27 oktober 2008

en självmordsbombare

Jag avbryter min reseberättelse från Betlehem tillfälligt med ett film tips från SVT-Agenda

”Från mellanöstern rapporteras ofta om självmordsdåd. Vår korrespondent har mött en kvinna som var mycket nära att sluta som ännu en självmordsbombare. Men hennes liv tog en helt annan vändning. Se filmen ca 36 min in i programmet” En berättelse om hur våldets spiral bröts, filmen väcker hopp om fred.

Länk till SVT:s agenda

Uppdatering kl 19.05. I reportaget av Lena Pettersson om Sheefa ser vi uppgiften att nu har Hamas upphört med självmordsbombningar. Men vad gör Israel för att föra fredsprocessen framåt ? Jag hoppas ingen tycker jag nu gräver ner mej i skyttegravar och bara ägnar mej åt polariseringen av konflikten
Men jag tycker nu har staten Israel ett ansvar att se till stoppa våldet från de israeliska bosättarna i de Palestinska områdena och detta handlar Israels långsiktiga säkerhet ( Jag kommer skriva mer om mina egna upplevelser av bosättarna senare)
Jag länkar till andra som skriver om detta problem
Mer vandalism i Hebron av Anna Veeder
En by under konstant bevakning av SKR:s Gabriella Engell-Nielsen
Israeliska bosättare av SKR:s Johannes Mosskin


Läs även andra bloggares åsikter om



11 kommentarer:

  1. Väcker sannerligen hopp. Som jag inte bor i Sverige och kan se programmet vet jag inte om man tar upp den roll indoktrinering i hat och våldsförhärligande i skolor och samhälle spelar i att frambringa mordbombare. Krav på att stoppa detta har ju ställts i tidigare förhandlingar men det smäller lite högre när det kommer från en anhörig till en "martyr".
    Jag glömmer aldrig en artikel en pappa till en självmordsbombare skrev efter sonens "martyrskap" år 2002.

    http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=29217

    Han anklagade palestinska ledare som skickade egna till skolor utomlands men uppviglade andras barn att bli martyrer och det sågs som ett modigt ställningstagande.

    A-K Roth

    SvaraRadera
  2. Väcker sannerligen hopp. Jag vet inte om man tar upp den roll indoktrinering i hat och våldsförhärligande i skolor och samhälle spelar i att frambringa ockupationssoldater. Krav på att stoppa detta har ju ställts i tidigare förhandlingar men det smäller lite högre när det kommer från en anhörig till en "martyr".
    Jag glömmer aldrig en artikel en mamma till en ockupationssoldat skrev efter sonens "martyrskap" år 2002.

    http://www.buzzflash.com/interviews/04/10/int04050.html


    Hon anklagade President Bush som skickade sina barn till fina skolor men uppviglade andras barn att bli martyrer i ockupationskrig och det sågs som ett modigt ställningstagande.

    Bulten i Bo

    SvaraRadera
  3. Hoppas Egon kan se förbi ditt stalker-liknande sidoprat, BiB. Ämnet var självmordsbombningar. Jag tror inte Egon vill ägna sig åt polarisering just nu, även om du har stor och allmänt känd expertis på området, BiB.

    A-K Roth

    SvaraRadera
  4. Som sagt, jag har aldrig riktigt förstått poängen när de personer som i internetdebatter ALLTID tar ställning för USA:s olika bombkrig, kan uppbära en sån indignation mot de som bedriver bombkrig där de själva får bli en av offren.

    SvaraRadera
  5. Egon, staten Israel har ansvaret för att stoppa våldet från bosättare och andra på VB oberoende av Hamas' agenda. Israel har inte agerat starkt nog mot våldsamma bosättare.

    Uppgiften att Hamas ska ha upphört med självmordsbombningar är ju välkommen om den är sann. Det som behövs för att föra fredsprocessen vidare är dock att man stoppar alla fientligheter, inte ersätter dem med annat.

    A-K

    SvaraRadera
  6. Jag har tittat på Agenda och inte sett ett enda påstående om att hamas skulle ha slutat med självmordsbombningar. Och även om det påståendet fanns så vore det ju vansinne att fästa någon trovärdighet till.

    I klippet om den palestinska självmordsterroristen så säger hon dessutom att det var till Fatah som hon hade bett om att få bli självmordsbombare.

    SvaraRadera
  7. Johan, jag sökte på nätet om Hamas och stopp på självmordsbombningar (på engelska sökord) och hittade flera länkar till att Hamas skulle ha satt stopp för suicide bombings: 2001 och flera gånger senare skulle man ha stoppat dem bara för att ta upp dem igen. Som du sa, trovärdighet saknas. Den senaste länken jag tittade på var från 2006 och självmordsbombningar skulle då inte längre behövas:

    "...The Islamic group, which leads the Palestinian Authority (PA), says, however, that it may resort to other forms of violence if there is no progress towards Palestinian statehood.

    Yihiyeh Musa, a Hamas member of the Palestinian Legislative Council, said Hamas had moved into a "new era" which did not require suicide attacks..."

    http://english.people.com.cn/200604/10/eng20060410_257245.html

    Klart är att man inte avsvurit sig andra former av våld.

    A-K

    SvaraRadera
  8. Citat: Jag har tittat på Agenda och inte sett ett enda påstående om att hamas skulle ha slutat med självmordsbombningar. Slut citat
    Om ni tittar på filmen ca 41min in, så säker reporten " palestinier säger att Hamas nu slutat med självmordsbombningar" Ni kan ju själva checka av hur länge det var sen sista självmordsbombningen utfördes. Kom även ihåg att det är 6 år sen nu den palestinska kvinnan Sheefa var beredd att utföra sin självmordsbombning.

    SvaraRadera
  9. Tack, Egon, även om ingen officiell källa nämndes. Man hoppas det är sant även om man absolut inte ska se bort från andra terrormetoder och annat våld som kan ha satts in i stället.

    Och sen får man väl undersöka hur länge det är sedan det sista försöket till självmordsbombning kom, alltså hur många som har stoppats, snarare än "lyckats". För ett år sedan stoppade man ett mega-försök av Hamas i ett våningshus i Tel Aviv:
    http://www.usatoday.com/news/world/2007-09-22-israel-bombing_n.htm

    Andra exempel finns, t.ex en stoppad vid gazagränsen så sent som maj 2008. En annan källa ser minskade självmordsbombningar vid en tid då raketattacker och annan terror ökande:

    "...The Shin Bet successfully thwarted 29 terror attacks in 2007; six of these were attempted suicide bombings inside Israel..."

    Källa: http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3488901,00.html

    Det är ju tur att de stoppades. Som länken skrev är det till stor del pga bättre samarbete mellan polis och militär.

    På den vägen är det, Egon. Jag tror inte det finns anledning att sätta sin tilltro till att Hamas agerar för vare sig palestinier eller israelers bästa. Arabiska skribenter gör det åtminstone inte, t.ex. chefredaktör Tariq Al-Homayed som skrev om faran med Hamasstyret i Gaza i tidningen Al-Sharq Al-Awsat den 8 oktober. Det är vansinnigheter som förs in i området nu via smuggeltunnlarna från Egypten, de som nu hålls i gangsterliknande hård kontroll av Hamas. Det finns ingen anledning att försöka skönmåla Hamas, Egon, eller blunda för vad de gör mot egna och andra.

    A-K

    SvaraRadera
  10. Citat: Det finns ingen anledning att försöka skönmåla Hamas, Egon, eller blunda för vad de gör mot egna och andra. A-K slut citat
    Nej jag försöker inte skönmåla Hamas bra försöka servera fakta, och även försöka förstå vad som driver dessa personer. Ni kan läsa mer om Hamas här:
    Hamas
    ur artikeln ”Ironiskt nog stödde Israel till en början Hamas, för att på så sätt försöka försvaga PLO.”

    SvaraRadera
  11. Egon, min syn är ganska enkel. Israel har säkert reagerat och agerat med många olika strategier mot den vanvettiga terrorn under olika regeringar och mot olika terrorgrupper, bland dem PLO och Hamas. Mycket kan och ska kritiseras.

    Men man ska säga som det är om Hamas och dess mål och inte ignorera. Min enkla syn är att det är elakt och illvilligt när svenskar som borde veta bättre kastar ensidig skuld. Somliga svenska pro-palestinska aktivister - t.ex. Helle Klein - är ohämmade i sin kritik av Israel och remarkabelt välvilliga i sin syn på Hamas; Klein prisar tom Khaled Mashaal i Aftonbladet. Då ser man att det inte handlar enbart om stöd till palestinier. Det handlar om aversion mot Israel.

    Om eventuella band mellan Hamas och Israel: Det skulle nog göra hamasledarna mycket glada! :)
    Jag har hört det föras fram i många olika versioner, t.ex. att Israel skulle ha "skapat" Hamas. Detta är förstås nonsens.

    Om, säger om, det är som du säger att israeliskt stöd i början gick till att främja Hamas för att undergräva en annan terrorgrupp, PLO, när den härjade som värst (ja, jag minns), då är det sannerligen tragiskt; då har Israel medverkat till att föra fram en grupp vars mål är att krossa staten och som har mördat många av dess invånare.

    Att vi svenskar genom skattemedel sponsrade en grupp, PLO, som slussade undan stöd till vapen och egna fickor är en annan sak, en skandal. Att vi nu har dem som propagerar för att göra samma åt Hamas övergår mitt förstånd. Jag kan inte på nagot såutt se det som välvilligt. mot endera gruppen.

    Palestinier måste få hjälp men det måste göras så att Hamas inte lägger vantarna på stödet. Det håller du nog med om. Hamas har varit och är katastrof för palestinierna!

    A-K

    SvaraRadera