6 juni 2009

Morden i Betlehem


Så har jag äntligen läst kriminalromanen ”Morden i Betlehem” Författaren
Matt Beynon Rees är journalist bevakat Mellanöstern i över ett decennium och bland annat varit platschef för Time Magazines lokala avdelning i Jerusalem. Berättelsen är fiktiv men bygger på verkliga upplevelser från hans egen tid som reporter i området.

Bokens huvudperson är historieläraren Omar Yussef. Han är muslim och undervisar i historia vid en flickskola som drivs av FN:s hjälporganisation för Palestinaflyktingar i Betlehem. Själv kom han som nyfödd med sin familj som flykting till Betlehem. Han försöker lära sina elever tolerans och vidsynthet. Det är ingen lätt uppgift, hatet och våldet mellan palestinier och israeler eskalerar och nationalismen och propagandan når långt ner i åldrarna. Barnens föräldrar framför klagomål mot Omar som inte gillar hans ”tolerans och vidsynthet”.

Handlingen utspelar sig under andra intifadans tid runt år 2004, den tar sin början med att hans gamla favoritelev, George Saba som är kristen blir arresterad som israelisk tjallare för ett mord på en populär palestinsk motståndsman. Omar är övertygad om att någon försöker sätta dit George. Det visar sig att han jagat iväg en grupp från martyrbrigaderna som använt hans hustak i Beit Jala som skjutplats mot israelerna på andra sidan dalen. Omar Yussef bestämmer sig för att försöka rentvå honom till varje pris. Men det står snart klart att ingen vill att sanningen ska komma fram. Omar hamnar i onåd på skolan, drar på sig polischefens missnöje och irriterar motståndsrörelsen. När en bomb exploderar i hans klassrum tvingas han ompröva allt, är hans detektivarbete ett hopplöst projekt?

Jaha det är som vi sagt: det är muslimerna som jagar iväg de kristna från Betlehem”, men i en intervju i anslutning till boken säger Rees ” de kristnas situation har försämrats i åratal särskilt under intifadan för några år sedan när milismännen som ofta var gangstrar härjade som värst. Det är lättare att attackera dem på pengar eftersom de till skillnad från muslimer inte tillhör klaner som kan ge dem skydd. Men i grunden är det ett kriminellt problem inte ett religiöst, säger Rees.

Matt Rees beskriver inte heller den Israeliska armens framfart i Betlehem i så fördelaktig dager. Hur gick det då för George Saba? lyckades historieläraren Omar Yussef rentvå honom? Det avslöjar jag inte, men Matt Beynon Rees förlägger upplösningen dramaturgiskt skickligt till Födelsekyrkan i Betlehem.

För den som vill få en djupare insikt i den komplicerade situationen i dagens vardag det heliga landet är boken verkligen värt att rekommendera.

Lättast kan man köpa boken är via nätet här länk till Bokus

Ett tänkvärt slutord från den fiktive Omar Yussef: Det fanns ett arv, tänkte han som kunde hittas i detektivarbete lika väl som i undervisning. Det är fel att tro att brottsutredning handlade om att lista ut vad som hänt i det förflutna och sedan utkräva hämnd för det. Han förstod nu att det handlade om att skydda framtiden mot människor som begick illdåd och skulle göra det igen.
1. YouTube- Matt Beynon Rees “The Dark Side of Bethlehem “
2.YouTube-Christians of Palestine

Mer om Betlehem: Mitri Raheb-Betlehem belagrat
Helle Klein om Mitri Raheb ”I ruinerna lever hoppet”

Foton: Rees at the entrance to the UN school for girls in the Dehaisha refugee camp where his fictional hero Omar Yussef teaches.

Läs även andra bloggares åsikter om







10 kommentarer:

  1. Tack, Egon, för kommentaren till mitt gästinlägg på Forum För Frihet. Allt gott till dig!

    /Bitte

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Läste inlägget, kanske läser boken, men egentligen vill jag kommentera bloggen som helhet...

    Jag kom precis hem från Israel förra veckan, och har många spännande möten med mig, med både judar, araber, armenier osv... Hur som helst tänkte jag snabbt kolla hur du som kristen tänker kring det judiska folkets profetiska roll. Och för att ta något som är mer ditt specialämne tänkte jag fråga om du vet om det enbart råder ersättningsteologi bland de kristna palestinierna, eller om någon reflektion kring detta har skett överhuvudtaget. Nu är jag medveten om att Bibelläsning och egen teologisk reflektion inte är jättevanlig inom de katolska och ortodoxa kyrkorna, men ändå...

    Mvh
    /Peter

    SvaraRadera
  3. Till Peter, Hur kristna palestinier tänker kan du läsa tex här

    http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2008/10/betlehem-del-2.html

    SvaraRadera
  4. Okej, så ersättningsteologer alltså. Det är bara såååå femtonhundratalet ;)

    Hur som helst håller jag med om att varken vi eller Israeliska staten kan behandla palestinierna hur som helst, men jag har inte tillräckligt med tro för att kunna tänka mig att staten Israels bildande, de miljoner judar som flyttat dit, alla krig de mot alla odds har vunnit och det extrema hatet från alla håll och kanter mot staten, inte står omnämnt i Bibeln.

    Jag tycker helt enkelt att man silar mygg och sväljer kameler när man läser Bibeln på det sättet. Jag respekterar att andra inte kan tro på att profeterna menade det de sa, och väljer att tro att hela Gamla Testamentet var någon sorts allegorisk fin saga som bara var 100% metaforer för kyrkan och Kristus, men det kan inte jag tro.

    Och likafullt som jag håller med dig om att vissa kristna sionister blir överdrivna Israelvänner och blir inkonsekventa och hatar araberna, så tycker jag att det är lika inkonsekvent att välja bort de extremt många profetiska texter som talar om ett upprättat Israel. För att inte tala om Rom 9-11.

    Men förlåt om detta verkar som en attack. Gud välsigne både Israel och de lidande palestinierna! Och lycka till med din blogg! Jag hoppas att mina kristna medbröder skall få större kärlek för det palestinska folket OCH för det judiska!

    /Peter

    SvaraRadera
  5. Tack Peter för din kommentar och din fina/lugna debattton. Själv är jag ju inte teolog vill inte låsa mej i facket "ersättningsteologi" men jag tycker ( tycker liksom du ) den bibeltolkning som kallas "kristen sionism" och innebär ett kärlekslöst handlande mot andra folk. Jag har utvecklat det mer här:Evangeliet bjuder oss att tala
    Jag är ingen teolog, men har likväl varit söndagsskollärare i 20 år.
    " I de texter som jag har hämtat min undervisning möter jag den Jesus som alltid såg till människornas behov och till deras lidande.
    För mig kändes det kärlekslöst om man avstår att stödja sina kristna bröder och systrar på grund av en eskatologisk bibelsyn. Mitt samvete säger mig att en teologi och bibeltolkning som stöder ett övergrepp på mina medmänniskor bara är fel."

    Det trista är att kyrkoledare som Sten-Gunnar Hedin gör politiska ställnings-taganden utifrån sin teologi, ( med påfallande okunnighet om förhållandena de har!).Och sen vägrar föra en dialog fegt.

    SvaraRadera
  6. Vilken skön inställning! Tack för att du tar mig på allvar!

    Jag håller helt med om att det är mycket problematiskt när man behandlar människor med mindre kärlek för ett större syfte. Guds Ord säger ju att "om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg, men inte hade kärlek, så vore jag ingenting". (1 Kor 13:2). Det säger också att "Den glädjer sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen".

    Med detta som bakgrund vill jag alltså förklara min syn på frågan. Jag ser sanningen som det högsta, eftersom kärleken söker sanningen. Eftersom jag inte kan tolka Bibeln som något annat än att Gud har gett Isak och hans efterkommande landet Israel, så kan jag hur jag än göra inte se att en tvåstatslösning kan gå ihop med Guds ord. Men även med denna bakgrund tycker jag att Israel missbrukar sin maktposition många gånger. Men eftersom jag inte anser att deras anspråk är felaktigt, så är det just hur de behandlar deras invånare som jag vänder mig mot istället.

    I kort: Mer humanitär hjälp till de palestinska folket, men inget stöd till den Palestinska staten. Området hade varit en ofruktsam öken om inte judarna hade kommit dit, och judarna har gjort mer med landet än palestinierna har gjort eller någonsin visat några tecken på att vilja göra.

    Med risk att bli tolkad som trångsynt, exklusivistisk fundamentalist vill jag även hävda att Islam är en andemakt som har en negativ effekt på hela situationen. Dock menar jag att även den icke-Messianska judendomen en negativ och kärlekslös effekt i det hela.

    Varken PLO eller de judar som bosätter sig i områden trots överenskommelser gör någonting för att lösa konflikten. Det går inte att lösa problemet när någon av sidorna vill förinta eller kasta ut de andra ur landet.

    All frid!
    /Peter

    SvaraRadera
  7. Bäste Peter: du skriver citat"Eftersom jag inte kan tolka Bibeln som något annat än att Gud har gett Isak och hans efterkommande landet Israel, så kan jag hur jag än göra inte se att en tvåstatslösning kan gå ihop med Guds ord."
    Mitt svar: Vissa regler och lagar måste gälla i olika typer av situationer. Vi anser väl alla att FN:s konvention om de Mänskliga Rättigheterna bör gälla alla? Likaså barnkonventionen? När det kommer till internationella relationer finns det således en uppsättning lagar som alla bör vara överens om. I konfliktsituationer, som den som existerar i Israel/Palestina nu, gäller bland andra Haagkonventionen (1907) och Fjärde Genèvekonventionen.
    Om vi i stället för att följa internationell rätt hellre följer olika religiösa texter eller påbud, uppstår det genast problem. Vilken tolkning ska gälla, och vilken religion, om dessa motsäger varandra, är den rätta. Alla tror väl enligt den religion de anser vara den rätta, men denna tro, som är ens personliga rättesnöre, kan ju aldrig få gå före lagen eller bryta mot lagen. Vi måste lära oss att skilja på religion och politik, oavsett om vi är judar, muslimer eller kristna.

    SvaraRadera
  8. Bäste Peter: du skriver citat "I kort: Mer humanitär hjälp till de palestinska folket, men inget stöd till den Palestinska staten. Området hade varit en ofruktsam öken om inte judarna hade kommit dit, och judarna har gjort mer med landet än palestinierna har gjort eller någonsin visat några tecken på att vilja göra. slut citat.
    Det Palestinska folket behöver inte allmosor, de kan och vill försörja sig själva, att förneka dem rätten till en egen stat ställer jag inte upp på,det var ju även intentionen när FN delade upp Palestina-mandatet i 2 stater.

    Att området varit en ofruktsam öken om inte de judiska kolonisterna kommit dit är fel. 1948 bodde där 950000 palestinier där, tror du de levde på allmosor?
    http://web.telia.com/~u04802029/debatt-233.htm

    SvaraRadera
  9. Jag personligen har då definitivt inga problem med att sätta min tro före lagar och stadgar. "Man måste lyda Gud mer än människor". (Apg 5:29) Om man inte kan veta någonting om Gud hade det citatet varit ganska onödigt.

    Angående den ofruktsamma öknen menade jag inte att det var omöjligt att leva där, jag menade att det såg ut rätt mycket som vilket annat arabland i Mellanöstern som helst.

    SvaraRadera
  10. Bäste Peter,du skriver Jag personligen har då definitivt inga problem med att sätta min tro före lagar och stadgar. "Man måste lyda Gud mer än människor".
    Du skrev att du inte se att en tvåstatslösning kan gå ihop med Guds ord." slut citat

    När jag läser min bibel ser jag en Jesus som uppmanar oss att älska alla människor. För mej är det rättfärdighet att alla skall få leva i fred och frihet och inte bli berövade sin mark och hus som nu sker på västbanken det är ren stöld kan bara inte försvaras.

    Ur BERGSPREDIKAN
    När han såg folkskarorna gick han upp på berget. Han satte sig ner, och hans lärjungar kom fram till honom. Han började undervisa dem och sade:
    Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.
    Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.
    Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet.
    Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade.
    Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet.
    Saliga de renhjärtade, de skall se Gud.
    Saliga de som håller fred, de skall kallas Guds söner.
    Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket.
    Diakonia

    SvaraRadera