20 februari 2013

Claphaminstitutet 5år

Citat” Claphaminstitutet firar i dag fem år med att släppa boken ”På goda grunder”. Boken innehåller 59 debattartiklar i olika samhällsfrågor som tidigare publicerats i Sveriges stora dagstidningar. 

Namnet kommer ifrån förorten Clapham utanför London. Där verkade en grupp för samhällsförändringar i början av 1800-talet utifrån kristen grund, säger Tuve Skånberg, direktor för Claphaminstitutet och riksdagsledamot. 

Gruppen lyckades bland annat avskaffa slaveriet, och är våra inspiratörer. " slut citat ur Dagen

Men läser man deras artiklar de producerar under åren så står de inte alltid på de svaga och utsattas sida.

De står i alla fall inte på de kristna palestiniernas sida i en kamp för en för fred och försoning och en egen självständig Palestinsk stat. Som tex. Pastor Alex Awad 10 skäl att stödja Palestinas ansökan till FN

Här ett exempel på deras syn på Israel/Palestina: John-Gunnar Forsberg, professor em Artikelförfattaren är Fellow vid Claphaminstitutet Citat” Om Annie Lööf och centerpartiet nu går in för en palestinsk stat bör man komma ihåg att denna nya stat saknar historisk bakgrund och att befolkningen icke har historisk hemortsrätt på området. ” ur Annie Lööfs Palestina saknar historisk förankring

En som kommentrat artikeln skriver citat” Vi skall nog vara glada att det inte är bibelfundamenalister som styr världen. Bibelns geografi är ganska oprecis och det lämnar ju visst utrymme för religionscharlataner som använder sin emeritus professorstitel i anatomi för att understryka sin viktighet.

 Till   Chaphaminstitutet

Läs även andra bloggares åsikter om
Dagen-2 

4 kommentarer:

  1. Ja Claphaminstitutet är fullt av högerspöken, jag tycker, utan minsta ironi, att du ska skriva till Tuve och ge dem en debattartikel om en rättvis fred i Mellanöstern, jag medundertecknar gärna. Vi är några som försöker få skeppet att inte kantra, inte för att Clapham är viktigt för mig i sak, men jag tycker det kristna namnet dras i smutsen av den hållning alltför många av deras skribenter och ledare har. Jag menar allvar, ska vi skirva en ratikel tillsammans och be dem publicera i Claphams namn, jag tror att flera skulle tycka det var bra och andra skulle skriva sura mejl i månader efteråt-så brukar det vara för mig. Men det vore bra på många sätt med en motvikt till alla titelsjuka högerspöken med en världsbild från 1988.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du håller med mej. Jag har försökt få en dialog med Tuve Skånberg ( vi känner honom båda sen hans tid som pastor i Missionskyrkan i Kiruna) Men tyvärr är han inte intresserad av dialog, jag har försökt.
    "titelsjuka högerspöken med en världsbild från 1988" Jag håller med dej han som skrev debattartikeln " Annie Lööfs Palestina saknar historisk förankring " är John-Gunnar Forsberg, professor emeritus i anatomi!

    SvaraRadera
  3. Jag vet att Tuve vill ha en bredd på debatten från Clapham eftersom han bad mig skriva för dem när jag skrev till honom om högerspökena en gång i tiden. Jag tror han är bättre än han verkar i media, åtminstone välkomnade han mig som skribent direkt fast jag absolut inte är höger och inte skulle ta upp en examen i anatomi om jag hade en i detta sammanhang. Bättre vore väl då att framhålla att man länge studerat just denna fråga eller något liknande. Hög reliabilitet men låg relevans. Jag är för övrigt av den åsikten att man ska få tycka i dessa frågor utan varken akademisk examen eller släkt i området i fråga. Balanserade åsikter om Mellanöstern behövs anser jag.

    Varken Guardian eller anatomiproffessorn borde ensamma få stå för vad kristenheten tycker i frågan.

    SvaraRadera
  4. Och när har jag uttalt mig i "kristenhetens" namn?

    Forsbergs artikel är direkt undermålig, kryllar av direkta sakfel – men den kanske duger i KD-kretsar..

    SvaraRadera