”En liten men växande rörelse bland kristna arabiska medborgare i Israel vill göra militärtjänst i den judiska staten. Liksom övriga israeliska araber, alltså palestinier med israeliskt medborgarskap, är de frikallade från värnplikt på grund av den mångåriga israelisk-arabiska konflikten. ” Ur Dagen
Att göra militärtjänst för sitt land oavsett om man tillhör en minoritet vore väl den naturligaste sak i världen. Tex. Loran Özz Ceko Nûjen, född i den kurdiska delen av Turkiet gjorde värnplikten i Boden
Men Palestinska kyrkoledare är inte så förtjusta: ”Riv sönder och kasta bort”
Ett par högt uppsatta palestinska kyrkoledare, grekisk-ortodoxe ärkebiskopen Atallah Hanna och förre romersk-katolske patriarken Michel Sabbah, uppmanar i ett gemensamt uttalande kristna ungdomar att ”riva sönder och kasta bort” inkallelserna. De understryker ”de kristnas fasta nationella inställning att vägra att ansluta sig till en militär som utövar våld mot det palestinska folkets rättigheter”.
Tidigare "Det är en ”tung” bok, en jobbigt obehagligt och trist läsning. De 145 enskilda vittnesmålen bildar ett förskräckande mönster av en arme´ som kört fast i en nu 46-årig ockupation och tappat sin moraliska kompass ur Bryt tystnaden
Apr 23, 2014 Vid ungefär 7:00 i morse, Rami Rajabi, sex år gammalt barn, var 20 meter från kontrollpunkten 29, då han kastade flera stenar i al-Khalil (Hebron). När Rami gick bort till sin skola, rusade tre israeliska soldater ur en gränd, tog tag i hans arm, och fängslade honom på gatan.
Efter ca 20 minuter av påtryckningar från lokalbefolkningen och aktivister, blev barnet släppt och togs hem av en vän till hans familj.
Och det är just detta som är problemet man ingår i en arme' som utövar våld mot det palestinska folkets rättigheter och deltar i en ockupation och skyddar bosättare.
En som får känna på kontakten med IDF:s soldater är min vän Munther Isaac i Betlehem så här skriver han : Jag talar av egen erfarenhet - för några år sedan blev jag stoppad tillsammans med min fru vid en israelisk vägspärr utanför Betlehem, och när soldaten började förhöra oss, visade det sig att han var en palestinsk kristen från Israel, och han insåg att vi var kristna. Han försökte mjuka upp tafatthet för tillfället med ett leende, och sedan tillät oss att fortsätta på vår väg utan vidare krångel. Jag måste erkänna, det gjorde oss så mycket ledsna. Vi är båda palestinier. Vi är båda kristna. Vi är både folket av landet, och våra förfäder har bott här i hundratals om inte tusentals år. Konflikten har ställt oss på olika sidor av stängslet. I översättning från Should Palestinian Christians in Israel Serve in the Israeli Army?
Läs även: Pastor Azar Ajaj på den lokala Baptistkyrkan i Nasaret skriver om den nya israeliska lagen som ger mer rättigheter till arabiska kristna i Israel:
”För det andra kommer denna lag mycket möjligen orsaka en splittring i den israeliska arabiska gemenskap mellan kristna och muslimer. Detta leder till den uppenbara frågan om detta inte är en "söndra och härska"-strategi som syftar till att den arabiska befolkningen i Israel.
På senare tid har vissa kristna arabiska aktivister har högröstade varit att hävda att vi kristna inte är araber, och det ser ut som att regeringen hoppar på denna våg och försöker mata sådana tankar. (Dessa kristna arabiska aktivister är och bör vara fri att främja sin agenda, men enligt min bedömning, de är inte representativa för de flesta av de kristna arabiska samhället.)
Jag vill tillägga, poängen är inte självklart, att kristna och muslimer är i sig i stor enighet. De är på något sätt "vid en" antingen kulturellt eller teologiskt. Men det finns kulturella överlappning i att båda samhällen är "arabiska."
Vidare, någon lag som syftar till att ytterligare dela något samhälle, särskilt minoritetsgrupper bör få oss att tveka.” Ur Be Wise as Serpents and Innocent as Doves
Läs även andra bloggares åsikter om israel palestina kristendomen
Att göra militärtjänst för sitt land oavsett om man tillhör en minoritet vore väl den naturligaste sak i världen. Tex. Loran Özz Ceko Nûjen, född i den kurdiska delen av Turkiet gjorde värnplikten i Boden
Men Palestinska kyrkoledare är inte så förtjusta: ”Riv sönder och kasta bort”
Ett par högt uppsatta palestinska kyrkoledare, grekisk-ortodoxe ärkebiskopen Atallah Hanna och förre romersk-katolske patriarken Michel Sabbah, uppmanar i ett gemensamt uttalande kristna ungdomar att ”riva sönder och kasta bort” inkallelserna. De understryker ”de kristnas fasta nationella inställning att vägra att ansluta sig till en militär som utövar våld mot det palestinska folkets rättigheter”.
Tidigare "Det är en ”tung” bok, en jobbigt obehagligt och trist läsning. De 145 enskilda vittnesmålen bildar ett förskräckande mönster av en arme´ som kört fast i en nu 46-årig ockupation och tappat sin moraliska kompass ur Bryt tystnaden
Apr 23, 2014 Vid ungefär 7:00 i morse, Rami Rajabi, sex år gammalt barn, var 20 meter från kontrollpunkten 29, då han kastade flera stenar i al-Khalil (Hebron). När Rami gick bort till sin skola, rusade tre israeliska soldater ur en gränd, tog tag i hans arm, och fängslade honom på gatan.
Efter ca 20 minuter av påtryckningar från lokalbefolkningen och aktivister, blev barnet släppt och togs hem av en vän till hans familj.
Och det är just detta som är problemet man ingår i en arme' som utövar våld mot det palestinska folkets rättigheter och deltar i en ockupation och skyddar bosättare.
En som får känna på kontakten med IDF:s soldater är min vän Munther Isaac i Betlehem så här skriver han : Jag talar av egen erfarenhet - för några år sedan blev jag stoppad tillsammans med min fru vid en israelisk vägspärr utanför Betlehem, och när soldaten började förhöra oss, visade det sig att han var en palestinsk kristen från Israel, och han insåg att vi var kristna. Han försökte mjuka upp tafatthet för tillfället med ett leende, och sedan tillät oss att fortsätta på vår väg utan vidare krångel. Jag måste erkänna, det gjorde oss så mycket ledsna. Vi är båda palestinier. Vi är båda kristna. Vi är både folket av landet, och våra förfäder har bott här i hundratals om inte tusentals år. Konflikten har ställt oss på olika sidor av stängslet. I översättning från Should Palestinian Christians in Israel Serve in the Israeli Army?
Läs även: Pastor Azar Ajaj på den lokala Baptistkyrkan i Nasaret skriver om den nya israeliska lagen som ger mer rättigheter till arabiska kristna i Israel:
”För det andra kommer denna lag mycket möjligen orsaka en splittring i den israeliska arabiska gemenskap mellan kristna och muslimer. Detta leder till den uppenbara frågan om detta inte är en "söndra och härska"-strategi som syftar till att den arabiska befolkningen i Israel.
På senare tid har vissa kristna arabiska aktivister har högröstade varit att hävda att vi kristna inte är araber, och det ser ut som att regeringen hoppar på denna våg och försöker mata sådana tankar. (Dessa kristna arabiska aktivister är och bör vara fri att främja sin agenda, men enligt min bedömning, de är inte representativa för de flesta av de kristna arabiska samhället.)
Jag vill tillägga, poängen är inte självklart, att kristna och muslimer är i sig i stor enighet. De är på något sätt "vid en" antingen kulturellt eller teologiskt. Men det finns kulturella överlappning i att båda samhällen är "arabiska."
Vidare, någon lag som syftar till att ytterligare dela något samhälle, särskilt minoritetsgrupper bör få oss att tveka.” Ur Be Wise as Serpents and Innocent as Doves
Läs även andra bloggares åsikter om israel palestina kristendomen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar