Gäskrönika: Kristen sionism – teologi som håller?- Del 1
”Sionismen är namnet på en medicin mot en viss judisk sjukdom kallad diaspora. Men patienterna är sinsemellan olika: ortodoxa och religiösa, liberaler och socialister, nationalister och borgerliga och här och var till och med romantiska anarkister.” not 1 Säger den israeliska författaren Abraham B Yehoshua i en essä om den sionistiska revolutionen.
Den statsbyggande sionismen, som växte fram under andra hälften av 1800-talet not 2, var sekulär och både vänster och höger. Begreppet myntades i Wien av studenten Nathan Birnbaum 1892 och syftar på berget Sion i Jerusalem. Sionismen var ett svar på antisemitismen, och kristen sionism kan ses som en politisk form för filosemitism, ett stöd för sionismen, en hållning med anspråk på att vara bibliskt grundad. Den är nära kopplad till apokalyptiska föreställningar om tidens slut, där Israel anses ha en särskild roll att spela.
Den kristna sionismens rötter kan spåras ända tillbaka till slutet av 1500-talet.1585 publicerade nämligen teologen Thomas Brightman sin pamflett Apocalypsis Apocalypseos. I den hävdade han, att Antikrist (=påven) skulle falla, att det turkiska imperiet skulle upplösas, och att judarna skulle bli en kristen nation och återvända till Palestina. Allt med stöd av Danielsboken, som tillsammans med Sakarja och Uppenbarelseboken hör till de kristna sionisternas favoritlitteratur. För Luther var visserligen Uppenbarelseboken varken apostolisk eller profetisk, men både han och Calvin liksom anabaptisterna ansåg, att påven var Antikrist.
Reformationen hade inneburit, att ”alla” i princip fick en chans att läsa och tolka Bibeln. Den mest spridda översättningen i England var länge Calvins Geneva Bible, som i den av Theodore Beza kommenterade versionen blev ett effektivt verktyg för att binda samman Gamla och Nya Testamentet. Beza hävdade i polemik mot den katolska kyrkan men i likhet med kristna sionister i dag, att kyrkan inte hade efterträtt judarna som Guds utvalda folk.
Not.1 S 13, Göndör & Öberg (red): Sionismen,
En antologi. Atlantis, 2009
Not 2 Moses Hess (1812-1875) var först med boken
Rom und Jerusalem (1862)
Not 3 Henry Finch: The
World´s Great Restauration or The
Calling of the Iewes and (vith them) of all the Nations and
Kingdomesof the Earth to the Faith of Christ, 1621
När staten Israel
bildades i maj 1948, var självständighetsförklaringen ett
mästerligt balanserat dokument. David Ben-Gurion, som ytterst var
den ansvarige författaren, var själv inte troende jude men i texten
gjorde man anspråk på ett bibliskt mandat, ett anspråk som av
religiösa judar tolkades som gudomlig rätt. Det blev en ohelig
allians. Efter 1967 års krig banade den väg för en messiansk
väckelse, för många (sekulära) judar en direkt mardröm. Benjamin
Netanyahu blev ”trollkarlens lärjunge”, som tog dessa religiösa
energier i bruk utan att förstå dem. (Gershom Gorenberg)
På kristet håll finns
alltså sen flera århundraden i vissa kretsar olika apokalyptiska
föreställningar – spekulationer – om att judarna måste
återvända till Det Heliga Landet och bli kristna för att Kristus
ska komma tillbaka. Tidigare var tidtabellen: först omvändelse, sen
återvändande. Nu är tidtabellen den motsatta: först återvändande,
sen omvändelse.
I början av 1600-talet
utvecklades en kronologisk skola bland puritanska teologer i England,
dvs man läste Daniels bok i Gamla Testamentet och Uppenbarelseboken
i Nya Testamentet för att försöka räkna ut, när änden skulle
komma. När förutsägelserna inte slog in, kom man fram till nya
årtal längre fram. Jehovas Vittnen har också ägnat sig åt den
typen av beräkningar, liksom många andra. Ett av många
misslyckanden var, när 1933/34 utpekades som tiden för Kristi
återkomst. Numera brukar man akta sig för att precisera årtalen i
förväg. En variant är att utnämna olika hot som tecken på att
tidens slut är nära. En annan variant är att peka på årtal i
efterhand, då symboliskt viktiga händelser ägt rum:
1897 – första
sionistkongressen i Basel
1917 –
Balfourdeklarationen
1948 – staten Israels
bildande
1967 – 6-dagarskriget då
Israel erövrade Gaza och området fram till Jordan
Fortsättning: Del 2
Läs även andra bloggares åsikter om israel palestina kristendomen
kristen sionism
Jerry , §1. –Håll dej till ämnet!Artikeln handlar om Kristen Sionism. Länkar till den 12:e Imamen undanbedes.
SvaraRaderaBra artikel av Bernt, KS har gjort så stor skada för både Judar och Kristna att det är skrämmande den fått så stor spridning.
SvaraRadera