18 oktober 2013

Tankar av en palestinsk kristen

Sen december 2011 då jag upptäckte hans blogg , är Munther Isaac min bloggvän. 
Han är Vice Academic Dean of Bethlehem Bible College.  Jag hade tillfälle i mars 2012 att träffa honom personligen för en kort pratstund. 



Israel eller Hamas? 

Frågan är, med andra ord:? Skulle vi hellre lever under Hamas regim, eller fortsätta i vår nuvarande situation. Vad dessa frågor avslöjar är hur många kristna, när man tittar på Mellanöstern, är den viktigaste frågan situationen för kristna , oberoende av situationen för befolkningen i allmänhet.

En sådan fråga bortser från det faktum att inte alla palestinier stöder Hamas, och att inte alla muslimer vill ha en religiös regering. (Titta på vad som hände i Egypten, där det var muslimer som störtade den muslimska brödraskapets president).

Min poäng är denna: vi är bara bekymrade över situationen för de kristna på ett ställe som Gaza (och vi bör fråga), eller som vi också bryr sig om mänskliga rättigheter och frihet för alla Gazas människor - oavsett deras religion? Att gå tillbaka till själva frågan, är mitt svar enkelt: Ingen!

Jag vill leva i ett land som ger alla sina invånare lika rättigheter och där ingen lider av orättvisor och diskriminering. Jag vill leva i ett land av tolerans som ger dess invånare religionsfrihet. Varken den israeliska ockupationen eller Dhimma lagen ger detta, och så länge som rättvisa och jämlikhet inte är en verklighet på marken, är det vår uppgift som kristna att tala ut mot detta.

Varför skulle palestinierna vara begränsad till dessa två alternativ bara? Förtjänar de inte bättre? Genom att rama in frågan på ett sådant sätt, är jag rädd att det underminerar värdighet hos palestinierna - genom att antyda att vi bara kan regeras, men utesluta att vi kan regera oss själva. Palestinierna, liksom alla människor på denna jord, är gjorda till Guds avbild (1 Mos 1:28).

Vårt människovärde är gudagivna till oss i skapelsen - och ingen kan eller bör äventyra denna gudagivna värdighet.

Översatt av EB Läs originaltexten här: Israel or Hamas? 

Tidigare av Munther Isaac:  Obama " Besök inte födelsekyrkan "


Läs även andra bloggares åsikter om
Dagen-2
Dagen 

1 kommentar:

  1. Klokt som vanligt av Munter. Intressant att kristna oftare ser Israel och Hamas som samverkande krafter än de motpoler de själva försöker utmåla sig som.

    SvaraRadera