentet att det handlade om rasism men du gör det frimodigt men ack så skevt mot ett land som upplevt mer terrorattacker än du tydligen kan ta in.

    Innan du vet hur andra "icke blonda" turistgrupper har behandlats borde du kanske inte sprida dina teorier om rasism dolt i tal om blonda människor? Anta att israeliska soldater trakasserar folk. Helt rätt att kritisera och protestera. Men du går över gränsen, Egon. Vid första anblick ser man att du driver propaganda.

    Nils Eliasson finns ingen anledning att tycka synd om. Kan man bidra till att ge en minister från en terrorstämplad organisation som Hamas, med välbelagt folkfientligt agenda, inträde till konferens Sverige kan man nog tåla lite väntan? Är man från Sverige är man väl van att vänta? Om Eliasson känner sig förnedrad kanske han kan tänka på om israeler kanske känner sig förnedrade genom hans och Sveriges agerande? Vad säger det om hans syn på israeler när han som Sveriges representant bjuder in just dem som vill deras lands utplåning och som mördar dess invånare och firar dåden?

    Säkert bortkastat, men du är inne på fel väg, Egon. Du kan väl hjälpa palestinier - jag vill dem också bara väl - utan att bete dig på detta sätt?

    A-K

    SvaraRadera
  4. A-K,
    Jo, du vet ju vad jag tycker... Muren borde väck om det var möjligt. Tyvärr har den skapat en sådan mängd frustrerade och desperata människor att den snart blir svår att ta väck. Då borde man åtminstone flytta den till det enda gränsliknande man har att gå efter i området - den gröna linjen. Inte minst för att man då följer internationell rätt.

    Självmordsbombare kan ändå ta sig in i Israel om de verkligen vill. Med eller utan mur. Utan mur INNE på Västbanken medför bättre säkerhet för Israel. Så tror jag i alla fall...

    SvaraRadera
  5. Svar till AK Roth, du skriver "Nils Eliasson finns ingen anledning att tycka synd om. Kan man bidra till att ge en minister från en terrorstämplad organisation som Hamas, med välbelagt folkfientligt agenda, inträde till konferens Sverige kan man nog tåla lite väntan?" slut citat
    Jag anser att en checkpoint skall inte användas i politiska syften, utan till att förhindra attentat. Vad driver dig AK Roth som kristen? Är du en av dem man kan beteckna som kristen sionist?

    Citat Joakim - 2008-04-08 i tidningen Dagen
    De flesta av mina Israeliska vänner som satt sig i den kristna sionismen är mycket kritiska och ser dem som okunniga, extrema och lite småknäppa. De flesta israeler kan tänka sig kompromissa för fred, även om Jerusalem. Och att utländska "knäppisar (lunatics)" som inte själva lever i Israel skall diktera villkor upplevs som kränkande. Det är ju Israelerna och Palestinierna i regionen som tar riskerna i konflikten. En god vän inom IDF sa till mig (i ett samtal om just Kristna sionister)"The foreign lunatics don't have to serve in the checkpoints".
    Dessutom, de Kristna Sionisternas svek mot de palestinska kristna är skandalöst i den kristna historien.
    Vi borde alla be för de palestinska kristna, att de bevaras BÅDE för Israels och militanta islamisters övergrepp. Kristna i Betlehem säger att de ofta träffar västerländska kristna som gärna lyssnar när de berättar om problem med islamister, men slutar lyssna när de pratar om vad Israel gör mot dem. Vi borde också be för en snar fred för både Israelernas och Palestiniernas skull, istället för att stödja extremister som motsätter sig alla kompromisser. Slut citat

    SvaraRadera
  6. Sjalv har jag forstaelse for att man bygger muren. Israel har ratt att bygga mur pa sin mark, problemet ar att man bygger muren pa palestinsk mark. Syftet med muren ar sakerhet, men ocksa att lagga under sig palestinsk mark. Muren borde rivas eller byggas vid 67 ars granser.
    Alexander, det ar faktum att Israels regering systematiskt stjal mark som ags av palestinier. Kolla fakta. kolla peace nows hemsida. Kolla Btselem. Alla organisationer som startats av Israeler. Om du laser om Btselems bosattarvald ser du snabbt att de Israeliska bosattarna dagligen trakasserar palestinier.Vissa bosattare, inte alla men vissa, ar att betrakta som terrorister. Och palestinierna har inte mojlighet att forsvara sig.
    Det ar du som har latit dig hjarntvattats av ditt hat mot palestinier.
    Eleni S

    SvaraRadera
  7. Egon,jag har aldrig proklamerat min religion eller icke-religion. Men jag kan från skolan mycket om kristendomen så jag vet vad som menas med falskt vittnesbörd. Att använda religion i politiskt syfte är ingenting jag gillar. Men du gör det,Egon, och ofta. Andra kristna som stöder Israel bara för att hoppas kunna konvertera judar är ingenting jag gillar eller respekterar. Andra kristna åter och muslimer, hinduer och buddhister, och för den delen, ateister, stöder helt enkelt Israels rätt att existera och respekterar judismen.

    Du tog åt dig för att jag kritiserar Eliasson? Han kan säkert vara en trevlig man och det är säkert du också. Men min poäng var hans ställningstagande i att bjuda in Hamas. Tydligen har du inga reservationer eller bryr dig inte?

    Inte heller gillar jag otrevligt agerande av soldater vid checkpointer, vandalism från bosättare och annat. Men som du beskriver det på bloggen åtminstone, finner du ständigt anledningar att ensidigt klandra, utan ord om sammanhanget, vad som bidragit till Israels åtgärder. Enkelriktat. T.ex. om situationen för kristna i Betlehem finns det i din värld bara en skurk trots belägg för vad som drabbat kristna palestinier från muslimska grupper. Vad driver dig att blunda?

    Du skriver så enormt enkelriktat om den tragiska situationen, Egon. Vad driver dig, undrar jag? Märkliga jämförelser, vi och dom, säkerhetskontroll på Arlanda vs dito vid en checkpoint i ett område fläckat av terrordåd. Hur många självmordsbombningar har träffat svenskar? Är det juste att jämföra?

    Missförstå mig inte. Jag respekterar israeler som arbetar för ett rättvisare samhälle, för dem som hjälper palestinier, för dem som arbetar för att man följer lagen och för allmän rättvisa. Men när det barkar till ensidigt, små glimtar om hur hemska israelerna är, då är det inte rättfärdigt!

    Kanske du kan se mina inlägg som svar på dina ensidiga domar: "Judge not lest you be judged!" :)

    A-K

    SvaraRadera
  8. Egon, vad Joakim skrev i Dagen var mycket läsvärt. Jag håller med i allt!

    A-K Roth

    SvaraRadera
  9. Svar till AK Roth: Egon. Vad driver dig, undrar jag? Du kan läsa vad jag skrivit tidigare:
    Kristna kyrkans plikt är att hjälpa de skyddslösa
    Till Anna skrev jag ”Och du Anna jag unnar dej och det Israeliska folket att få leva i en långsiktig fred och säkerhet men för detta krävs en rättvis fred. För mig som kristen är Jesu kärnbudskap det viktigaste.

    SvaraRadera
  10. Beträffande muren har jag samma åsikt som fler här ovan;
    Jag kan förstå att den har byggts.
    Jag hade också byggt en mur runt mig om min granne hade ägnat sig att gå in på mitt område och spränga bomber.
    Men, jag hade givetvis byggt den på egen mark och sett till att eventuella andra grannar fortfarande kunde ta sig till sin åker, till jobbet osv.

    Det är tragiskt i sig att muren behövs, men jag tror att den hade väckt mindre ont blod om den hade byggts "på rätt sätt".

    SvaraRadera
  11. Reportaget av Lena Pettersson om Sheefa som kom till insikt om att våld inte lönar sig för något gott syfte finns i Agenda 2008 10 26 c:a 35 minuter in i programmet. Lyssna!

    Nisse

    SvaraRadera
  12. Reportaget av Lena Pettersson om den palestinska kvinnan Sheefa som kom till insikt om att våld inte lönar sig för något gott syfte kan ses och höras i Agenda för 26 oktober c:a 35 min in i programmet.

    Nisse

    SvaraRadera
  13. Anna, Peace Now fick dementera sin egen rapport som du hänvisar till, sedan man förväxlat statlig mark med "privat arabisk" mark, pga missförstånd om den ottomanska landlagen.

    Man hade påstått att bosättningen Ma'ale Adumim låg på ca. 85% "palestinsk" mark. Peace Now fick gå ut och rätt till, och kom nu fram till att det endast handlade om 0,5%.

    Deras rapporter, som är politiskt motiverade, har ingen trovärdighet. Bosättningarna ligger, med extremt begränsade undantag, på köpt mark, statlig mark och på mark som ägs av judar sedan före 1948.

    Sedan är det på plats att påminna vissa kommenterare ovan att barriären inte går på "palestinsk" mark, utan på omtvistad mark (samt till viss del har exproprierats från privata markägare i utbyte mot kompensation). Alltå på privat palestinsk mark. Inte på politiskt palestinsk mark.

    SvaraRadera
  14. Alexander,

    All mark öster om Gröna Linjen anser i alla fall det internationella samfundet vara ockuperad. Köpt eller inte.

    Tills en fred har uppnåtts och Israel har fått erkända gränser så ligger Maale Adumim på ockuperad mark.

    Skulle också vara intressant att höra dej beskriva var israels gränser går.

    SvaraRadera
  15. Detta om begreppen gränser och ockuperad mark är ju intressant och viktigt för alla att känna till. Så fort någon talar om "stulen palestinsk mark" vet åtminstone jag att det inte stämmer med verkligheten och att det snarare handlar om allmänt spridda felantaganden, aka propaganda.

    A-K Roth

    SvaraRadera
  16. http://dagestanmetoden.blogspot.com/2008/10/httpwww_6038.html#comments

    SvaraRadera
  17. Anonym skrev: "All mark öster om Gröna Linjen anser i alla fall det internationella samfundet vara ockuperad. Köpt eller inte."

    Kanske det, Men det betyder ju inte "palestinsk mark".

    Marken är ockuperad och omtvistad, eftersom FN-resolutionen 242 ger Israel rätten att föhandla fram nya säkra gränser, och därmed behålla delar av Västbanken.

    Sedan är det stor skillnad mellan vad "världssamfundet" tycker, och vad som står i internationell lag.

    I "världssamfundet" ingår 56 islamiska stater samt ytterligare ett 50-tal allierade diktaturer och militärregmer med en agenda mot västvärldens och Israels demokratier.

    SvaraRadera
  18. "Om man jämför hur en svensk flygplatskontroll fungerar så är kontrollen lika för alla oavsett om man är blond svensk eller är mörkhyad med utländskt pass."

    Om du verkligen tror detta, så är du extremt naiv!

    SvaraRadera