24 mars 2013

Under fastetiden

Maria C Khoury bor i i den kristna byn Taybeh på Västbanken .Hon är författare av ortodoxa kristna barnböcker. Hon har en examen från grekiska College (1982), Harvard University (1985) och Boston University (1992) med en doktotsgrad. Född i Tripoli, Grekland, växte hon upp i Denver, Colorado USA. 
Hon ville gärna att jag  översatte denna text och la ut den på min blogg. Mer om: Maria C Khoury
Maria är hustru till  en av bryggeriägarna,jag har besökt byn och bott där ett par dagar: Taybeh
 
Gästkrönika: Hur skall jag skydda min själ?
Denna tid på året smög bara sig på igen. Det är en speciell tid för att växla och styra våra liv till vad som är glädjande, en god och helig Gud. På detta städ-måndag försöker till och med Israel hålla sina bussar rena från palestinier medan jag tvingar mig själv att tänka hur man håller min själ ren.
Jag har fått höra i hela mitt liv allt blir gjort för Israels säkerhet. De svåra säkerhetsåtgärder har tvingat mig att tänka på hur mycket jag satsar på säkerhet i min själ. Kan jag säkra min själ för Guds himmelska rike? Jag är särskilt tänka på detta i detta rena måndag. Medan Israel är besatt med säkerhet, jag försöker göra allting för Guds ära.

Om vi ​​vänder blicken till Jerusalem under denna välsignade Heliga fastan, kanske vi kan se den tidlösa budskapet som kommer från den plats där vår Herre och Frälsare korsfästes och återuppstod. Han är världens ljus och erbjuder evigt liv. När du bor i Ljuset, öva dig Kristi kärlek och fred. Men 2000 år senare är vi fortfarande i akut behov av fred och frihet i själva landet där Kristus gick och lärde oss den största buden att älska Gud och vår nästa. Som kristna håller vi vårt hopp.

 Bild från : The Telegraph

På dem som bor i mörkret kommer ljuset att lysa. Matteus 4:16
Den mest värdefulla heliga heliga plats den heliga livgivande Kristus grav kommer att bli ett museum, eftersom de lokala palestinska kristna försvinner genom den militära ockupationen och helt enkelt inte kan fritt resa till Jerusalem.
Jag måste vänja mej av att använda det nya regeln för busslinjerna som nyligen inrättats för att främja ytterligare diskriminering mot palestinier. Den Kairos Palestina gruppen ( Kairospalestine ) rapporterade detta omänskliga utveckling om Afikim bussbolaget med en segregerad busslinje för att få bättre säkerhet i Israel. Palestinierna med tillstånd var normalt kunna använda kollektivtrafik, men den politik Israel bedriver för att skapa en ren rent judisk stat verkar inte ha någon gräns.

Nu när palestinier kommer för att arbeta inne i Israel uppmanas de att gå ombord speciella bussar vid en vägspärr i stället för att använda de vanliga busslinjerna som används av israelerna. Jag är helt enkelt upprörd av en sådan diskriminering, men det är den tiden på året då förlåtelse är något jag måste träna mer än någonsin.



Bild från Trailer

Jag undrar om president Obama som är planerar att resa till Palestina / Israel 20 mars kommer att märka att "Separations mur" är en kränkning av mänskliga rättigheter. Kommer president Obama märka att Israel tydligt uppmuntrar rassegregation speciellt med denna nya busslinje? Jag hoppas president Obama kan titta "5 BROKEN kamereas" lätt tillgängliga på Netflix som är en anmärkningsvärd dokumentär nominerad till en Oscar med fredliga kamp och de fruktansvärda effekterna av militär ockupation.



På detta rena måndag, är det palestinska kristna i det Heliga landet, som kommer på nytt åta sig att leva som den store Abba Poimen kallar ett annorlunda sätt att fastställa sitt liv för sin nästa.
"Den som har kärlek, ger sitt liv för sin granne. För om man skulle höra en offensiv ord och själv kan svara med liknande ord, men inte yttrar dem, eller om han är kränkta, men uthärdar det och gör inte återbetala den som har kränkt honom, då sådan en ger sitt liv för sin nästa. " - Abba Poimen


 
Bild: Bok av by Maria C. Khoury

Vi ber och hoppas att alla människor kommer att vara lugna mot de allt mer desperata förhållanden vi upplever med Israels fortsatta plan för kolonisation och utvisning. Vi hoppas samtidigt kristna fastar från kött och mejeriprodukter, vi alla kommer snabbt från våld när vi väntar på fred och rättvisa. Kanske om Israel tänkte på deras kollektiva själ framför Guds ögon, kanske de inte så besatt av säkerhet på marken. Alla vi är i djupt behov att öva förlåtelse och försoning i denna våldsamma miljö.

"De människor som vandrar i mörkret har sett ett stort ljus." Jesaja 9:2
 
Under denna heliga Fastan må vi alla få Guds styrka, uthållighet och uthållighet för att säkra vår själ för det eviga livet. Detta innebär att slåss med den fasta och gör allt för att avstå från vissa livsmedel även om det inte är i enlighet med klosterregler. Må Kristi heliga uppståndelse i slutet av ett välsignat Heliga fastetiden påminner oss om att vår existens är bortom denna jordiska livstid. Må det bli möjligt att ha styrkan att ge upp vissa livsmedel, be mer och vara vaksamma. Eftersom Djävulen är rätt framför mig och hans mest favorit meddelandet "ingen annan fastar varför du vill fasta." Och jag måste kämpa i mitt hjärta att se ansiktet på Kristus och med denna kunskap om ljus övermanna den onde.

"De som försöker leva ett andligt liv måste fortsätta en mycket skicklig och svår psykisk krigföring, varje ögonblick under hela livet. Det är nödvändigt att själen ska ha i varje ögonblick en klar, vaksamt öga, kunna titta och märka inträde i hjärtat av onda och orena tankar, och stöta bort dem. hjärtan sådana människor alltid måste brinna med tro, ödmjukhet och kärlek, för annars subtila djävulen finner en enkel tillgång till dem. " - St. Johannes av Kronstadt

Maria C Khoury 18 March 2013

Översatt av EB Originaltexten kan läsas här: How Secure is My Soul?
  
Läs även andra bloggares åsikter om  
Dagen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar