5 april 2011

Juliano Mer-Khamis död

citat” Den israelisk-arabiske skådespelaren, regissören och aktivisten Juliano Mer-Khamis sköts ihjäl på måndagen i Jenin på norra Västbanken där han drev en teaterskola i ett flyktingläger, skriver nyhetsbyrån AP.  Enligt palestinsk polis dödades Mer-Khamis av en eller flera maskerade män när han klev ur sin bil vid sitt hem. Ingen har tagit på sig ansvaret för dådet men enligt nyhetsbyrån tillskrivs det militanta palestinier.  52-årige Mer-Khamis, som var son till en judisk kvinna och en palestinsk man, gjorde sig först ett namn som skådespelare i Israel. Han debuterade i en amerikansk film; den John Le Carré-baserade "Den lilla trumslagarflickan" 1984, och medverkade bland annat i en rad filmer av den kände regissören Amos Gitai. Men Mer-Khamis var en uttalad motståndare mot Israels behandling av palestinier och 2006 lämnade han Tel Aviv för att starta en teatergrupp för ungdomar i flyktinglägret i Jenin" citat ur SVT



Citat”I mina tidigare reserapporter har jag berättat om olika problem som ockupationen medför för den palestinska befolkningen, men den här gången vill jag ge er en annan berättelse. En berättelse om ett samhälle som är fullt av kämparanda och initiativ för förändring. Jag har under min tid här träffat många organisationer som på olika sätt arbetar med att förändra livet för det palestinska folket till det bättre. En av dessa organisationer är The Freedom Theatre i Jenin. “ slut citat ur Frihet och förändring SKR:s följeslagare läs hela artikeln här: Jayyous, februari 2011Elin Bjerhem

Citat” Juliano Mer-Khamis var israelisk medborgare men levde växelvis i Jenin och nordisraeliska Haifa. Michael Handesaltz, teaterkritiker i den israeliska tidningen Haaretz, kallar Juliano Mer-Khamis "en stor skådespelare" och "en extraordinär människa vars livshistoria är en del av det här landets tragiska verklighet". Ur SR- Kulturnytt

Jag känner en sorg över hans död.

Se även a film by: Juliano Mer Khamis 26 maj 2008 ARNA'S CHILDREN

Läs mer om : The Freedom Theatre

Uppdaterad 8 april ”En misstänkt mördare har gripits i Jenin på Västbanken, anklagad för att ha skjutit ihjäl den israeliske skådespelaren och teaterregissören Juliano Mer-Khamis.” Ur SVT

Läs även andra bloggares åsikter om
Dagen

5 kommentarer:

  1. Kan rasism ha legat bakom dådet?

    Anna Roth

    SvaraRadera
  2. En helt annan sak:
    Den 30 oktober förra året skrev du Egon om den israeliske professorn Shlomo Sand. Du hade hört honom på radio och nämnde hans bok "Skapandet av det Judiska folket".

    Jag har nu läst boken och berättat lite om den på min blogg:
    http://stigstrombergsson.blogg.se/2011/april/flykt-norrut-3.html

    SvaraRadera
  3. Om Mördande rasism i Aftonbladet:
    http://blogg.aftonbladet.se/idiotsakert/

    "...jag tror att Juliano Mer-Khanis levde i en låtsas-verklighet. Den verklighet som han och hans omgivning drömde om, finns ännu inte. Jenin är inte moget för en halv-jude med liberala, jämställda ambitioner. En militant Hamas-sympatiserande muslim har arresterats för mordet, men det är ännu oklart om det är rätt man..."

    Anna Roth

    SvaraRadera
  4. Inte Aftonbladet, utan en (föga förvånande) en blogg inom Aftonbladets bloggportal, skriven av Noomi Berlinger-Stahl.

    SvaraRadera
  5. Det står ju klart från länken att det är en blogg. Inte för att AB i sig är någon respektabel blaska; det smärtar mig att länka till den. :)

    Kan Egon länka till bloggare med åsikter kan jag. Pick on Egon nån gång.

    SvaraRadera