5 april 2009

Skymning över Tel aviv


Min resa i det heliga landet 7-14 okt 2008
Det började skymma när vi kom fram till Tev aviv. En vacker vit stad som grundades av judiska nybyggare 1909 ( den fyller 100 år detta år ) Den ligger fint längs Medelhavskusten, med en lång sandstrand. Det var dagen före Lövhyddohögtiden så stan var rätt så tom på folk, men vi gick i alla fall ut och åt mat på en hamburgerbar.

Utanför hamburgerbaren satt säkerhetsvakter för att checka gäster så att ingen hade med sig bomber in på restaurangen. De är ju på sådana här ställen självmordbombare slagit till de senaste åren. När jag var på Nord-Irland 1984 var det även där check av väskor innan man gick in på publika ställen.

Att bygga murar och upprätta säkerhetskontroller är ett naturligt sätt att skydda sig, men på sikt är det omöjligt. Israelerna borde fråga sig varför vill de utrota oss ?

Har vi själva skuld i detta? Den etniska rensningen

Istället förnekar man delar av sin historia.Och framställer sig som de eviga offren. Men finns en israelisk organisation som vill ge utrymme för den palestinska historien. Zochrot "Remembering"

Jag ställde frågan till dem: How much do the children in Israeli schools learn about the Nakba?

To answer your question. No, they don't learn about the Nakba. Very rarely a teacher would remind it. A year ago the ministry of education approved a book for elementary schools in Arabic and it includes a short paragraph about the Nakba. This opened a huge scandal in the media and many politicians refer to it. Most of them didn't like it of course. Eitan Bronstein Zochrot Tel Aviv

Jag ställde även frågan till en kristen palestinier i Nasareth som är i 40 års-åldern.

It is true. Nothing about the Nakba. I did actually lots of studies in High School about the Zionist Movement in Europe in the 19-th Centuary. What I learned about the Palestinian Narritive I learned from the press.- ( Jag utelämnar hans hans namn )

Ställde även frågan till Dror Feiler som är uppväxt i Israel, hans svar är citat: I skolan fick vi inte lära mycket oss om Nakban och om man pratade trots allt om palestinierna som bodde i Palestina innan nakban så har man sagt att dem flydde på grund av uppmaningar dem fick av sina ledare. Personligen fick jag veta mycket om Nakban på grund av mina föräldrar vilja att ge mig dem historiska skeenden som dem verkligen var.mvh Dror Feiler slut citat

Citat: - Jag arbetar så mycket med att belysa det judiska minnet, så jag känner att jag även vill ge utrymme för den palestinska historien. Det var därför jag valde att bli aktiv i Zochrot, förklarar hon. Zochrot betyder "att minnas" och är en israelisk organisation som arbetar med att göra berättelsen om Naqban tillgänglig för det israeliska folket. Bland annat driver organisationen ett informationscenter där de har samlat palestinska vittnesmål från 1948. Zochrot anordnar också informationsturer till palestinska byar som övergavs 1948 - Jag tror inte att konflikten kan lösas utan att man tar itu med dess historia, säger Tamar.

Förintelsen var ett folkmord, till skillnad från Naqban. På den nivån är det inte detsamma, men om man pratar om historiska trauman, så tror jag att de två ligger på samma psykologiska nivå. Samtidigt som minnet av förintelsen är väldigt utvecklat, har minnet av Naqban inte fått något utrymme, säger Tamar.

- Ett land kan inte fortsätta att vara en ockupationsmakt för alltid och ockupationen ger inte landet en långsiktig säkerhet. Jag hoppas att Israel gör någonting åt situationen innan det är för sent, säger Tamar strax innan vi reser oss för att gå ut från restaurangen. Jerusalem, januari 2007 slut citat se länk: Inte ens en skylt för det palestinska traumat

Film från YOUTUBE om massakern i Deir Yassin ( 9 april 1948) där även israeliska soldater berättar vad som hände.
Deir Yassin - What Really Happened? Del 1

Deir Yassin - What Really Happened? Del 2

Deir Yassin - What Really Happened? Del 3

Zochrot -Al-Malha Tour

citat:Min moster Bluma är begravd, tänker jag, och med henne en av de sista länkarna till den generation som efter kriget sökte sig till Israel för att befria sig från ghettot och övervinna Auschwitz. Föga anade hon att hon skulle dö innanför murarna till ett nytt ghetto −− i fruktan för ett nytt Auschwitz. Slut citat ur
Göran Rosenberg Tillbaka till ghettot

Min blogg: Den Palestinskaflykting katastrofen. Boktips

foto Egon Berglund
Läs även andra bloggares åsikter om








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar