28 april 2010

Brev från Jerusalem

Brev från Avraham Burg till Elie Wiesel

Den berömda judiska författaren och moralisk auktoritet, Elie Wiesel, publicerade nyligen ett upprörande brev om Jerusalem. Han gick med i Netanyahus koalition som syftar till att hota och avskräcka president Obama, sätta att arbeta sig känd vikt som en moralisk "röst". I sitt öppna brev skriver han: "För mig är Judisk att jag är Jerusalem över politiken. Det nämns mer än sex hundra gånger i Bibeln - och inte en enda gång i Koranen".

Inte Mr Wiesel vet att Jerusalem inte nämns en enda gång i Moseböckerna, den heliga fem Moseböckerna, även kallad Tora? Men det är saken att göra.

Jerusalem är heligt inte på att vi vann tävlingen versioner mellan Koranen och Bibeln. Snarare är Jerusalem helig eftersom vi, människor, älska den, respektera den och helga det. Och så gör de, den muslimska och kristna människor. Varje vecka, på fredag, min familj och mig själv gå med hundratals israeler i en vaka i timmar i östra Jerusalem. Polisen agerar brutalt, bosättarna är aggressiva media i inte alltid trevligt, och herr, Wiesel vän - PM Netanyahu förlorade sin tunga när den behövs som mest.

Vi protesterar mot de messianska Bosättare och deras politiska slavar, den israeliska regeringen. Vi tar judiska moralisk synpunkt som Wiesel borde ha tagit. Men för honom "Jerusalem är över politiken". Han bryr sig inte om de fattiga palestinska familjer som blev flyktingar för andra gången, både till följd av Israels agerande. Eftersom han är en profet, en ren en, han är längre än politik och ovanför denna en riktig ängel.Tja, min förra mentor: Om det är din position du är en enkel och naiv verklighets förnekare. Därför många av oss skickar detta öppna brev. Om du ångrar dig och du vill sjunga den här skrivelsen också, låt mig veta. April 24, 2010 Avraham Burg Israelisk författare och fredsaktivist


Från Jerusalem, ett öppet brev till Elie Wiesel

Kära Mr Wiesel,

Vi skriver till dig från Jerusalem för att förmedla vår frustration, även ilska, på din publicerade nyligen en skrivelse om Jerusalem. Vi är judiska Jerusalemites - boende genom val av en misshandlad stad, en stad som används och missbrukas, plundrades och om igen första utländska erövrare och nu med egna politikerVi kan inte erkänna våra stad i sentimentala uttag du kallar vid namn.

Vår Jerusalem är betong, dess kullar täckta med kalksten hus och tallar, dess gator kantas av synagogor, moskéer och kyrkor. Din Jerusalem är ett ideal, ett föremål för böner och en bärare av det kollektiva minnet av ett folk vars medlemmar faktiskt bära många enskilda minnen. Vår Jerusalem är befolkat med människor, unga och gamla, kvinnor och män, som vill att deras stad till en symbol för värdighet - inte av hybris, ojämlikhet och diskriminering. Ni talar om det himmelska Jerusalem, vi lever i den jordiska .

I mer än en generation nu jordiska staden vi kallar hemma har sönder under tyngden av sin egen idealisering. Er skrivelse oroar oss, inte bara för att den är full av sakfel och falska föreställningar, men eftersom det upprätthåller en bifogad fil till någon annan, kosmopolitisk stad som utger sig för att ersätta intressena hos dem som bor i denna-världsliga ett. För varje Judisk, säger du, ett besök i Jerusalem är en hemkomst, men det är vårt engagemang som gör din hemkomst möjligt. Vi föredrar de svårigheter att förverkliga medborgarskapet i denna stad att det passar bara längtan efter det.

Det är ditt påstående om att Jerusalem är över politiken dubbelt upprörande.För det första eftersom samtida Jerusalem skapades genom ett politiskt beslut och politik enbart håller det formellt enade. Den slingrande kommungränser av dagens Jerusalem drogs av israeliska generaler och politiker kort tid efter kriget 1967. Låtsas att ena en gammal stad, skapade de en otymplig koloss, inringa dussintals palestinska byar som var aldrig en del av Jerusalem. Sträcker sig från utkanten av Ramallah i norr till kanten av Betlehem i söder, i Jerusalem den israeliska regeringen dåraktigt påhitt är större än Paris. Dess historiska kärna, komplex av minnen och religiös betydelse som ofta kallas "den heliga Basin", består bara en procent av området. Nu kallar denna konstgjorda skapelse "Jerusalem" för att undvika eventuella närmar chans till fred.

För det andra innebär att dina försök att behålla Jerusalem över politiken fråntas oss om en framtid. För att vara över politiken är saknar befogenhet att forma verkligheten i ett liv. Som sann Jerusalemites kan vi inte stå och se på vår älskade stad, som delvis är helt försummade, används som en språngbräda för listig politiker och sentimental populister som hävdar Jerusalem är över politiken och förhandlingar.Hela tiden, de franticly "judaisera" Östra Jerusalem för att ombilda sin geopolitik oigenkännlighet.

Vi inbjuder er till vår stad för att kunna se med egna ögon de katastrofala effekterna av frenesi i byggandet. Du kommer att få se att i motsats till vissa rapporter i media, är araber inte tillåtet att bygga sina hem någonstans i Jerusalem. Du upptäcker ser mycket orättvis fördelning av kommunala resurser och tjänster mellan öst och väst. Vi tar dig till Sheikh Jarrah, där palestinska familjer håller vräks från sina hem för att göra plats för en ny judisk grannskapet samt att Silwan, där dussintals hus inför rivning på grund av Jerusalems kommuns vägran att utfärda bygglov till palestinierna.

Vi kan folket i Jerusalem, inte längre offras för fantasier som älskar vår stad på avstånd. Detta-världsliga Jerusalem måste delas av folket i två nationer som är bosatta i den. Endast en delad stad kommer att leva upp till profeten vision: "Sion skall lösas med rättvisa". Som vi mässa varje vecka i vår vakor i Sheikh Jarrah: "Ingenting kan vara heligt i ett ockuperat stad!"

Respektfullt, Jerusalem (Sheikh Jarrah) Aktivister Just Jerusalem (Sheikh Jarrah) Activists


Breven är översatt av Egon Berglund med hälp av googel ( syfningsfel kan förekomma se orginalet här) Elie Wiesel, a Reality Denier

07 april, 2010 — On 5th April 2010, Israeli settlers attacked three Ecumenical Accompaniers in the Sheikh Jarrah neighbourhood of East Jerusalem. One of the accomaniers, a woman in her sixties, was hit by a rock. Four of the young men in the video were later temporarily banned from the area.



Mer om Elie Wiesel
Elie Wiesel says ‘Jerusalem is above politics’

Jag stöder dessa Sheikh Jarrah Aktivister för mej är människorna det heligaste och att alla Jerusalemiter kan leva i fred och trygghet. Mitt besök i Sheikh Jarrah okt. 2008

Läs även andra bloggares åsikter om



Vårt Land
Dagen
SvD
Skånskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar