14 augusti 2008

Jerusalem

Ur europakonferens blogg i Dagen 2008-07-30 , Ulf Ekman är ingen direkt förespråkare av en tvåstatlösning, om man säger så: "Jerusalem ska inte delas, det är det judiska folkets huvudstad". Punkt, inget att diskutera enligt Ekman som anser att Bibeln är superklar i frågan. Och om det eventuellt fanns de på plats som tyckte att man inte ska gå in i såna politiska frågor utan hålla sig till teologi på en sån här konferens så gav han svar på tal till dem: "Jag bryr mig inte om politik, säger du. Om du nu är så from så kan du väl åka till himlen direkt så att vi slipper dig här". Och så ett stort leende och en rungande applåd.” slut citat.

Jerusalem -det judiska folkets huvudstad visst låter det vackert, men innebär i praktiken för de Jerusalembor som inte är judar ? det har tidningen Dagen har aldrig skrivit om. Just nu sker en tyst fördrivning av palestinier och bor i Jerusalem och dess östra förstäder, genom rivning av palestiniers hem och byggnande judiska bosättningar. Den kristna biståndsorganisationen har en förnämlig hemsida jag länkar dit.

Det som nu sker är ett brott enligt fjärde Genèvekonventionen 1949

Etablerandet av israeliska bosättningar genom att överföra invånare från ockupationsmakten till det ockuperade territoriet är förbjudet det bryter mot artikel 49 i fjärde Genèvekonventionen av 1949

Det är förbjudet för ockupationsmakten att förstöra egendom om det inte är absolut nödvändigt på grund av den militära verksamheten enligt artikel 53 i fjärde Genèvekonventionen av 1949

Tidningen Dagen har under många år skrivit reportage om kristna från Sverige som har åkt till Israel för att visa sitt stöd för den ”judiska staten”, Jerusalem-marschen. Ett politiskt ställningstagande som uppskattas av israeliska politiker.” Välkomna till Jerusalem, det judiska folkets huvudstad ända sedan kung Davids tid för 3 000 år sedan. Jag behöver inte tala om för er att Israels land är heligt för judar, kristna och muslimer. Men utlovat bara till judarna, sa Sharon medan publiken jublade och applåderade. Här stördes Sharon inte av besvärande frågor om palestinier, bosättningar och avspärrningar. Liksom varje år kommer tusentals kristna från hela världen till ett veckolångt program under lövhyddofesten.”

Jerusalem-marschen i Dagen:




Det kanske är dags för tidningen att åtminstone försöka ge sina läsare mer en allsidig bild av situationen i Jerusalem? Hur påverkas den lilla människan av denna politik ?

Jag länkar till en artikel om en av de många husrivningarna av palestinska hem i östra Jerusalem. Artikeln är skriven av en av SKR:s följeslagare som till vardags är pastor i en missions-församling.läs hans berättrelse här

Så här skriver ( poet,översättare och palestinier född i Libanon som flykting, hennes föräldrar hör till de fördrivna från Galiléen ) när hon läser om Jerusalem-marschen tidningen Dagen Citat :”Det var en häpnadsväckande läsning för min del. De kristna palestiniernas lidande är tydligen något ovidkommande för dessa kristna! Den är liksom inte ens en del av storyn. Här visar jag en del konst med kristna motiv. Det speglar den palestinska kristenhetens, världens äldsta, upplevelse av det som sker idag i Palestina. Dessa bilder finns på många palestinska bloggar och sidor på nätet och även om deras upphovsmän ännu är okända för min del, uppfattar jag dem som rätt träffande. Det väcker hoppas jag en del tankar om deras situation. För det verkar som om kärleken inte omfattar dem, och inte välsignelsen heller. Kristna från hela världen kommer till det heliga landet och dansar på de ursprungliga kristnas bröst.” Slut citat.

Jag unnar israelerna att leva i en långsiktig fred och säkerhet men för detta krävs en rättvis fred. För mig som kristen är Jesu kärnbudskap det viktigaste. Jag tycker att vi inte skall trassla in oss i eskatologiska spekulationer om Israels upprättande. Det är inte bara hos Livets ord som denna vurm för staten Israel frodas, den finns även inom många i Pingstkyrkor och EFK- kyrkor.

Vad tycker ni predikanter? Ni är så tysta.


Läs även andra bloggares åsikter om





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar