14 juli 2012

Kaffeförsäljaren vid Checkpoint Gilo

 Detta är en fortsättning på  "Besök vid Checkpoint Gilo"
 
Varje morgon mellan 02.00 fram till kl. 09.00 står kaffe/te-försäljaren Ameen Abreen med sin kaffe vagn vid Checkpoint Gilo för att sälja morgonkaffe till de arbetare som körar vid checkpoint Gilo.
För vår guide * som var ekumenisk följeslagare här jan-mars 2010 blev det ett kärt återseende. Han brukar alltid köpa kaffe av honom.

 Foto: Gunnar Stenbäck i den gråa västen kramar om Ameen Abreen

Gunnar berättar om Ameen Abreen som har blivit hans vän. Han bor i en by utanför Betlehem som heter Tequa. Han har fru, 3 barn , två gamla föräldrar och en handikappad bror att försörja. Att sälja kaffe och te på morgonen drygar ut hans inkomst som han fåraherde och inkomster från sina olivträd.
Men han får inte som de andra som köar vid Checkpoint Gilo arbeta i Jerusalem. Han hade jobb som karateinstruktör i Jerusalem, men förlorade rätten att arbeta där, varför?

  Foto: Ameen Abreen och Gunnar Stenbäck i den gråa västen

Gunnar berättar ”Ameen berättar att en del av familjens olivlundar i slutet av 90-talet beslagtagits av den israeliska militären för byggandet av en bosättning. Han, som då bara var i tjugoårsåldern, hade givetvis reagerat och börjat diskutera med dem. Och när de inte lyssnade hade han i sin vanmakt kastat sten på dem. Han berättar vidare:”Jag blev arresterad och förvarades under en och en halv månad i ett rum 1x1 meter. Med huva över huvudet, med bakbundna händer och fötter och med hög musik på från sex på morgonen till sex på kvällen tvingades jag sitta på en liten pall i vinden från en kallfläkt rakt mot huvudet. En till två timmar varje dag utsattes jag för förhör med målsättningen att få mig att skriva under ett papper på att jag var skyldig. Men jag visste att om jag skrev på det skulle jag få 3-4 års fängelse så därför vägrade jag uthålligt. Efter en och en halv månad flyttades jag till ett riktigt bra fängelse och fick vara där i tio och en halv månad till. Fängelset gjorde mig starkare”läs mer i Gunnars Blogg  "På middag hos kaffeförsäljaren "


Givetvis tog vi i gruppen en kopp kaffe hos Ameen-  " Hur mycket kostar kaffet "- "Betala det ni vill"- Vi betalade ordentligt ! 

Tuomas Mustikainen skriver även om Ameen Abreen men han har gett honom ett annat namn?
En stenbumling kastad mot en israelisk soldat förändrade Amin Jebrins liv. Läs mer här: "Vardag på Västbanken i murens skugga "


Läs även:  Gästkrönika av Gunnar Stenbäck "När mina ögon öppnades var det omskakande"

Foton: samtliga E Berglund

Läs även andra bloggares åsikter om

1 kommentar:

  1. Återigen en läsvärd berättelse ur den palestinska verkligheten.
    Tack för detta!

    SvaraRadera