13 november 2008

Taybeh-del 1


En dag tog vi vår buss till Västbanken och byn Taybeh. På Jesu tid hette byn Ephraim som ligger 30 km nordöst om Jerusalem. Byn har 1300 innevånare och alla är kristna , det finns 3 kyrkor. Latin, Orthodox and Greek Catholic. Byn Taybeh hemsida

Vi gjorde ett besök hos fader Raed som är präst i den latinska kyrkan. En trevlig präst, både allvarlig och skämtsam. Han tog sig tid med oss trots att han väntade besök av Sloveniens och Tjeckiens ambassadörer en timme senare. Han visade oss kyrkan, berättade att hit kom Jesus, ni kan läsa om det i Johannes evangelium 11:54 Jesus vandrade därför inte längre öppet omkring bland judarna utan drog sig undan till Efraim, en stad i området nära öknen, och där höll han till med sina lärjungar.

Det fanns en skola i anslutning till kyrkan. På kyrkans tomt fanns även ett gammalt hus som användes som bostad tills för ett par år sen, men invändigt ser det ut precis som på Jesu tid. Kyrkan använde det som museum för att visa gäster, hur ett hem så ut på den tiden. Han tog flera exempel från Jesu liknelser som för hans samtid var självklarheter men för oss kan tyckas svårbegripligt. Tex. Luk 11:5
Han sade till dem: "Tänk er att någon av er går till en vän mitt i natten och säger: Käre vän, låna mig tre bröd. En god vän som är på resa har kommit hem till mig, och jag har ingenting att bjuda på. Då kanske han där inne säger: Lämna mig i fred. Dörren är redan låst, och jag har barnen hos mig i sängen. Jag kan inte stiga upp och ge dig något.
Men vet man att alla sov på golvet, så kan man förstå att det inte var så lätt att stiga upp och kliva över sin sovande familj. Utan för det gamla huset stod denna olivpress.

Fader Raed bjöd oss på kaffe, sen berättade han följande. ( Jag kan ej garantera att jag nu berättar ordagrant vad han sa ) Tänk att du äger ett hus ( Palestina ) judarna kom och tog 3 av rummen. Ok vi får acceptera det, men får vi behålla det fjärde rummet ? Det är detta vi nu försöker nå en freduppgörelse om. Israelerna säger , först innan vi skriver under ett fredsfördrag med er får ni aldrig komma med några ytterligare krav någonsin. Ni får behålla det fjärde rummet, men bara nästan 95 % av det, kontrollen över fönstret har vi ( inga egna gränser) vi behåller kontrollen över marken under rummet ( kontroll av grundvattnet) vi behåller kontrollen ovanför rummet ( ingen egen flygplats ). Tycker ni det är en rättvis fredsuppgörelse? frågade de han oss. Han sa vidare som en hälsning till Israel se till att ni får en freduppgörelse nu, idag har ni ekonomiskt och militärt stöd av USA, imperium brukar inte bestå i all evighet.

Min reflektion, kan man få en bestående fred med ett Palestina om inte landet kan utvecklas och stå på egna ben. Där inte en inhemsk industri han utvecklas och som kan importera och exportera sina varor som de själva vill? 1967 (före Israels ockupation) hade byn 3000 innevånare år 2000 var befolkningen nere i 1500 och nu är den 1300. Arbetslösheten bland byns befolkning är hög, de flesta är trötta på situationen och skulle gärna flytta utomlands. Migrationen är ett stort problem i Taybeh, särskilt utbredd bland de unga som har svårt att få jobb. Får inte Palestina en rättvis fred snart så är byar som Taybeh snart tömda på sin befolkning, de unga flyttar utomlands och snart är byn öde.Givetsvis frågade de jag en av kyrkans medlemmar hur relationen med muslimerna var? Svaret var de är goda, de är okupationen som är problemet, vi kan ej resa fritt inte ens här på Västbanken,( det är massor med israekiska checkpoints även inne på Palestinskt område )

Kyrkogården i Taybeh
Andra som skrivit om byn:
Bilda: Byn som vägrar ge upp
Dagsverke 4 april till förmån för sjuka barn i Al-Taybeh

Foto Egon Berglund
Nästa artikel Oktoberfesten i Taybeh

Läs även andra bloggares åsikter om







18 kommentarer:

  1. Taybeh, ar det inte dar de har olfest varje ar? Jo, att utrymma byar och fa sa manga palestinier som mojligt att aka ar val ett av Israels mal.
    Fina bilder!

    Eleni S

    SvaraRadera
  2. Om det verkligen är den israeliska ockupationen som är huvudorsaken till att kristna palestinier emigrerar, hur kommer det sig att 2/3 emigrerade innan Sexdagarskriget 1967 när Västbanken & Gazaremsan kom under israelisk kontroll?

    Om det är den israeliska ockupationen som är huvudproblemet, hur kommer det sig att den kristna befolkningen har sjunkit i samtliga länder i Mellanöstern förutom i ett land, nämligen Israel där den kristna arabiska befolkningen har ökad??

    A Christian-Free Holy Land

    Palestinian Crimes against Christian Arabs and Their Manipulation against Israel

    SvaraRadera
  3. Svar till Eleni S, jo på nästabloggpost kommer ölen att skumma!
    Svar till IsakA
    Har du varit i Taybeh och talat med människorn? det har jag !
    Läs en gång till vad jag skrev: 1967 (före Israels ockupation) hade byn 3000 innevånare år 2000 var befolkningen nere i 1500 och nu är den 1300. se även länk:http://www.sabeelskandinavien.org/media/docs/cornerstoneart_palestinska-kristna.pdf

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Egon,

    oavsätt vad folk i Taybeh säger till pro-palestinska aktivist-turister, så kvarstår det faktum att den kristna befolkningen har sjunkit i samtliga länder i Mellanöstern förutom i Israel där den kristna arabiska befolkningen har ökad.

    SvaraRadera
  6. Egon, jag har några frågor jag hoppas du vill studera och en sista jag hoppas du svarar på:

    Du skrev, "1967 (före Israels ockupation) hade byn 3000 innevånare år 2000 var befolkningen nere i 1500 och nu är den 1300."

    Säkert korrekt. Men siffror alena ger inte en klar bild av orsak/verkan. Det finns många faktorer som spelar in om man vill analysera utflyttningsmönster och göra det så rätt som möjligt. Till exempel, om den här specifika byn:

    Hur stor var utflyttningen i byn som direkt resultat av kriget 1967?
    Hur stor var den 1967-1994 under israeliskt styre?
    Hur var den under första intifadan 1987-1993 när våld och restriktioner eskalerade?
    Hur stor var den sedan Oslo och självstyret av PA 1994?

    Sedan år 2000 och andra intifadan har 200 personer lämnat byn, så hur påverkade de otaliga självmordsdåden och Israels respons och ännu fler restriktioner i rörelsefrihet och arbetsmöjligheter utflyttningen?

    Jag väntar mig nte svar på så många frågor, Egon. jag är nöjd om du funderar på dem och läser om annat än de dåliga saker Israel har gjort. Information finns, bl.a. mycket om vad Israel investerade i infrastruktur, universitet, sjukvård etc., men naturligtvis inte på de sajter du brukar länka till.

    Men en fråga hoppas jag att du besvarar ärligt:

    När du talade med palestinska kristna i byn och frågade dem om de hade problem med muslimer, frågade du dem också vad de tyckte om terrorattackerna och självmordsbombningarna som gjorts i deras namn av palestinska terrorgrupper? När jag talar med mina palestinska vänner tar jag aldrig upp terrorn för jag vill inte såra eller anklaga dem. Men är man ute för att få information som du var, så är det kanske något du frågade dem.

    A-K Roth

    SvaraRadera
  7. Egons svar till Isak är som goddag yxskaft.

    Att antalet kristna är lägre efter 1967 än före 1967 bevisar ju inte att det inte emigrerade fler före 1967!

    Din siffra från före 1967 är ju bara en ögonblicksbild. Antalet var ju långt högre dessförinnan. Siffran efter 1967 visar bara att den är lägre nu, inte att emigrationstakten har ökat!

    Isaks uppgifter är alltså inte motbevisade av det du säger. Det enda Egons svar visar är att antalet fortfarande minskar något. Inte att det minskar snabbare nu än före 1967.

    SvaraRadera
  8. För övrigt har Egon fortfarande inte kommenterat det palestinska vittnesmålet från Beit Affa om att det var egyptierna, inte judarna, som tvingade befolkningen att lämna sina hem.

    SvaraRadera
  9. Isak Bk Aavestad,det har absoulut hant att muslimer har forfoljt kristna. Men det var en extremt islamofobisk sida du lankade, som forutsatter en massa saker om muslimer som grupp. Hade "muslimer" bytits ut mot "judar" hade du med ratta avfardat det som antisemitism.
    Intressant ar det ocksa att du helt verkar avfarda palestiniernas vittnesmal.Vad de sager kanske inte betyder nagot. Men om du nu ar overtygad om att Israels regering inte forfoljer de kristna palestinierna kanske du helt enkelt kan gora som Egon, aka till vastbanken (eller judea och samaria om du sa vill)och ser efter sjalv? Eleni S

    SvaraRadera
  10. Kristna palestinier har av tradition det battre forspant an muslimska palestinier, och har darfor storre mojligheter att fly.
    Eleni S

    SvaraRadera
  11. Svar till AK Roth "frågade du dem också vad de tyckte om terrorattackerna och självmordsbombningarna som gjorts i deras namn av palestinska terrorgrupper?"
    Nej det gjorde jag inte, någon längre intervju med dem fanns inte tid med. Jag tror inte någon av dem tycker att terrorattackerna gör i deras namn som "kristna palestinier" Men det är ju palestinierna som kollektiv som drabbas efter ett terrordåd med stängda checkpoints i flera dagar. En bra källa om hur palestinierna tänker och upplever sin situation kan man få om man läser artiklar i SKR:s följeslagarprogram (se höger på min länksida)
    Ang allt ifrågasättande av statistik läs länken jag angav: Bilda: Byn som vägrar ge upp

    SvaraRadera
  12. Svar till Simon: Du hänger upp hela din retorik på en enskild mening i en text , ta istället och läs de israeliska historikerna Benny Morris och Ilan Pappe och se till helheten. Men jag kollade upp texten om som du referera till om Beit Affa , artikeln finns även på engelska

    Citat ur artikeln:
    The surviving villagers’ lives were saved when Egyptian troops arrived and drove the Haganah out of Beit Affa. “But we had to leave our village,” says Handuma. “We were still afraid for our lives – and for the honour of our girls. The land would have to wait for us. I took nothing from my home, and left the front door open.” She says all of the Beit Affa villagers left together en masse. Slut citat

    Du lägger in en egen tolkning av texten som inte finns med . citat simon "Men vi tvingades att lämna vår by" [av egyptierna alltså. Judarna var redan borta], slut citat simon
    Jag uppfattar texten ”Men vi tvingades att lämna vår by" för de var fortfarande rädda för att israelerna skulle komma tillbaka, de står ingenstans i texten att egyptierna tvingade iväg dem

    SvaraRadera
  13. Egon: "...Nej det gjorde jag inte, någon längre intervju med dem fanns inte tid med..."

    Det behövs ingen "längre intervju" för att fråga en fråga om den är viktig nog. Egon, även kristna palestinier drabbas av dessa säkerhetsåtgärder som stammar från terrorgruppernas attacker. Du tyckte inte frågan var angelägen.

    Egon, du missförstod vad jag skrev. Jag "ifrågasatte" inte alls dina siffror. Jag fann att de inte var detaljerade nog om olika perioder i regionen för att ge en bra bild av orsak/verkan. Får se om länken ger bättre insikt.

    A-K Roth

    SvaraRadera
  14. Egon, det är en intressant och trevlig artikel. Mannen i artikeln skojar om att förklara Taybeh som egen stat, fritt från både Israel och Palestina. Jag undrar inte på det! Det tar inte mycket fantasi för att inse att byns framtid också beror mycket på vilka som får makten, islamister (Hamas) eller inte. En kristen by med flera kyrkor och som brygger drycker med alkohol(!) skulle nog sitta osäkert med Hamas vid styret. Tydligen startade mannen bryggeriet c:a 1983 när det var fredligare och mer hoppfullt. Jag tvivlar på att det hade gått att starta ett bryggeri under den jordanska ockupationen 1948-1967 då det var muslimskt styre. Det vore intressant att fråga byfolket hur det var under den jordanska ockupationen också.

    Men artikeln svarar inte på mina frågor om migrationen, hur utflyttningen var strax efter kriget 1967 och under de perioder jag detaljerade i mitt tidigare inlägg.

    Men Egon, om du hade tid att föra konversation med detaljer som grundvatten och flygplatser och vad som somliga tycker går in i en rättvis fred, så hade ni tid att prata om terrorismen som har varit det som satt mest hinder i vägen för utveckling och framsteg för palestinierna. Av någon anledning är ämnet tabubelagt. Och det säger en hel del...

    A-K Roth

    SvaraRadera
  15. En välkänd palestinsk kolumnist skriver i den palestinska tidningen Al-Ayam om hur de muslimska palestinierna diskriminerar, förföljer och trakasserar de kristna palestinierna.

    MEMRI har översatt:

    Palestinian Columnist: Muslims Are Harming Christian Culture


    Det här är förstås ingenting som de berättar till naiva, lättlurade och Israelhatiska besökande turistgrupper från Sverige, vars palestinska guider ordnat med i förväg iscensatta palestinska "vittnesmål" och berättelser.

    Men i den palestinska debatten på arabiska är det ett hett och allmänt känt problem, och delar av den svenska kristenheten struntar i det.

    Se mer här.

    SvaraRadera
  16. Här är ett kort viktigt utdrag ur den palestinska artikeln om de muslimska förföljelserna mot kristna palestinier:

    Let us be honest with ourselves and courageously say out loud that Palestinian Christians are taking many severe blows, yet are suffering in silence so as not to attract attention. I do not refer here to the suffering caused by the occupation . . . but to actions of the past 20 years at least - that is, since the beginning of the occupation in 1967 - involving the confiscation of Christian property, especially in Bethlehem, Ramallah, and Al-Birah . . . .

    Furthermore, there has been an attempt to marginalize Christian culture in Palestine, even though it is rich and deeply rooted [there]. This began with [accusations] of unbelief [against Christians] - a move that ultimately harmed Palestinian society as a whole . . .

    But the most fundamental problem here may be related to culture. We continue to instill a horrific culture in our children, one that sees Christians as infidels. . . and as 'the other.' We need an injection of humanistic and national awakening; we must raise an outcry and stand up to restore the Christians' rights, of which they have been deprived - [and we must do this] in order to preserve the demographic balance, which will safeguard the unity of our homeland and the justness the Palestinian cause.

    SvaraRadera
  17. Svar till Simon: Har du inga kommentarer till min replik om Beit Affa.

    SvaraRadera
  18. Jo, jag har besvarat din kommentar. Palestinska vittnesmål är tydliga med att egyptiska soldater uppmanade dem att lämna sina byar. Jag förstår inte varför du då hävdar motsatsen.

    SvaraRadera