30 juni 2010

Bibeln och folkrätten-3

Citat” Med förundran läser jag ett inlägg av Nils-Eije Stävare i Dagen den 23 juni: "Inga exklusiva löften för judar i Nya testamentet ". Nils Eije Stävare är upprörd över "teologer som Göran Lennartsson". Jag vill gärna räknas till den skara teologer som Lennartsson tillhör.
I slutet kommer det som jag uppfattar som Stävares verkliga ärende, nämligen att kasta en skugga över den judiska staten Israel. Här tar han upp som han säger frikyrkofolkets ytterst enögda uppfattning om Israel.
Vad som är rättvist i bedömningen av Israel är en öppen fråga. Självklart ska Israel kritiseras som alla andra stater och här finns det många uppfattningar men i dessa dagar bestäms den enda och den rätta synen på Israel av vänstern och Palestinagrupperna. "Enögdheten" i kritiken mot Israel inom dessa grupper har varit och är konstant. Den judiska statens rätt att försvara sina egna medborgare har ifrågasatts men även Israels rätt att existera."

Slut citat Leif Carlsson, universitetslektor Jönköping Guds förbund med judarna har genom Kristus utvidgats till alla

Mer om Leif Carlsson

Jag är ingen teolog men jag skulle vilja vara konkret Vad ger Leif Carlsson, universitetslektor Jönköping för svar till den kristne palestiniern Metri Ghneim ( 1:50 in i filmen)
AlJazeeraEnglish — 15 maj, 2010 — Palestinians across the world are marking on Saturday the 62nd anniversary of Nakba, which means catastrophe.
In 1948, hundreds of thousands of Palestinians were displaced and many became refugees due to the formation of the state of Israel. Mass gatherings commemorating the day of "catastrophe" in the West Bank and Gaza displayed a rare instance of unity between various political factions.
Al Jazeera's Nour Odeh reports from Beit Jala, a town in the West Bank.


Vad är hans svar till de kristna I Palestina som skriver: citat" Vi kristna palestinier förkunnar i detta historiska dokument att den militära ockupationen av vårt land är en synd mot Gud och människorna, och att den teologi som rättfärdigar denna ockupation är en förvirrad teologi mycket långt från de kristna lärorna. Detta eftersom den sanna kristna teologin är en teologi av kärlek och solidaritet med den förtryckte och en kallelse till att förverkliga rättvisa och jämlikhet mellan folken. Ur Karios Palestine

Läs även Christ at the Checkpoint
Debatt I Dagen-2


Läs även andra bloggares åsikter om


1 kommentar:

  1. Sign Tommy:
    § 11 – Anonyma inlägg undanbedes,om du har en åsikt våga stå för den med ditt namn.

    SvaraRadera