8 augusti 2008

Min bild av Israel



Under V23-34 pågår en fototävling ”Min bild av Israel” i tidningen Dagen. En mig närstående sa ”va kul jag som har en sån fin bild jag tog över herdarnas äng utanför Betlehem år 2000”. En vy som numera är helt förstörd på grund av skyddsmuren. Men när hon läste att det var ett samarrangemang mellan Dagen och Israeliska statens turistbyrå avstod hon. Det finns en mörk sida av den Israeliska staten. Visst den är en demokrati, men den förtrycker de mänskliga rättigheterna för det palestinska folket. Jag tror inte den bifogade bilden av en grävskopa som river ett palestinskt hem kommer att platsa i den almanackan. En bild som blivit så vanlig. Vem av Dagenläsarna tror att man bygger säkerhet och fred genom att riva andras hem? Och bygga nya bosättningar där istället. Ett brott mot internationell rätt även mot Mose lag: ”Främlingen som bor hos er skall räknas som en infödd bland er, du skall älska honom som dig själv. Ni var ju själva främlingar i Egyptens land. Jag är Herren, er Gud. ”(3 Mos 19:34)
Min närstående har också bilder av husrivning, hon blev bjuden på te av en familj som satt i spillrorna av sitt hem som nyss den Israeliska armen rivit. Tidningen Dagen har ”hög svansföring” när det gäller krav på att följa de mänskliga rättigheterna in sina ledare, därför är det skämmigt att ni nu är så naiva och samarbetar med en stat som så uppenbart bryter mot det mesta av mänskliga rättigheter. Om det är meningen av vi Dagen-prenumeranter skall få den i julgåva så avstår jag. Bildkälla: Husrivning i Wallaje, Jerusalem, januari 2005. Foto: EAPPI

Jag länkar till Btselem den Israeliska fredsrörelsens hemsida så får ni se mer bilder

( dubbelklicka på rubriken ).



2 kommentarer:

  1. "Främlingen" du talar om i tredje mosebok är en konvertit. Den hebreiska termen är "ger", samma term som används även idag om konvertiter. Detta hade du vetat om du haft de minsta kunskaper i bibelhebreiska eller judendom.

    Under inga omständigheter är främlingen i tredje mosebok en arab, som invandrade till området på 600 talet evt och sedan mitten på 1800-talet gjort sitt bästa för att döda så många judar som möjligt vid varje tillfälle som ges.

    SvaraRadera
  2. Tack Magnus Lindberg:
    intressant klarläggande om ”främlingen”. Enligt din tolkning så har judar ingen skyldighet enligt Mose lag värna om en vanlig främling som bor i Israel. Men "Rabbis for Human Rights" tolkar lagen på ett annat sätt: Wash you, make you clean; Put away the evil of your doings from before my eyes, cease to do evil...learn to do well...seek judgement...relieve the oppressed...judge the fatherless...plead for the widow" Isaiah 1:16-17

    I svensk översättning: Tvätta er, rena er! Låt mig slippa se era illdåd. Sluta göra det onda
    och lär er göra det goda. Sträva efter rättvisa, stöd den förtryckte. För den faderlöses talan,skaffa änkan rätt. Jesaja 1:16-17

    Länk till deras hemsida: http://rhr.israel.net/principles-of-faith

    SvaraRadera