3 juni 2009

Solidaritet för alla folk.

I ett debattinlägg i Dagen skriver Stefan Vesterberg Umeå (vän av pingsten och fackligt förtroendevald) ”Våga visa solidaritet” citat: Jag och många med mig upplever att dagens kristna ledare dribblat bort Bibelns budskap om tjänande, solidaritet och medmänsklighet. Jag har inte för avsikt att verka polariserande utan erkänner att det går att bemöta dessa samhällsfrågor både från höger och vänster men så här i valtider måste jag ändå höja en varningsflagg för vissa högerkrafter i landet. Sverigedemokraterna, ett parti som i likhet med sina europeiska syskon slugt kamouflerat sitt nazistiska arv, ser den svenska kristenheten som sin främsta rekryteringsbas. Hur kommer det sig att ett parti med intolerans som främsta affärsidé tror att de har röster att hämta från de kristna leden? Jag efterlyser en ny kristen röst i Sverige. Att snöa in på abortfrågor och homoäktenskap är att sila mygg och svälja kameler. Slut citat
läs hela hans artikel här

Jag håller med honom.

Denna blogg vill berätta om palestiniernas och speciellt de kristna palestiniernas situation som av många västerländska kristna är bortglömda. Jag upplever att vi i pingströrelsen "snöat in" på eskatologiska spekulationer Israel och helt saknar empati för människorna som nu lever i det heliga landet. Radio Pingst och Israels soldater

Tidningen Dagens ledarskribent skriver 090603 Kyrkan måste blicka utåt Citat: Utan relevans i vardagslivet får församlingarna svårt att nå svensken med budskapet om Jesus. Slut citat läs hela hans ledare här


1. När Palestinier här i Sverige kände vanmakt över kriget i Gaza och oro över sina släktingar där. Var var ni då ? Solidariet-2

2. Hur många från Pingstkyrkorna stod då vid deras sida ? Solidariet-3

3. Hur många upplät sina kyrkor till en gemensam gudstjänst. Solidaritet

Istället får de som kritiserar denna solidaritet bästa debattplats i tidningen Dagen Pinsamt Sten-Gunnar Hedin

Även tidningen Dagen har mycket de borde tänka över in sin nyhetsvärdering

Läs även andra bloggares åsikter om












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar