13 mars 2013

Besök inte Födelsekyrkan

Sen december 2011 då jag upptäckte hans blogg * , Är Munther Isaac min bloggvän. 

Han är Vice Academic Dean of Bethlehem Bible College. Jag hade tillfälle nu i mars 2012 att träffa honom personligen för en kort pratstund. Jag har nu hans tillåtelse att översätta och lägga ut texter på svenska på min blogg , givetvis med länk till hans originaltext på engelska.


Gästkrönika:Brev till president Obama: ”Besök inte Födelsekyrkan”


 Foto: Muren

Den amerikanske presidenten Barak Obama planerar att besöka Betlehem och Födelsekyrkan som en del av sitt besök i Palestina / Israel. Födelsekyrkan, naturligtvis, är inte det enda att se i Betlehem. Det finns andra viktiga saker att se. Jag antar att presidenten kommer in i staden, från Jerusalem, föreslår jag att han tar en titt till höger då kommer han att se separationsmuren. Den är svårt att missa. Denna fula betongmur som ger dig intrycket av att du är inne i ett stor fängelse. Jag är säker på presidenten kommer att märka hur muren dödar livet i Betlehem, skär djupt in i våra bostadsområden.

Foto: Beit Jibrin flyktingläger 

När han fortsätter på sin väg genom huvudgatan, föreslår jag att han uppmärksammar Beit Jibrin flyktingläger. Jag hoppas att det påminner honom om det elände som är mer än 5 miljoner palestinska flyktingar i dag, som fortfarande väntar i hopp om en rättvis lösning på deras lidande (se FN: s resolution 194).

Jag vet att presidenten planerar att besöka Födelsekyrkan för att hylla barnet av Betlehem. Om så är fallet, skulle jag vilja påminna honom om en berättelse den person han planerar att ge en hyllning till en gång talade om. Det är berättelsen om den barmhärtige samariten. Det är en berättelse om förbarmande. Det är också en berättelse om likgiltighet. De två män som inte visade barmhärtighet var religiösa. De var så upptagna, tycks det, med sitt framtida religiösa uppdrag, att de försummat att se lidande mannen de passerade. Jag nämner denna historia, eftersom vi i Betlehem är trötta på människor som besöker vår stad på en daglig basis av en "religiös plikt" utan att uppmärksamma den svåra situationen och lidande för människorna i Betlehem. Det är därför vi var så rörda av besöket av påven Benedictus XVI i Aida flyktingläger i Betlehem. Skulle inte presidenten kunna göra samma sak?

 Foto: Cremesan

Det är därför jag föreslår, herr president eftersom din tid i Palestina / Israel är så dyrbar, att du besöker andra angelägna platser i Betlehem. Om det handlar om en religiös plikt, då finns det inget mer religiöst än att tala sanning och arbetar för rättvisa och försoning. Får jag därför föreslå, att i stället för att besöka Födelsekyrkan, att du går istället till staden Beit Jala och besöka området Cremesan. Där kommer du att höra från palestinska kristna hur de kämpar för att få hålla sin mark från att konfiskeras, och kanske du kan be med dem i deras veckobön. Du kommer trots allt ge en hyllning till barnet i Betlehem, när du visar medkänsla och arbetet för fred och rättvisa. Det är Jesus som sade trots allt: "Saliga de som håller fred, de skall kallas Guds söner".

Läs orginaltexten här: Dear President Obama. Do not visit the Nativity Church 

Läs Mässa i Olivlunden 


Läs även andra bloggares åsikter om
SR-Obama i Israel
SvD
SR
Dagen

5 kommentarer:

  1. På förekommen anledning:§ 11 – Anonyma inlägg avvisas,om du har en åsikt våga stå för den med ditt namn. Antingen ett Google-konto där det framgår vem du är eller för och efternamn.

    SvaraRadera
  2. Detta inlagg ar sa bra skrivet. jag lankar till pa min reseblogg. Bor for tillfallet i Beit Sahour (3 veckor)och upplever Palestiniernas kamp pa nara hall. Ellinor

    SvaraRadera
  3. Obama var varmt välkomnad i Israel och han ömsesidigt inledde sitt tal med några ord på hebreiska och betonade USAs och Israels gemensamma intressen som demokratiska samhällen. Han erkände judarnas 3000 åriga samhörighet med landet Israel.För att understryka denna samhörighet har han begärt att se döda havsrullarna och skall lägga en krans på Herzels grav i Jerusalem. Israels president och statsminister båda uttalade sitt stöd för en 2 statslösning. I konstrast måste ledare på Västbanken skyffla undan sina visuella demonstrativa monument och kartor som vittnar om målet på ett palestinskt område utan Israel.

    I den svenska kyrkan har religionen intagit en underordnad position till förmån för att vara en politisk aktions grupp. Den har valt att förkasta Israel som ett judiskt land och liksom den
    svenska vänstern identifierar sig med palestinier och araber.

    Artikeln framhåller palestinska kristnas klagomål på Västbanken. Faktum är att den kristna befolkningens ställning är bättre i Israel. Endast i Israel ökar antalet kristna . På Västbanken liksom i varje arabiskt land i MÖ behandlas nedvärderas kristna värden och antalet kristna dvindlar.

    Palestinakonflikten står inte främst den här gången på den amerikanska presidentens agenda. Israel är USAs enda stabila vänligt inställda land och en pålitlig partner. Resten av MÖ är i våldsamt uppror. Vad som händer i dessa länder är oberoende av förhållandet mellan Israeler och palestinier.Iran är ett dominerande hot. Situationen i Syrien och andra problem är viktigare.

    SvaraRadera
  4. Eva egentligen godtar jag ej din kommentar § 11 – Anonyma inlägg avvisas,om du har en åsikt våga stå för den med ditt namn. Antingen ett Google-konto där det framgår vem du är eller för och efternamn.

    Men jag gör ett undantag, men jag vill ha för och efternamn nästa gång.

    Du skriver "Faktum är att den kristna befolkningens ställning är bättre i Israel. Endast i Israel ökar antalet kristna" slut citat
    CBS -Enligt rapporten, cirka 80% av kristna i Israel är araber med resten mestadels invandrare från det forna Sovjetunionen som kom till landet under lagen om återvändande, som ger israeliskt medborgarskap om en person har en judisk far-eller morförälder. “ Jerusalem Post

    Jag har träffat dessa “araber” Citat “Hur är det att vara palestinsk kristen med israeliskt medborgarskap? Han berättade att Israeliska staten ej erkänt den israeliska baptiströrelsen som en egen kyrka, det går att leva med, men det ställer till problem vid kontakter med myndigheter. Han berättade att många kristna emigrerar. Hans egna hans söner och barnbarn bor nu i USA, det är svårt för israeliska palestinier att få kvalificerade jobb i Israel.” läs om Nasaret


    Du skriver “Den har valt att förkasta Israel som ett judiskt land och liksom den svenska vänstern identifierar sig med palestinier och araber. “ slut citat Nej du vi verkar för en rättvisfred med en tvåstatslösning enligt den sk. 1967 år gränser läs mer I Pite Tidningen

    SvaraRadera