12 augusti 2010

Dagen och mellanösternbevakningen-3

Across a busy main road from Kfar Saul psychiatric hospital, down a steep embankment, is what is left of Deir Yassin’s cemetery. The construction of the road destroyed many graves but a few survive. None of the village’s survivors is allowed to tend the graves. (April 2003) Jonathan Cook

Tidningen Dagens webbredaktör Johannes Ottestig har hamnat i blåsväder efter att publicerat ett TT-telegram “Israel förstörde muslimska gravar” Citat"På onsdagsförmiddagen började (inte helt oväntat) klagomejlen att strömma in. I sammanfattande ordalag handlade protesterna om att texten var felaktig, att den byggde på rena PR-uppgifter från palestinskt håll samt att det är skandal att kristna Dagen förstärker hatet mot Israel."

Under dagen skrev Dagenredationen om texten se Israelartikel väcke ont blod

I min blogg skrev jag i febr. 2010 citat” Tidningen Dagen har nu fått en ny webbredaktör. Jag önskar att Dagen istället för att bara kopiera in nyheter från de stora nyhetsbyråerna. Gjorde samma upptäckt som Alison Weir: - ser människorna bakom telegrammen.- läs Jounalist som ifrågsatte

Jag länkade min blogg till nyheten om Johannes Ottestig i Dagen men Dagenredaktionen plockade rask bort min länk “ icke relevant”.

Men det är just de jag saknar hos tidningen Dagen: att se människorna bakom telegrammen.

Tidningen Dagens chefredaktör Elisabeth Sandlund var i början på mars var hon på resa i det heliga landet, hon besökte Golanhöjden, Genesarets sjö Kafarnaum och Nasaret.( Hon har skrivit ett par korta notiser i papperstidningen) Gruppen besökte Jerusalem och badade i Döda havet. De firade morgonmässa i Getsemane trädgård besökte Klagomuren och gick längs Via Dolorosa till Gravkyrkan.Men orden Säkerhetsmuren, Checkpoint, ockuperad mark bosättningar eller palestinier var hennes text helt befriad i ifrån. Se Journalist med empati

Själv gjorde jag en resa 7-14 okt 2008 till det heliga landet, med på resan var tidningen Dagens utlandsanvarige. Jag vill inte hänga ut en enskild journalist men så mycket kan jag ändå säga är : jag blev inte imponerad. Min resa

Hur kommer det sig att en ung landsortsjournalist åstadkommer ett bättre resereportage under en vecka en Dagen-journalister åstadkommer? Se Johannas Resa

Jag har otaliga gånger tipsat Dagen-redaktionen låt tex.SKR:s följeslagare komma till er och berätta om den vardag de mött på Västbanken eller Diakonia som har människorna på plats i Jerusalem, tystnad.

Dagen har ett ansvar som opinionsbildare, de bra på driva opinion i ”underlivsteologi” men i fråga om teologi om fred och rättvisefrågor är de inte lika ”på”.

De kristna palestinska kyrkorna har skrivit ett brev till alla världens kyrkor citat ”Vi riktar det förs till oss själva och sedan till alla kyrkor och kristna i världen. Vi vill att de tar ställning mot förtrycket och det rasistiska åtskiljandet, och uppmanar dem att agera för den rättvisa fredens sak i vår region. Detta eftersom den sanna kristna teologin är en teologi av kärlek och solidaritet med den förtryckte och en kallelse till att förverkliga rättvisa och jämlikhet mellan folken. Läs mer:Karios Palestina

Den svenska lutherska kyrkan har gett sitt svar

Som kristen press borde Dagen fråga andra kyrkor i Sverige var är ert svar? Som svensk medlem i en pingstförsamling skäms jag över tystnaden. Borde det inte vara en hederssak att stå upp för sina kristna syskon som vädjar om vår hjälp. Tystnad till svar

Läs även:Dagen och mellanösternbevakningen-2

Dagen och nyhetsvärderingen-5

Läs även andra bloggares åsikter om




mediekritik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar