Gäskrönika: Kristen sionism – teologi som håller?- Del 3
Det finns ett nära samband mellan
fundamentalism och kristen sionism, men alla fundamentalister är
inte kristna sionister, och det är inte självklart att alla kristna
sionister är fundamentalister. Nedannämnda fyra tolkningar av
dispensationer bygger alla på en futuristisk läsning av
bibeltexterna med en ganska fantasifull tolkning av texternas
innebörd. Man uppfattar alltså texterna som faktiska utsagor om
framtiden:
* Morning Watch 1831 med de sju
skapelsedagarna som modell
* Darby 1836
* Ryrie 1995
* Scofield 1909 not 1
I USA förekom det i slutet av
1800-talet en rad ”profetiska” konferenser, där frågan om
judarna och Israel spelade en stor roll. En som fick stort inflytande
var metodisten William E Blackstone (1841 – 1935), som skrev
Jesus is coming (1887). Han pläderade för att
förföljda ryska judar skulle sändas till Palestina för att odla
landet. Han försökte – i stort sett förgäves – mobilisera
politiskt stöd för denna tanke, men han var kritisk mot Herzl för
att denne tog för lite hänsyn till Guds syften.
Andra framträdande kristna sionister i
USA var bl a James H Brookes, den amerikanska
dispensationalismens fader (1830 – 1897), Dwight L Moody (1837
– 1899) med Moody Bible Institute och Cyrus I
Scofield (1843 – 1921). Hans Scofield Reference Bible
(med många reviderade upplagor) har nästan uppnått
bekännelsestatus bland konservativa evangelikaler. Det här sättet
av läsa Bibeln har spritts bl a av Dallas Theological School och har
skapat en massa onödiga problem.
Tidsaxeln ser med en rad varianter i
stort sett ut så här enligt denna uppfattning:
- De troende (församlingen) rycks upp till himlen (= Jesu osynliga återkomst) – the Rapture
- Vedermödans tid (sju år), då Templet byggs, Antikrist tar över, skapar fred tillsammans med judarna, vill bli tillbedd som Gud, judarna vägrar, 2/3 av dem dödas
- Den ohyggligt blodiga slutstriden står vid Harmageddon, varefter Jesus kommer tillbaka (= Jesu synliga återkomst)
- Tusenårsriket upprättas, ett rike av fred och harmoni. Då kommer 144 000 judiska missionärer att omvända judarna en masse till att tro på Jesus som Messias.
- Därefter följer domen.
Den oerhört populära Left
Behind-serien av Tim La Haye och Jerry B Jenkins
är skriven efter den här modellen: totalt sexton romaner spridda i
över 65 miljoner exemplar. De finns också som tecknade serier och
spel. Dessutom finns det tre filmer baserade på serien.
Kristna sionister har historiskt spelat
en stor roll i Storbritannien men är i dag viktigare i USA, inte
bara för att USA är dagens supermakt. Vissa beräkningar pekar på
att de kan vara tio gånger så många som judiska sionister i USA.
Somliga ledande kristna sionister hävdar, att de omfattar så många
som 100 miljoner. Israels existens ses som ett uttryck för gudomlig
rätt, bibliskt mandat, unikt historiskt anspråk och tvingande
behov. De är alltså en stark politisk kraft, som f ö Bush och för
den delen även Reagan och Carter identifierade sig med. Senare har
dock Carter intagit en mycket mer kritisk hållning till israelisk
politik. not 2
Spurgeons fokus var evangelisationen.
För Darby var kyrkans tid på jorden förbi. Det judiska folket
skulle ersätta kyrkan som Guds redskap (en annan form av
ersättningsteologi). Återupprättandet av det judiska Israel
blir det centrala, alltså den politiska aspekten. Medan det
evangelisatoriska perspektivet fått en allt mindre plats bland
evangelikala grupper, har den kristna sionismens politiska
karaktär blivit allt starkare hos evangelikaler i USA och även
i Sverige. De har blivit en mycket viktig lobbygrupp för Israels
politik gentemot palestinierna, viktigare än den judiska lobbyn –
särskilt under Bush.
1
s 113 i Stephen Sizer: Christian Zionism. Roadmap to Armageddon?
Läs även andra bloggares åsikter om israel palestina kristendomen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar