11 februari 2015

Dubbla måttstockar

 Den palestinske teologen och luthersk kyrkoherden i Betlehem Raheb Mitri besök i Sverige har uppmärksammas i kristna media. Den kristna tidningen Dagen skriver om Raheb Mitri:

”Men den andra handlar om risken att i ivern att stötta medkristna hamna i ett ensidigt ställningstagande för en av parterna i en komplicerad och svårlöst konflikt. Där befinner sig Svenska kyrkan sedan ett antal år tillbaka. Att Raheb Mitri inbjöds att hålla ett seminarium under den gångna helgens teologifestival är dock inte mycket att höja på ögonbrynen åt. På ett seminarium finns, åtminstone i teorin, möjligheten att låta åsikter brytas. Men att han förvandlades till huvudtalare genom att få predika i avslutningsgudstjänsten i Uppsala domkyrka är något annat.

Det gav Mitri chansen att utan att bli emotsagd förmedla ett i högsta grad politiskt budskap, där exempelvis den romerska ockupationen av Israel under Jesu tid parallellställdes med dagens situation." ur Dagen ”Ärlig dialog enda vägen framåt” 

I alla tider har vi hämtat inspriation från Bibelns berättelser och personer och satt in dem i nutida kontext. De amerikanska slavarna använde Bibels berättelse för sin frigörelsekamp , vem har inte hört Gospelsången "Go Down Moses" ? Där använder man Bibelns berättelse om hur Moses befriade Israels folk ur det egyptiska slaveriet som inspriration för sin egen frigörelse från sitt slaveri. Jag tycker Raheb har samma rättighet att använda Bibeln till sitt folks frigörelse.

Det är tydligt att när det gäller palestinierna tycker Dagen att  Sv Kyrkan inte skall politisk ställning .

Men i andra sammanhang efterlyser man just detta ” Moder Teresa blev en symbol för det sociala ansvaret på kristen grund. Desmond Tutu och Martin Luther King är exempel på kristna ledare som tagit politiskt ansvar. Är det dags för fler kristna ledare och politiska ledare med kristen tro att träda fram som symboler för det politiska ansvaret och med en trons strategi? ” ur Dagen ”Politiskt ansvar på kristen grund” 



Jag tycker inte Sv Kyrkan tagit en ” ensidigt ställningstagande för en av parterna i en komplicerad och svårlöst konflikt.” Den har tagit ställning för folkrätten och mot ockupationen. Läs  Agera mot ockupationen av Palestina 

 
Delar ur Raheb Mitris predikan i Uppsala:

Berättelsen om Symeon och Hanna är också min berättelse: Jag var fem år gammal när Israel
ockuperade Västbanken. Hela mitt liv har jag levt under israelisk ockupation. Det fanns en tid när jag trodde att jag med egna ögon skulle få se att det var fred, att det skulle ske under min livstid, att jag skulle få dö i förvissning om att mina döttrar skulle få ett värdigt liv. Ju äldre jag blir, desto mer tvivlar jag på det. Koloniseringen av Palestina genom de israeliska bosättarna fortsätter. Det internationella samhället fortsätter att förse Israel med hardware, medan några kyrkor förser dem med software. Spänningen i Jerusalem i dag, runt al-Aqsa-moskén, påminner starkt om spänningen runt det judiska templet på Mackabéertiden. Jerusalems befrielse är mer avlägsen än någonsin.

Fler och fler slutar hoppas på en lösning i Israel-Palestinafrågan. Det tycks vara ett hopplöst fall. Jag hade hoppats att många av vårt folk skulle hålla hoppet levande, som Symeon och Hanna. Situationen, sammanhanget i Palestina har inte förändrats mycket sedan Jesu tid: Palestina har ockuperats av den ena maktenefter den andra – assyrierna, babylonierna, perserna, grekerna, seleuciderna, romarna, araberna, korsfararna, ottomanerna, britterna och nu den israeliska ockupationen.

Ersättningsteologi är farlig. Den är farlig därför att den är exklusiv, den tolererar inte pluralism. Ersättningsteologi är farlig för den bygger på arrogans. När folk tar sig rättigheten att bestämma vem som är utvald och vem som inte är det, vem som hör till de bevarade och vem som inte gör det, vem som är kosher och vem som inte är det, vem som är ond och vem som inte är det, då handlar det om hybris, och det har ingenting med sann tro att göra. Sann tro inkluderar människor, exkluderar dem inte. Sann tro är ödmjuk och hoppas på frälsning för alla människor.

Men låt mig säga en sak till: det finns ännu en ersättningsteologi. Det finns kristna och judar som ersätter det palestinska folket med det israeliska folket. De fråntar det palestinska folket dess arvsrätt, de gör dem arvslösa. De struntar i deras rättigheter och ser bara till det israeliska folkets rättigheter och trygghet. De ser inte vårt folk, vårt folks långa historia i landet, deras rötter djupt i den jorden, utan ersätter den med en föreställning, en myt om ”ett folk utan land för ett land utan folk”. De judiska bosättarnas försök att ersätta al-Aqsa-moskén med ett nytt judiskt tempel är mera än ersättningsteologi. Det är den världsliga maktens ideologi.
Översättning: Katarina Sjöström   Hela hans predikan finns att läsa Predikan under Teologifestivalen av Mitri Raheb
 
Läs även andra bloggares åsikter om

9 kommentarer:

  1. Den palestinske teologen från en fiktiv stat med fiktiv president är din favorit - säger allt om din stöd för.

    Vem har erkänt vad – vad är det som har erkänts?
    Klarar du att svara på dessa frågor?

    Inte konstigt att två präster rasar mot att Svenska Kyrkan låter den palestinske prästen Mitri Raheb predika i Uppsala domkyrka.
    Varför blir jag inte förvånad av att du har en motsatt åsikt om Mitri Raheb.

    Mitri Raheb ägnar sig åt hatpropaganda mot judendomen.

    Har du läst Hitler's Mein Kampf?

    Judar har alltid varit ett folk med bestämda rasliga egenskaper och aldrig en religion.
    -Adolf Hitler (Mein Kampf).

    SvaraRadera
  2. Att angripa Mitri Raheb med vansinniga anklagelser, eller att hindra honom att själv få tala är ju att ta ensidig ställning för den stridande parten Israel som vill tysta kritiken från människorna under ockupation. Sen var det ju tragiskt att DN överhuvudtaget tog in en artikel från lögnaren och bluffmakaren Annika Borg men sin historia av kampanj mot palestinska kristna. Det otäcka är att hon passar in i en lång tradition där just lögner alltid varit ett vapen mot utsatta minoriteter. Påhittade anklagelser mot romer, judar, ursprungsfolk, armenier osv. var alltid viktiga redskap för att förvandla den förtryckte och förföljde till den onda parten som förtjänade diskrimineras. Fördelen är att kampanjen mot de kristna palestinierna inte lyckas i det stora hela, även de evangelika kyrkorna har mer och mer kontakter, flera kristna reser ner själva och träffar de kristyna palestinierna. Till och med Filadelfiakyrkan i Stockholm som ställde in Rahebs framträdande fortsätter med direktkontakterna. Gamla israelhaverister i de karismatiska kyrkorna brukar klaga att inte ens yngre oastorer engagerar sig för israel, vilket brukar betyda att de inte tar ensidigt parti för Israel. Så, attackerna mot Mitri denna gång var trist, men utvecklingen går åt rätt håll. Han får utrymme att tala i ännu fler kyrkor nästa gång han kommer.

    SvaraRadera
  3. Så ledsen jag blir över att du inte ifrågasätter Rahebs tydligt antisemitiska åsikter. Jag börkjar känna mig verkligt ensam om att se att både israel och Palestina har rätt till säkra gränser och den enda som tror att judar är männsikor som alla andra liksom palestinerna. Hur man kan påstå att Rahebs tankar och åsikter är okej är ju vansinne och dessutom i dessa dagar när antisemitismen når fasansfulla höjder här i Europa. Jag känner bara en djup sorg och bottenlös besvikelse nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitri Raheb hade inbjudits att tala i Svenska kyrkans Teologifestival samt predika i domkyrkan i Uppsala. Han kom, medverkade, sågs och hördes av cirka tusen personer i Domkyrkan. Alla kunde dessutom läsa den till svenska översatta predikan Mitri Raheb höll på engelska och därför själva bedöma sanningshalten i det som påstods i den DN-artikel som fick Filadelfiakyrkan på Rörstrandsgatan att ställa in Mitri Rahebs besök.
      Varför är prästen i Betlehem från den lilla lutherska kyrkan i Jordanien och det heliga landet (ELCJHL) så farlig att han offentligt ska misstänkliggöras när han ska tala om det kristna bidraget i ett framtida Mellanöstern? Att inte lyssna till det palestinska folkets lidande under israeliskt förtryck är lika fel som att inte lyssna till det judiska eller romska folkets lidande i Europa.
      Dagen

      Radera
    2. Inte konstigt att du blir så ledsen när du läser om Egons oförmåga att skilja mellan Rahebs tydligt antisemitiska åsikter, och israeliska politikerns behandling av araberna på Västbanken.

      Egons ställningstagande att Rahebs tankar och åsikter är okej är ingen överraskning, enbart återkommande.

      Att i dessa dagar antisemitismen når fasansfulla höjder här i Europa kan man inte förneka.
      Det är frapperande att det är just arabiska antisemitismen som har övergått till hatbrott i Paris och Köpenhamn.

      "Jag känner bara en djup sorg och bottenlös besvikelse nu.", förtvivlan kommer från överlevande av nazistiska utrotning läger - Livia Fränkel, 87, budskap i Stockholms synagoga var glasklart, (har fått mig att rysa av obehag) – ”Jag ser ingen framtid för judiskt liv i Sverige.”.

      I arabiska medierna florerar konspirationsteorier att dåden i Köpenhamn och Paris är utförda av MOSSADs agenter....

      Radera
    3. Alma, jag glömde påpeka att konspirationsteorierna kommer från från en Svensk rappare.

      Läs "Svensk rappare bakom antisemitiska konspirationsteorier" - http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-rappare-bakom-antisemitiska-konspirationsteorier/

      Radera
    4. Mitri Raheb hade inbjudits att tala i Svenska kyrkans Teologifestival samt predika i domkyrkan i Uppsala.

      SR:s Helena Groll undrar vilket ansvar judar bär för att de utsätts för terrorattacker....
      I ett av Sveriges största nyhetsprogram ställer de rutinerade journalisterna på Sveriges Radio frågan till Israels ambassadör Isaac Bachman om judar bär ansvar för den ökade antisemitismen. Intervjun togs bort på från Sveriges Radios hemsida men kan lyssnas på här. http://youtu.be/Pz_5EljiL3s

      Radera
  4. Alma, tacksam om du redogör för vilka "tydligt antisemitiska åsikter" som Mitri Raheb har.

    SvaraRadera
  5. Alma
    Annika Borg har i många sammanhang kritiserat Kairos-dokumentet ” Kairos-dokumentet ger uttryck för denna destruktiva ersättningsteologi. Allt som har skett och sker i regionen skylls på Israel och/eller judarna. De är de onda, destruktiva förtryckarna. Kristendomen målas upp som kärlekens och ljusets tro, till vilken löften om utkorelse och det heliga landet är givna. Judendomen är det förstelnade, döda ordet och kristendomen det levande ordet. Palestinsk ”terrorism” sätter man just inom citationstecken och kallar motstånd. Det är i denna teologiska och politiska kontext uppropet uppmanar till bojkotter. ” ur Annika Borg
    I mina ögon har hon ingen trovärdighet kvar var i detta dokument , var i detta dokument kan du läsa in de hon anklagar de Kristna Palestinierna för ? Kairos Palestine

    SvaraRadera