10 januari 2013

Ansvar för medmänniskor


Min vän Kjell Jonasson präst i Sv Kyrkan och som har arbetat många år på Jerusalem Interchurch Center som drivs av Kyrkornas Världsråd, ger nu Annika Borg ett svar på hennes debattinlägg där hon ansåg citat” Teologi är kyrkans kärnuppgift. Det storpolitiska och partipolitiska är istället upp till var och en att ta egen ställning till. Av såväl teologiska skäl som av andra.” slut citat. *


Kjell Jonasson svarar nu med ett utomordentligt bra debattsvar citat” Men vad är då kyrkans uppgift? Att vara tyst, släta över och låta medkristnas vädjan bli ett rop för döva öron? Att inte ta ställning är också politik. Att inte ta ställning när människor dödas, lever i misär, förtrycks, och lever i ständig oro och rädsla – oavsett vilket folk de tillhör – det är i allra högsta grad politik. Och det är en politik som jag hoppas att vår kyrka aldrig ställer sig bakom.” läs mer i Livet i Gaza och i Israel är inte lika


* Tidigare: Citat” Annika Borg teologie doktor, skribent och präst i Svenska kyrkan, fortsätter sin polemik mot Kjell Jonasson präst i Sv Kyrkan och som har arbetat många år på Jerusalem Interchurch Center som drivs av Kyrkornas Världsråd. Han har även arbetat inom den lutherska kyrkan (ELCJHL) tillsam-mans med Biskop Monib Younan samt på Svenska Teologiska Institutet.” ur Förvirrad Teologi

Tro och gärningar

Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: "Gå i frid, håll er varma och ät er mätta", men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död. Nu kanske någon frågar: "Har du tro?" - Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro. Citat ur Bibeln Jakobs brev 2:14-18

Foto: Kjell Jonasson intervjuas av Cecilia Uddén från Sveriges Radio. svenskakyrkan.se

Läs även citat" Svenska kyrkan i Umeå ska inte längre anlita säkerhetsföretaget G4S. Skälet är att företaget även ansvarar för bevakningen av israeliska bosättningar på Västbanken och fängelser dit palestinier förs."Ur  Dagen  
Bra gjort  Lisa Tegby, kyrkoherde i Umeå  hon säger " Jag säger inte nej till Israel som en demokratisk stat, men jag säger nej, och ropar högt, när Israel överträder mänskliga rättigheter på Västbanken, likaväl som jag säger nej, och ropar högt, över det som händer i Syrien, eller på sina håll i Kina eller det som hände i Sydafrika. "slut citat

 
"Utan socialt arbete förtvinar kristen tro" ur Dagen 

Läs även andra bloggares åsikter om

1 kommentar:

  1. Kjell är en pärla, massor av kunskap och ett stort hjärta för alla i kombination.

    SvaraRadera