Tidningen Dagen har under många år skrivit reportage om kristna från Sverige som har åkt till Israel för att visa sitt stöd för Israel , den sk. Jerusalem-marschen.
Så även i år 2009 Kristna lövhyddohögtiden firar 30 år
Citat ur artikeln 2009-10-07 ” JERUSALEM. Tusentals evangelikala kristna firar den bibliska lövhyddohögtiden i Jerusalem den här veckan. - Det är en speciell känsla att träffa kristna som stödjer Israel från så många länder, säger den svenska deltagaren Anki Backmark.
Det är årets största internationella proisraeliska manifestation i staden."Kristna lövhyddofesten" firar i år 30-årsjubileum. Den arrangeras av Internationella kristna ambassaden i Jerusalem, en omstridd kristen organisation vars mål är att stödja den judiska staten och verka för judisk invandring till Israel. Slut citat
Jerusalem-marschen i Dagen:
Jerusalemmarschen 2001
Jerusalemmarschen 2002
Jerusalemmarschen 2007
Att tidningen troget rapporter denna händelse har jag inget emot, men att de inte har någon kommentar på ledarplats över detta ”fenomen” är sorgligt. Kanske beror det på att de själva har likadan inställning?
Citat ur artikel ”- Det är viktigt att det finns människor i Sverige som står upp för Israel och känner för Israel. Särskilt efter alla skriverier om vad som varit mellan Sverige och Israel den senaste tiden, säger Anki Backmark från Alingsås, som leder den svenska sektionen av Internationella kristna ambassaden.- Det är mycket bra stämning och jag känner stark Gudsnärvaro. Vi följer bibelordet som säger att vi ska komma till Jerusalem och fira lövhyddofesten, säger hon. Slut citat.
Så här skriver Rawia Morra ( poet,översättare och palestinier född i Libanon som flykting, hennes föräldrar hör till de fördrivna från Galiléen ) när hon läser om Jerusalem-marschen tidningen Dagen 2007 Citat :”Det var en häpnadsväckande läsning för min del. De kristna palestiniernas lidande är tydligen något ovidkommande för dessa kristna! Den är liksom inte ens en del av storyn. Här visar jag en del konst med kristna motiv. Det speglar den palestinska kristenhetens, världens äldsta, upplevelse av det som sker idag i Palestina. Dessa bilder finns på många palestinska bloggar och sidor på nätet och även om deras upphovsmän ännu är okända för min del, uppfattar jag dem som rätt träffande. Det väcker hoppas jag en del tankar om deras situation. För det verkar som om kärleken inte omfattar dem, och inte välsignelsen heller. Kristna från hela världen kommer till det heliga landet och dansar på de ursprungliga kristnas bröst.” Slut citat.
Dagen och Mellanosternbevakning
Läs även andra bloggares åsikter om israel
israel och palestina
palestina
kristendomen
dagen
kristen sionism
Alla Sveriges kristna kan inte krama palestinska terrorister... då finns det inga kvar för dig att omfamna!
SvaraRaderatill Jaco Syren: Jag kramar inte några palestinska terrorister.Jag unnar israelerna att leva i en långsiktig fred och säkerhet men för detta krävs en rättvis fred.
SvaraRaderaDu kan läsa vad Anna Veeder( judinna i Israel) skriver
http://annaveeder.wordpress.com/2009/10/06/machsom-watch-i-stockholm/
Skrämmande. Varje dag sitter du och lusläser Dagen, och plockar fram något du inte gillar. för att det inte propagerar för israels förstörelse eller till försvar för palestinska terrorister.
SvaraRaderaOm du inte gillar Dagen behöver du inte läsa den!
Du verkar fanatisk. Och det är ohälsosamt, särskilt när det kopplas med religion, och din version av kristendom.
Finns det inget att hitta på i Piteå?
En kommentar ang. Rawia Morras släktingar ev. politiska hemvisst avvisas, det är ett typiskt sätt att demonisera en person, istället för att argumentera om vad hon säger citat "Det var en häpnadsväckande läsning för min del. De kristna palestiniernas lidande är tydligen något ovidkommande för dessa kristna!"
SvaraRaderatill Mats: Jag är prenumerant på tidningen Dagen och medlem i en frikyrka, jag vill påverka den och frikyrkorna i allmänhet att lämna den destuktiva bibelsyn som ryms inom den sk. kristna sionismen, och inte lämna fältet fritt åt dessa krafter,"Likgiltigheten för palestinska kristna och deras betryck, som finns inom många pingstförsamlingar har lett författaren vidare till en allt större klarsyn inför den israeliska ockupationens destruktiva och människofientliga karaktär.
SvaraRaderaBloggen vill berätta om palestiniernas och speciellt de kristna palestiniernas situation som av många västerländska kristna är bortglömda. Den vill ge tips om nyhets och debattartiklar som ger läsare en djupare insikt i den komplicerade situationen i det heliga landet.
Det finns massor med annat att göra här i Piteå, egentligen har jag inte tid att sköta en blogg jag har jobb och familj.
De svenska kristnas stöd för Israel har ingenting med likgiltighet för palestinierna att göra.
SvaraRaderaMen kristna tycker inte om rörelser och ideologier som yrkar på folkmord (i detta fall mot judar) och förstörelse av judarns nationalstat Israel. Kristna tycker inte om våldsuppviglare som vid upprepade tillfällen förkastat kompromisser och fred.
Därför står kristna vid Israels sida, samtidigt som man uppmanar palestinierna och arabvärlden att komma till insikt om att endast fred kan ge dem en dräglig framtid.
Kristna är dessutom bekymrade över att så kallade vänsterkristna palestinavänner hyser sådan ovilja mot Israel och dess rätt att existera i säkerhet, och är så accepterande av det palestinska våldsbudskapet.
till Hans: Dessa grupper motsätter sig en rättvis fred och en tvåstatslösning, du kan läsa på wikipedia vad "kristen sionism " står för.
SvaraRaderacitat"”Västbanken” är såväl historiskt, enligt Guds löften och i ljuset av profetiorna den centrala delen av landet Israel. Det har”Västbanken” varit, är och kommer alldeles tydligt att vara även i framtiden. ”Västbanken” är Guds egendom, vilken han har givit åt det judiska folket att förvalta. Området som enligt Bibeln heter Judéen och Samarien kommer att tillhöra det framtida Israel – så länge som solen och månen följer sin Gudagivna bana.
Siegfried Luikert http://www.israelsvan.com/Nr2_05.pdf
citat" Kristna är dessutom bekymrade över att så kallade vänsterkristna palestinavänner hyser sådan ovilja mot Israel och dess rätt att existera i säkerhet, och är så accepterande av det palestinska våldsbudskapet.slut citat sådana uttalanden är bara falska. exemplet den kristna biståndsorg. Diakonia se länk:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=136458
Till Hans:
SvaraRaderaMen det finns svenskar som lovordar den nya regeringen, citat ”I morgon tisdag, den 31 mars, installeras Benjamin Netanyahus regering i Israel. Låt oss be för Benjamin Netanyahu att han får kraft och mod att stå emot allt tryck från omvärlden på att han ska dela landet Israel och dela den heliga staden Jerusalem, judafolkets eviga huvudstad. Antisemitismen växer över hela världen, och det handlar om Satans sista försök att mobilisera hela världen mot Guds egendomsfolk inför slutstriden i Harmagedon. Därför ska vi be om Guds beskydd över Israel och varje judiskt hem.
slut citat läs mer här.
http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2009/04/fredens-dodgravare.html
Ehon, Diakonias osmakliga kampanj om att Ta ställning för människorna sågades brett i Sverige.
SvaraRaderaKampanjen antyder att man inte ser israelerna som människor, eftersom den så tydligt tog ställning för det palestinska och arabiska våldsbudskapet, och mot Israels rätt att existera i säkerhet.
Diakonia är idag altmer marginaliserad och alltfler kyrkor vill lämna eländet. Detsamma gäller Broderskapsrörelsen, som idag endast grupperar ett hundratal extremister.
till Hans:§ 2. – Du är välkommen med din kritik riktad mot skribenterna eller de som kommenterar under artikeln, men du ska bekräfta Din kritik med fakta, bevis eller argument . Detta är grunden i retoriken. I fallet att Din kritik saknar nämnda grunder, kommer din kommentar att betraktas som irrelevant.
SvaraRaderaFörresten Hans:Du skrivercitat" Diakonia är idag altmer marginaliserad och alltfler kyrkor vill lämna eländet." slut citat
SvaraRaderaJag talade med en person på Diakonia efter deras kampanj " Var går gränsen" http://www.diakonia.se/Documents/public/ABOUT_DIAKONIA/Dela_Med/Delamed_1_2007.pdf
Många hotade med att de skulle sluta att ge gåvor till Diakonia men det visade sig att de inte var gåvogivare. Men istället tillkom nya gåvogivare.
Jaha, men vad har det med faktumet att alltfler kyrkor överväger att lämna Diakonia att göra?
SvaraRaderaDiakonia föredrar inte att hjälpa palestinier framför israeler... i länken Egon hänvisade till ovan (http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=136458) skriver Bo Forsberg att de även hade bilder på en israelisk kvinna med texten "Ta ställning för människorna" - skulle det innebära att Diakonia anser att palestinierna är omänskliga?
SvaraRaderaDet är ett faktum att det är flest palestinier som lider av det som sker i det Heliga Landet, och därför är det inte konstigt att biståndsorganisationer fokuserar mest på dem. Diakonia ställer sig absolut inte bakom Hamas eller andra terrororganisationer, men de höjer sin röst när de ser palestiniers rättigheter kränkas, och det får de mycket skit för.
I senaste numret av Diakonias tidning Dela Med (nr 3 2009) fanns en artikel som berättade att Diakonia riktat skarp kritik mot den palestiniska myndigheten för att de har kränkt de mänskliga rättigheterna. Men att Diakonia kritiserar den palestinska myndigheten är inget som uppmärksammas av dem som vill få det att framstå som att det är en vinklad organisation som tar ställning i konflikten.
Om fler och fler kyrkor överger Diakonia vet jag inte, jag har skickat en förfrågan till Diakonia om statistik på det området. Men om så sker skulle jag tippa att det beror på desinformation: många som inte är insatta tror att Diakonia är vinklad i mellanösternkonflikten trots att de inte är det. Bara för att man hjälper mestadels palestinier är man inte stödjare av Hamas, inte heller innebär det att man är antisemit. Man hjälper dem som lider värst. Hur skulle det se ut om en biståndsorganisation bara hjälpte sårade amerikanare i Irak och Afghanistan, trots att andelen afghaner och irakier som behöver hjälp är så många fler?
Jag är inte broderskapare eller vänster på något sätt, men som kristen anser jag att det är högst beklagligt att vissa kristna favoriserar israeler framför palestinier och stöder staten Israel i dess krig. De första kristna behandlade alla människor lika och vägrade stöda något krig.
Tack Micael Grenholm för en intressant kommentar, Micael är något som kallas för "Diakoniaaktivist"
SvaraRadera"Som Diakoniaaktivister arbetar vi för att förändra världen genom att lära oss mer, utbilda och inspirera samt påverka makthavare."
Diakonia är en kristen biståndsorganisation som tillsammans med lokala partner arbetar för en varaktig förändring för de mest utsatta människorna i världen.
Länk till Diakonia hittar ni i min länklsamling
Hejsan Egon, jag tror att en del av dina bloggbesökare har lite dålig koll.
SvaraRaderaDiakonia gör inget som inte våra ägare (5 svenska frikyrkor) bett oss om), när det gäller kampanjen "Vart går gränsen", så beslutades uppdraget först enhälligt av vår styrelsen där alla berörda samfund ingår. Inget samfund har varit missnöjt med utfallet.
Kampanjen blev för övrig en stor succe.
De 2-3 personer som hörde av sig och sa de skulle sluta ge pengar till Diakonia, visade sig vara samma namn som brukar höra av sig till biståndsorganisationer och säga man skall sluta ge pengar när man säger nåt om Isarels som de inte gillar, ingen av dessa har tidigare varit givare.
Däremot tillkom det många nya givare.
ca 25 personer reagerade negativt på kampanjen och skrev brev till både kyrkor och tidningar. Av dessa var det ett 10-tal som tyckte kapanjen var för Pro-israelisk och tyckte den hade för lite fokus på palestininernas historia, ca 15 tyckte istället den var för pro-palestinsk.
Det kan vara värt att nämna att flera av de som hade velat ha en mer pro-israelisk kampanj var rasister med kopplingar till ex. Sverigedemokraterna som menade att man skulle stödja Israel så inte muslimerna snart tar över Europa....
Så, nån "sågning" finns nog mest i vissa skribenters fantasi, och som det redan påpekats blev det lite tragokomiskt med angreppen på annonserna. Samma personer som tyckte texten "ställ dig på människornas sida" var nedvärdernade på de annonser som hade en palestininer på bilden, reagerade inte negativt när det var en Isarel på bilden.
Det stämmer att en medlem i en kyrka föreslog att man borde lämna Diakonia pga. mellanösternfrågorna och församlingen inbjöd till debatt om detta. 2 personer från Diakonia och ca 50 personer från det Liberalteologiska "Shalom över Isarel" möttes i en debatt som slutade med att församlingen fortsatte stödja Diakonia och att de närvarande från församlingen sa att de upplevde Diakonia som den mest seriösa parten. (enligt uppgift har SöI haft en artikel om detta i sin tidning, men där man utelämnade församlingens reaktion).
Problemet är att många Kristna fastnat i liberalteologiska villoläror där tron på evangeliet blir underordnad en dyrkan av den värdsliga staten Israel.
Vad man egentligen gör är att man göder extremister på båda sidor.
En ytterligare närmast bisarr effekt av dessa villoläror blir att de kristna palestininerna uppfattas som nån slags problem bara genom sin existens.
Samtidigt så berör detta i högre grad lite äldre människor, medan yngre oavsett samfund ofta strävar efter ett bredare förhållningssätt och inte minst vill träffa och veta mer om våra kristna bröder/systrar i området.
En sak som stämmer är dock att det är svårare att komma ut i media med kritik mot andra aktörers MR-brott. Diakonia var exempelvis enda organisation i Sverige som föreslog att EU borde ställa krav på palestininerna i EU-förhandlingarna, en nyhet som endast ett fåtal tidningar tog upp, medan när Diakonia riktade samma krav på förhandlingarna med Isarel så blev det en stor nyhet.
Nästa vecka har Diakonia fått hedersuppdraget att vara med och ordna en studieresa för europeiska ledare inom bistånds och MR-organisationer för att just visa på de Israeliska perspektiven av konflikten och där vi exempelvis jobbar med Isareliska UD och militären. Det betyder inte att vi delar allt de säger, men eftersom Diakonia är en av de få aktörerna som har förtroende från både Isareliskt och Palestinskt håll (vi jobbar dock aldrig med Hamas) så kan vi också göra dessa sorters projekt.
Jag hoppas att Hans, Mats (samma person ??), Jaco och andra vågar ha modet att låta sina tankar förändras av evangeliet, istället för att förändra evangeliet efter deras tankar.
Önskar er alla Guds välsignelse, och tack till Egon för en bra och intressant blogg !!
//Joakim
Ett par intressanta (ja, tycker jag i alla fall) språkliga noteringar:
SvaraRadera1) Joakim Wohlfeil skriver om "när det gäller kampanjen 'Vart går gränsen', så beslutades..." -- Ööh, "Vart går gränsen"?!? Visst, om han menar den specifika geografiska gränsen mellan Israel och Palestina, så är det ju många som vill att den ska flyttas... Och då kan man kanske fråga sig var den i så fall kommer att hamna, typ "Vart tar den vägen?". Men annars så ligger nog de flesta gränser still, åtminstone ganska länge i taget, även medan de "går" någonstans (mellan länder, kommuner, eller mer abstrakt som t.ex. mellan vad vi betraktar som en människa och vad inte). Och därför heter det på korrekt svenska "Var går gränsen", inte "vart". Man får hoppas att Joakim bara skrev fel här i hastigheten; om de verkligen kallade sin kampanj för "Vart går gränsen", så skäms t.o.m. jag lite grann å deras vägnar.
2) Citatet ur den där artikeln, 10. 7. 2009: "Tusentals evangelikala kristna firar den bibliska lövhyddohögtiden..." Hej, hallå -- vadå "evangelikala"?!? Åh, jaha -- från engelskans "evangelical", förstås. Så de har alltså hämtat artikeln från någon engelskspråkig (d.v.s. troligen USAmerikansk) källa, och översatt den lite taffligt. För visst heter det väl "evangeliska" på svenska? (Eller har Siewert och hans kumpaner, medan jag vände ryggen till här i utlandet, lyckats förvanska ärans och hjältarnas tungomål så pass med sina jänkeimporter att han numera knappt -- och snart kanske inte alls -- behöver översätta dem över huvud taget?)
Man bara undrar, alltså, över de här människorna som väl livnär sig på sina ord... Vad månde salig Esaias T ha dragit för slutsatser om deras tankegångar?