19 augusti 2010

Bloggdöden

Citat” Utan förvarning kom beskedet. En kort och rapp avskedstext som lämnade ett stort frågetecken efter sig. "Jag har beslutat att lägga ner bloggen. Den har tagit för mycket tid av mig de sista åren, tid som borde använts mer förnuftigt. Priset för detta är för högt att betala." Med de orden lämnade Andreas "Andy" Glandberger bloggosfären den 9 januari i år, och citerade samtidigt bibelordet: "Vad hjälper det en människa att hon vinner hela världen men förlorar sin själ". Läs mer i tidningen Dagen Bloggstopp

Mer citat ur artikeln ”Andreas säger att han har skrivit om saker som oftast inte kommer fram i vanliga medier, och han tror att det finns ett behov av ett kristet debattforum utanför kyrkans väggar. Bloggar ser han som ett perfekt forum, och han jämför de kristna bloggarna med 1500-talsreformatorn Martin Luther.
- Luther använde kyrkdörren för att förmedla sina tankar och sin kritik. Kyrkdörren var den tidens bloggar.
- De kyrkoledare som försöker kamouflera sin verkliga agenda gillar nog inte den påverkningskraft som helt vanliga troende har genom bloggen, och på samma sätt som Luther inte lät sig stoppas kommer heller inte bloggarna att kunna tystas genom hot eller finurlig retorik.
Men tystnat, det är precis vad Andreas egen blogg har gjort. ”
slut citat ur artikeln Bloggstopp

Min egen blogg har just fyllt 2 år jag startade 7 augusti 2008. Genom åren har jag sett många bloggkompisar "dö bort", det blir längre mellan artiklarna till sist uteblir de helt.

Jag har stor förståelse för att Glandberger lägger ner sin blogg. Det är tungt att hinna med ett vanligt arbete, hem, familj och ideellt arbete i en församling. Jag brukar kliva upp före 6 på morgonen för att skriva och ge kommentarer innan jag åker iväg till mitt jobb, på kvällen blir det i regel ett par timmar vid datorn, inte alltid så populärt för resten av familjen.

Men jag tröstar mej med att Betlehemiterna som har arbete innanför muren måste ställa sig i kö vid den stora checkpointen Gilo redan vid före 5 på morgonen, kan de så orkar nog jag också.

Att min blogg kommer att uppmärksammas i tidningen Dagen kan jag glömma. Från allra första början har jag kritiserat den kristna tidningen Dagen och deras oförmåga att skriva om palestiniernas situation och speciellt de kristna palestinierna. Nyheter om vad som händer i det Heliga landet som är ett viktigt bevakningsområde för tidningen.

Det är roligt med uppmuntran, allt fler upptäcker min blogg och lägger den till sin länklista, exempelvis Palestinagrupper , Anna Wester, Motbilder och Gaza; Peace n' Freedom Men även en Proffessor

Det är ofta jag får kommentarer av kristna typ " Du Egon och din antisemitblogg.." Då känns det tungt, men då är det bra att få en Ängeln från Betlehem

läs mer: Jubileum-bloggen 1 år

Till sist en Film från de kristna palestinierna i Nasaret som jag besökte okt 2008 Nasaret-2

Look at what Nazareth gave to us....what can we give back?



Se även :Video of the 11th grader Haya Bishara in Israeli Parliament on the 1st of February addressing the prime minister about the need to pursue equality and job opportunities for Arabs in Israel: Haya Bishara in Israeli Parliament

Läs även länk till Nazareth Baptist School

Läs även andra bloggares åsikter om




mediekritik

bloggande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar