30 april 2016

Den judiska rabbin som välsignade mig


Bader Mansour är grundare av teknikföretaget NASDAQ i Nasaret. Han är kristen palestinier med Israelisk medborgarskap, och ordförande i Association of Baptist Churches in Israel
Jag har aldrig träffat Bader men vi har haft kontakt med varandra sen 2008.
  
Även om jag inte är jude har jag många gånger fått hälsningar inför judiska helgdagar. Och genom att vara en israelisk medborgare, får du en hel del av dessa automatiska hälsningar via e-post.

Men i år skickade endast en person mig en påskhälsning, den ökända medlem i medlemmen Israels lagstiftande församling , Bezalel Smotrich. (Jag har verkligen ingen aning om hur jag kom hans sändlista.)

Tidigare denna månad, Smotrich
rättfärdiga att sjukhus skulle segregera judiska och arabiska födande mödrar genom att säga att han "inte vill hans fru ligger bredvid en kvinna vars barn kommer att mörda mitt barn om 20 år". Denna fråga var hetsigt debatterade i Israel men snabbt försvann på grund av en annan kontroversiell uttalande som gjordes mot araber, denna gång från någon du förväntar dig mer av på grund av sin ställning - ledare för den israeliska oppositionen, Bougie Herzog, som berättade för några supportrar att vi "måste sluta att uppfattas som Arab älskare ".

Den här veckan, fölls en demonstration i Tel-Aviv för att lägga mer ved på brasan av hat med banderoller "Död åt araberna" visades. Tyvärr är dessa hatiska uttalanden från offentliga personer som skapar en bördig mark för ytterligare diskriminering av arabiska medborgare i Israel.

Mitt i att
jag tänkte på alla dessa uttalanden denna vecka fick jag ett mail från en messiansk judisk advokat, som skrev: "Jag tror att Israel har en kallelse att vara ett ljus för nationerna. Vi gör det säkert i dag i området för teknik och medicinska framsteg. ".

Jag har varit involverad i teknik i Israel under många år. Jag har alltid beundrat entreprenörer inom detta område, från Israel och från hela världen, men med all respekt för andra, enligt min mening de verkliga hjältarna
i hi-tech är grundarna som Bill Gates och Mark Zuckerburg som donerar 99% av deras betydande förmögenhet till välgörenhet.

I Israel, är mina tekniska hjältar är inte de framgångsrika företag som gjort stora "exits". Jag är mer imponerad av de underbara judar som bidrar till en positiv utveckling av hi-tech-sektorn inom den mindre gynnade arabiska befolkningen i Nasaret och Kafr Kasem. Som en icke jude som bor och arbetatar bland judar i många år, det fanns människor som agerat för mig som ett ljus på vägen. Liksom den modiga judiska kvinna som anställde mig, trots viss tvekan i hennes sällskap för att anställa araber, eller den judiske mannen i Boston som erbjöd mig att bo gratis när jag var en ung teknik konsult. Dessa är några av de hjältar som jag sett i mitt liv, i egenskap av ett ljus för världen omkring dem.

Tänk
er igen sjukhus och förlossningssalar jag skulle dela min historia. Jag föddes i en av de stora allmänna sjukhus i Jerusalem 1968, följande gratulationskort som min mor Evelyn fick från sjukhusets Rabbi.

May you live to see your children’s children—peace be on Israel (Psalms 128:6)
Children are a heritage from the Lord, offspring a reward from him (Psalms 127:3)

Dear Mrs. Evelyn Mansour, I send you greetings for the birth of your son. May you live to raise him to love the Bible, to be in his wedding and that he may do well in life.

I am also presenting you with a gift. A book for instructions for good life. If you read it and live by it, you and your family household will be happy. Blessings, Rabbi Yaacov Rakovski, Hadassah Medical Center, Jerusalem

Jag är inte säker på att min mor behöll häftet men säkert fick hon certifikatet och höll dessa verser från Bibeln som en kraftfull inflytande i sitt liv.I min mors uppgift ingick att uppfostra tre barn i Herrens fruktan. 2003 ( då en mormor till 3), förklarades hon nästan död, men Herren gav henne ytterligare sju år under vilken tid hon hade nöjet att se ytterligare fyra barnbarn läggs till sin familj, innan hon avled 2010.

Det judisk
e rabbin Hadassah sjukhuset var ett ljus för mig, eftersom han delade Guds Ord från Bibeln med mig och min mamma. Han valde Guds kärlek framför segregering av människor.

I denna påsk
tid,  önskar jag alla judar överallt glad en helg, inklusive Smotrich, Herzog och andra. Min tro som kristen lärt mig att vara ljus för världen, och jag har beslutat att tända ett ljus i stället för att förbanna mörkret.  Bader Mansour 25 april 2016 

Texten ör översatt av EB med godkännande för spridning av Bader Mansour .
Orginaltexten kan läsas här: The Jewish Rabbi that Blessed me 

Läs mer om  Bezalel Smotrich
Läs mer om Bader Mansours förtag  NASDAQ 
Läs tidigare Ingenjörer i Nasaret 


Läs även andra bloggares åsikter om    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar