10 februari 2009

Nasaret del 5


Min resa i det heliga landet 7-14 okt 2008
I utkanten av Nasaret ligger Nasareth Village en temapark som visar hur Nasaret kunde ha sett ut under första århundradet. Under en arkeologisk utgrävning 1997 hittade de man en vingård och uthuggen vinpress daterad till första århundradet. Man hyrde ett forskningsteam från ”centre for study the early Christianity” från Jerusalem som hjälpte dem att återuppbygga platsen som den var på Jesu tid. Herden och fåren fanns där, vinodlingarna och olivträden, synagogan och hantverksstan som de såg ut på Jesus tid och mycket mera.
Man möter miljöerna och vi läser om i evangelierna. Och man känner igen många av de vardagliga miljöer och föremål som Jesus berättade om i sina liknelser.Denna bild använde Jesus när han talade till dem, men de förstod inte vad han menade.Sedan sade Jesus: "Sannerligen, jag säger er: jag är grinden in till fåren. Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad. Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete. Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd. Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Citat ur Johannes evangelium 10:6-11
Vi avslutade besöket med att äta en lunch från första århundradet i parkens restaurang. Ett besök jag kan rekommendera.Huvudman för Nazareth Village är lokala kristna, chairman of the board of Nazareth Village är Bader Mansour, SecretaryThe Association of Baptist Churches in Israel.The land was donated EMMS Hospital by the - and is run by a board that is both local and international donations come from all around the world to build the site and run it.

Film om Nazareth Village

 
Andra som skrivit om sina besök i Nasaret:
Tony Larsson
fam. Helgesson

i nästa bloggpost hos Anna i moshaven Sde Yaakov

Foto Egon Berglund. Bilderna är Presskaret för vin, fåraherde, väverska, brunn
Läs även andra bloggares åsikter om




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar