9 februari 2020

Elsander- Minnen

Idag avled pastorn, författaren och bloggaren Joachim Elsander, 46 år gammal. Han dog i sviterna av den cancersjukdom som han har behandlats för sedan i våras.

Elsander var en flitig bloggare sen 2007 och åren framåt, sen kom facebook och mycket av debatten flyttade över dit. Hans blogg "Kolportören" en betydelsefull blogg där han vågade göra upp och ifrågasätta sin tidigare vurm för framgångsteologin och Livets ord.

”Frågor om helvetet, Israel-Palestinakonflikten och ateism blandades med inlägg om lovsång, skadlig religion, kränkthet, bönesvar och konsumism.”ur På väg av Joachim Elsander-Dagen
 
Vi träffades aldrig IRL men hade kontakt med varandra via våra bloggar.

Jag var en del av detta lösa nätverk av kristna bloggar på mitten av 00-talet och framåt . Vi hade en samsyn på vår inställning till på Israel/Palestina. Min blogg från 2008 är ju nischad på Israel/Palestina-frågan och jag vill ge lite minnen av vad han  skrev i den fråga i sin blogg.

  
Torsdag 16 september 2010 
Det finns saker jag gjort som kristen som jag skäms över. Det finns en sak som fortfarande gör mina kinder röda av skam. Det här har blivit smärtsamt tydligt min senaste vecka i Israel och Palestina. Det handlar om att jag under 90-talets början stödde Livets Ords satsning Operation Jabotinsky Syftet är att på skakig teologisk grund föra judar "hem" till Israel. (Bla John Stott, Tom Wright för att nämna några tar helt avstånd från den bibeltolkning som ligger till grund för det här). Jag är självklart för att ge judar all hjälp och stöd när de förföljs och behandlas illa. Ur En sak jag verkligen skäms över
 
Lördag 23 oktober 2010 
Jag fick ett länktips som fångade mig ikväll. Om du är nog intresserad av den här frågan för att se ett gäng You Tube filmer med dåligt synkat ljud och risig bild så är det här en guldgruva.
Det är den kristne palestiniern
Alex Awad som debatterar med den kristne sionisten Jakob Prasch. Den ene, Awad fokuserar på Jesus och hans frälsning för alla folk medan den andra Prach snöar in på märkliga tolkningar av GT:s profetior. Det något orättvisa är att programledaren också är en kristen sionist. Ur Intressant debatt 
  
Fredag 1 oktober 2010
En liten detalj. För många kristna är det väldigt spännande att spekulera i huruvida templet kommer att byggas på nytt i Jerusalem. En fråga jag fått efter mitt besök i Jerusalem är den här: "Har du hört nått om templet?" Ur Har du hört nått om templet?
 
Onsdag 31 mars 2010 
"Den sista tiden" har den sista tiden varit i tiden. Jag vill därför hjälpa mina läsare i den snårskog som eskatologiska spekulationer är. För er som inte vet vad det handlar om så är "eskatologi" läran om den sista tiden. Extra viktigt i en del kristna traditioner. Vad kommer att hända i framtiden? Vad säger bibeln? Kolportörens eskatologiska checklista 
  
Lördag 28 november 2009
Varför krångla till det så?
Längst upp i vår kyrka hänger en tavla som är över två meter lång. Den föreställer "Guds plan genom tidsåldrarna". Det är klassisk dispensionalism DeLux. Här finns allt med för den vetgirige. Israel, vedemödan, uppryckandet, antikrist m.m. Eller? Varför krångla till det så? 

 Frid över hans minne. Jag kommer att sakna honom och fina reflextioner.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar