29 september 2009

Stängda gränser

Tidningen Dagen skriver citat” Livets ord-evangelisten Carl-Gustav Severin nekas visum till Ryssland – men får inte veta varför han inte är välkommen. – Jag är besviken och förstår inte hur det kan komma sig, säger han. slut citat se Dagen

Även andra svenskar råkar ut för detta: Citat “En representant för Palestinagrupperna i Sverige (PGS) avvisades från Israel när han ankom till Ben Gurionflygplatsen under lördagsmorgonen.(090926) Niklas Berg arbetar i Stockholm som projektsamordnare/administratör av PGS biståndsprojekt. Han skulle vid sitt besök i Jerusalem och på Västbanken bland annat följa upp projekt och möta representanter för de organisationer som via PGS får stöd av Sida och Forum Syd" slut citat se . Anna Wester

Läs även pressmeddelandet: Pressmeddelande Palestinagrupperna i Sverige

Bo Forsberg generalsekreterare,Diakonia har även drabbats av Israels gränskontroll citat ” Den 8 februari försökte jag resa in i Gaza. Tillsammans med ett par kollegor skulle vi besöka partners, inventera behoven och ha möten med FN och Röda korset på plats. Jag kom dock inte längre än till gränsstationen. Där stoppades jag av israeliska gränsvakter som upplyste mig om att jag, till skillnad från mina kollegor, inte fått min ansökan om inresetillstånd beviljad. Något skäl kunde de inte uppge. Efter ett par telefonsamtal och ännu mer väntan fick jag veta att jag stoppats av ”säkerhetsskäl”. Inga förklaringar om varför. Under några timmar fick jag ett smakprov på det godtycke och den förnedring som palestinier utsätts för varje dag”. slut citat se Diakonia-blogg

Läs även andra bloggares åsikter om




1 kommentar:

  1. Niklas berg ansågs vara delaktig i de våldsamma upploppen i Nihilin häromåret. Anna Wester berättar också att han kan ha varit utrustad med presskort, vilket väcker frågor om missbruket av "journalistisk" status.

    Israel har ju börjat att närmare granska de som utger sig för att vara journalister från Sverige, efter den blodslögn som publicerades i Aftonbladet. Även så kallade fredsaktivister från Sverige kommer att granskas närmare, för att inte våldsaktivster eller extremister från Sverige ska kunna sig in och skada israeler, eller uppvigla till palestinskt våld.

    SvaraRadera