3 november 2012

Israel och amerikanska presidentvalet

”Människor och Tro” är Sveriges Radio:s nyhetsprogram ”I skärningspunkten mellan religion och politik” som de själva uttrycker det.

I programmet fredag 2 november 2012 berättade de om amerikanska presidentvalet.

Citat ”Israel är en viktig fråga för många amerikanska judar, men även för kristna. Särskilt för evangelikala kristna som tror att Israel är avgörande för Messias återkomst. Många pro-israeliska judar är tacksamma för stödet. Andra tror att det är mer till skada än nytta.

 Som vanligt har Israel varit en av de viktiga utrikespolitiska frågorna inför valet i USA. Mitt Romney och Republikanerna har anklagat presidenten för att inte ha stöttat Israel tillräckligt, bland annat inför Irans eventuella kärnvapenhot.” ur SR-Människor och tro



 Lyssna här på programmet:


 Lyssna: Israel viktigt för många kristna

När man lyssnar på denna intervju blir man pessimistisk. Dessa kristna fundamentalisters primära mål är deras ”tidtabell för Jesu återkomst”. Var finns kärleken till medmänniskorna ? Att stödja fredssträvjaden för att människorna i det heliga landet för att de skall få bättre framtid är inte deras agenda, snarare tvärt om.

 I Första Korinterbrevet kapitel 13 skriver Paulus om kärleken.
Jag är ingen teolog ,men jag undrar om inte just detta bibelord är tillämpligt just på dessa kristna fundamentalister?  ( Prästen Stig Strömbergsson om han läser detta får rätta mej )

Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit. 1 kor 13: 1-3

Tidigare: Kristna i USA för fred och rättvisa
 Israel och USA:s stöd
Israel och USA-2

Foto: från The Daily Best

Läs även andra bloggares åsikter om
Aftonbladet
Vårt Land
DN
SvD
Dagen
Vårt Land
Dagen-2 

4 kommentarer:

  1. Första Korint 13 har givetvis sin udd mot så kallade kristna fundamentalister. Kan dock inte begränsas dit. Den Messiastroende judiske rabbinen Paulus´ ord till sina medtroende skall tas emot av var och en som har en uppfattning och en övertygelse - alltså även jag själv och bloggaren.

    SvaraRadera
  2. Som vanligt är det lite riskabelt att skapa motsättningar mellan en lag/ett bud och kärlek.....

    Det vore som om man säger att "jag följer inte trafikreglerna eftersom jag gillar inte regler, jag är kärleksfull!"

    SvaraRadera
  3. Välkommen till min blogg Lennart J
    men förstår ej din kommentar

    SvaraRadera
  4. Folk missar kärnan i religionen: att älska Gud och sin nästa. Alla i "Jerusalem är redo att älska Gud, men inte sin nästa. Det är krisen i Jerusalem," säger Biskop MunibYounan.
    "Religionen är problemet här, inte lösningen. Frågan är hur vi kan förvandla religionen till lösningen. Hur kan vi tillsammans finna gemensamma värden i judendom, islam och kristendom.”

    SvaraRadera