10 juni 2015

Brev från Gaza

Jag har facebookvän i Gaza , fick för ett par dagar sen detta medelande från honom


Fred, barmhärtighet och välsignelser från Gud

Jag heter Ahmed 25 år bor i Gaza, tog examen från universitetet för två år sedan. På grund av belägringen och blockaden mot Gaza kan jag inte hitta ett jobb. Eftersom gränserna är stängda lider min familj av fattigdom.

Vi är 11 medlemmar i min familj och bara ett litet hus. Mina bröder arbetar för regeringen, men de får ingen lön. Vi är beroende av stöd från FN-organisationer . Detta stöd är endast grundläggande för att överleva, inte att växa och utvecklas. Mitt projektmål är att bryta detta beroende. Jag behöver din hjälp och ert stöd för att jag vill öppna ett liten farm, föda upp kycklingar och kaniner. En liten farm skulle tillåta mig att föda upp djur som jag sedan kunde sälja till folk för vinst, för att skapa en hållbar verksamhet som kan försörja min familj.

På grund av blockaden, är det svårt för många jobb att existera. En lokal gård är en av de få alternativ vi har. Mitt mål är att samla ihop $ 2.000. Med dessa pengar kan jag börja att köpa foder, burar, och allt som behövs för att föda upp höns och kaniner. Jag kommer att köpa några ungdjur för att starta med och sedan föröka sig mer. När de blir äldre, kan jag sälja ägg på marknaderna, och så småningom sälja djuren till kunder som livsmedel.

Dessa pengar är allt jag behöver för att komma igång, efter detta pengar som jag gör från att sälja kan stödja gården och min familj. Detta är för min framtid och att hjälpa min familj ... De förödande effekterna av kriget, belägringen och fattigdom, de flesta dagar är mycket olycklig och dyster som det finns ingen framtid att se fram emot just nu. Att ha en liten familj ger mig en framtid att tänka på. Ungdomar utgör en stor del av det palestinska samhället, har vi den högsta arbetslösheten i hela världen.


Kriget har skapat många problem, men för ungdomarna som har fortfarande ambitioner, men det blir allt svårare med tiden. Detta drar sällan uppmärksamhet hos beslutsfattare utom i den utsträckning som fattigdom hjälper deras sak. Palestinska ungdomar drabbas av en dubbel marginalisering, från blockaden, men också många gånger från ledarna i samhället. Ockupationen och bosättningarna har förträngt våra rättigheter och frihetern

Det finns  mitt ibland oss ​​en allmän känsla av frustration, ångest och rädsla för framtiden, och i synnerhet studerande akademiker som har tillbringat många år på grundskolan och gymnasiet och universitetet för att sen finna oss  själva som en del av armén av arbetslösa som inte kan arbeta, dagar förvandlas till månader, månader i år, drömmar hos studenter bleknar.


Denna negativa inverkan arbetslöshet på psyket och personlighet hos arbetslösa akademiker, förvärrar vår ekonomiska och sociala status i stället för att delta och producerar i samhället. Den nuvarande beroendet vi har om stöd skapar en motvilja kreativitet och innovation.

Tack för att lyssna på min historia. Jag väntar på din hjälp. Gud vill denna lilla projekt kan ge viss frihet till palestinierna. Gud välsigne dig God bless you

Vi kan inte hjälpa alla men jag har valt att skicka ett penningbelopp till honom  via Western Union
Man kan även använda sig av ett ATG ombud i er stad . 

Vad ni gör är att ni skickar pengarna till landet Palestina och ange namnet  ahmed hamza almassri , sen får ni en code som ni skickar via hans Facebook
som meddelande till honom , coden  använder han för att få ut pengarna ni sände.

Idag skrev  han " Received money from the bank, thanks"

Läs även andra bloggares åsikter om   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar