23 juli 2012

Lutherska kyrkogården i Betlehem

Den 23 juli är det 116 år sen 37 människor bröt upp från den lilla byn Nås i Dalarna för att resa till Jerusalem och där invänta Kristi återkomst som skulle inträffa nästkommande Påsk.



Bönderna från Nås blev offer för eskatologiska spekulationerna och en fanatisk religiös diktatur. Som jag tidigare skrivit om i  Jerusalemfararna

Senast på årsdagen för deras avresa i fjol skrev jag om fotografen Lewis Larsson ”Under kriget om Jerusalem 1948 tvingas Lewis Larsson och hans familj bort från staden, men återvänder efteråt tillbaka till sitt hus på Nablusvägen 177 som nu ligger i Östra Jerusalem och hamnat under Jordanierns styre. Lewis Larsson hade tänkt skriva kolonins svenska historia men han avlider 1958 och ligger begravd på den Lutherska kyrkogården i Betlehem. Han blev 77 år gammal.” ur  Drömmen om Jerusalem

 
När jag nu i år besökte Betlehem i mars och hade tid över så promenerade jag längs Hebron road och upptäckte där en liten kyrkogård som är Lutherska kyrkogården.

Citat "Hans grav finns inte på den Amerikanska Kolonins kyrkogård uppe på Skopusberget utan på den Lutherska kyrkogården i Betlehem." Jag hittade inte Lewis Larssons grav men en del gravstenar hade arabiska bokstäver andra latinska.

Lewi Pethrus besökte  " Dalasvenskarna”  1922. "De var Jerusalemfararna som bröt upp från Nås 1896. Deltog i deras gudstjänster. Han berättar rätt så ingående om deras egendomsgemenskap, att de hade jordbruk, snickeriverkstad, fotografiateljé och affär , från början var kolonien utsatt för mycken förföljelse, som hade sitt mäktigaste vapen i lögnaktiga rykten. Och ännu kunde man höra folk ur de kristna missionerna i Jerusalem tala illa om dem.” Men han genomskådade inte att bönderna från Nås blivit offer för en fanatisk religiös diktatur. Läs mer i Lewi Pethrus



Läs mer i  SR-Den märkligaste av händelser i Dalarna?



 Foto: E Berglund

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen en både skrämmande men också fashinerande historia. Älskar att gå till American colony och läsa om Nås-svenskarna (tycker det borde heta Swedish Colony ;-)

    SvaraRadera
  2. Tycker jag med, var precis i Nås faktiskt. Kommer inom kort att förkovra mig mer i det hela.

    SvaraRadera