28 april 2014

Att se den andres lidande

”Förintelsen är "det mest avskyvärda brottet" mot mänskligheten i modern tid, sade den palestinske presidenten Mahmud Abbas i ett uttalande på söndagen. ” ur   Dagen

"Ett fåtal överlevare från Förintelsen reser fortfarande runt i skolor och berättar om sina upplevelser. Redan nu planeras det för hur skolbarn ska få ta del av berättelserna när deras röster tystnar." Dagen
 
Ohood Muraqten hade läst mycket om lidande judar under andra världskriget. Men som knappast förberett henne för en banbrytande resa som tog henne och 27 palestinier till nazisternas koncentrationsläger i Polen förra månaden
"Som palestinier under ockupation, vi vill ha hela världen att känna sympati med oss", säger Salim Swidan, en palestinsk journalist och en av studenterna på resan. "Det första steget är att känna deltagande med hela världen och alla offer över hela världen. Efter det kan vi be dem att känna sympati med oss. "ur  Christian Science Monitor

Palestiniernas ”Nakba” är ett arabiskt ord som betyder "katastrof." För palestinierna är det deras trauma. Det är inte jämförbart med Förintelsen som var ett folkmord, till skillnad från Naqban som var en folkfördrivning.

"Den israeliska regeringen måste därför göra historien om palestinierna en integrerad del av varje läroplanen. Den måste upphöra med systematiska åsidosättande av Nakba (den palestinska term för "katastrof" de led Israels grundande), ordna ett program för rundresor till ruinerna av byarna som förstördes, uppmuntra utbytesbesök och ingjuta i läroplanen budskapet i historiska partnerskap mellan de två nationerna. Detta är den väg som leder till förståelse och ömsesidigt erkännande." ur  ”Recognize the Nakba” Haaretz

Men varför blir reaktionerna så starka när israeler blir påminda om deras trauma?
Läs om vad som hände i söndags:


 27 aug 2009 al-Bassa is a Palestinian village which was ethnically cleansed and destroyed soon after the 1948 war by the Israeli Army. Now its inhabitants are refugees in Lebanon.

Dop i ruinerna av arabisk by störs av judiska grannar

 Apr. 28, 2014  "Shlomis invånare ropade rasistiska uttalanden , säger israeliska araber ; Shlomis tjänsteman sympatiserar med invånare som kallar dopet " provokation ".

En dop-gudstjänst i ruinerna av den arabiska byn al - Bassa på söndagen stördes av flera invånare i Shlomi , den judiska staden som byggdes över en del av byns marker . En fotojournalist som var där för att dokumentera händelsen fick sin kamera sönderslagen i det efterföljande bråket .

Ceremonin hölls i al - Bassa grekiska ortodoxa kyrkan , som är en av de kvarstående byggnader i byn Al - Bassa vars invånare tvingades ut ur området under Israels 1948 frihetskrig , byn , som ligger i norra Galileen , intogs av Haganah milisen . Invånarna är utspridda på arabiska samhällen i Israel och i Libanon .

Staden Shlomi byggdes på delar av det som en gång var byns mark . Kyrkan ligger i vad som nu är Shlomi s industriområde .

De tidigare invånare i al - Bassa besöker platsen regelbundet. Under senare år har ett antal av dem har försökt att bevara och spärra av det som finns kvar i byn , bland annat en moské och två kyrkor .

Nahariya advokat Wakim Wakim , en framstående förespråkare för de fördrivnas rättigheter , härstammar från ab al – Bassas familj . Under 2002 och igen 2008 han arrangerade dop ceremonier för två av sina barn i kyrkan , och för två veckor sedan hölls ett bröllop där.

På söndag ,försökte en annan familj med rötter i al - Bassa , som nu bor i närheten Kafr Yasif , genomföra ett dop i kyrkan . Flera Shlomi invånare störde ceremonin genom att köra ett fordon mot byggnaderna och tuta ljudligt .

Journalisten Zuheir Mata berättade för Haaretz att han blivit inbjuden av familjen för att fotografera händelsen , och att hans kamera krossades av en kvinna från gruppen av Shlomi invånare .

" Hon förbannade mig och de andra närvarande , kallar oss stinkande kristna och andra namn och förbannelser ", säger Mata . " Efter att hon bröt min kamera jag lämnat in ett klagomål till Nahariya polisen . Det var pinsamt och förödmjukande . "

Wakim sade att han har som tillstånd i tryck från den ortodoxa ärkebiskopen av Acre , som tillåter honom att hålla ceremonier i kyrkan .

" Det bör noteras att de ceremonier vi bedriver på platsen är uteslutande religiös karaktär , det finns inga politiska förtecken , och en präst är närvarande . Du kan inte ta bort även denna rätt från oss . Polisen kallades till ceremonin i dag , och så fort de såg tillståndet de lämnade så allt detta beteende pekar på en enda motiv - . . rasism "

Shlomis lokal rådets ordförande Gabi Naaman sade att han förstår de boendes ilska . " Jag har själv lämnat in ett klagomål mot advokat Wakim för olaga intrång och in i en farlig , fallfärdig byggnad som utgör en fara för alla som går in i det , " sade han till Haaretz . " Vi har inte att göra med religiösa ceremonier , utan snarare med provokationer som sårar de närboende . Jag kommer att agera för att stänga av stället eftersom det är farligt , och jag kommer att blockera ingången till den i framtiden . "
På frågan om han skulle vara villig att samarbeta i ett försök att bevara platsen , Naaman sade en sådan åtgärd inte är upp till honom , utan snarare berörda myndigheter såsom den grekiska patriarkatet i Jerusalem , som äger tomten , och Israels fornminnes myndighet." I översättning från Haaretz

 
Tidigare: Citat: - Jag arbetar så mycket med att belysa det judiska minnet, så jag känner att jag även vill ge utrymme för den palestinska historien. Det var därför jag valde att bli aktiv i Zochrot, förklarar hon. Zochrot betyder "att minnas" och är en israelisk organisation som arbetar med att göra berättelsen om Naqban tillgänglig för det israeliska folket. Bland annat driver organisationen ett informationscenter där de har samlat palestinska vittnesmål från 1948. Zochrot anordnar också informationsturer till palestinska byar som övergavs 1948 - Jag tror inte att konflikten kan lösas utan att man tar itu med dess historia, säger Tamar .Ur Skymmning över Tel Aviv

Se mer: Zochrot al-Bassa tour
Wikipedia-Al Bassa


 
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar